علائم عفونت قارچی در مردان

عفونت قارچی در مردان یکی از شایع‌ترین عفونت‌های پوست است که به‌صورت عفونت سطحی و خارش ناحیه کشاله ران و پوست خود را نشان می‌دهد.

نبض ما– گردآوری

تینه آ کروریس، یک عفونت قارچی در مردان است که بیشتر از طریق استفاده از حوله‌های آلوده و مشترک و ملحفه‌ها یا از سایر مناطق آلوده بدن مانند ناخن دست و پا به کشاله ران منتقل می‌شود. چاقی و پوشیدن لباس‌های زیر تنگ یا خیس از عوامل مستعد‌کننده این نوع عفونت هستند و معمولا هم شیوع این بیماری در آقایان۳ برابر خانم‌هاست.

زگیل تناسلی

آیا عفونت قارچی در مردان علامت خاصی دارد؟

معمولا عفونت قارچی در مردان کشاله ران به‌صورت ضایعات قرمز و متقارن، درد و طرف کشاله ران و التهاب در این قسمت از بدن خودنمایی می‌کند. این درد می‌تواند به سمت پایین شکم و بخش داخلی ران گسترش پیدا کند. در موارد حاد این ضایعات خیس و همراه با ترشح هستند و در موارد مزمن خشک و تیره‌تر و با پوسته‌های کمترند.

آیا عفونت قارچی با تغذیه مناسب درمان می شود؟

متاسفانه خیلی با روش‌های غذایی نمی‌توان عفونت قارچی در مردان را درمان کرد. درست است که کارکرد سیستم ایمنی بدن با تغذیه خوب ارتباط دارد اما تغذیه در بهبود بعضی از بیماری‌های پوستی خیلی موثر نیست. فقط می‌توانم پیشنهاد کنم که برای پیشگیری و حتی درمان این نوع بیماری‌های پوستی، تا جایی که می‌توانید از رفتارهای پر خطر جنسی خودداری کنید.

ابتلا به قارچ از طریق شریک جنسی

جدا از تماس پوستی خطرناک، میزراه مرد دروازه اصلی ورود هرگونه قارچ یا باکتری از طریق مثانه یا جریان خون به سیستم بدن است. به همین دلیل تامین امنیت میزراه اهمیت دارد. در واقع یکی از دلایل مهم استفاده از کاندوم در رابطه جنسی مقعدی (حتی در رابطه تک‌همسری) و استفاده از یک کاندوم جدید برای رابطه جنسی واژنی همین است زیرا هیچکس دوست ندارد به عفونت مجرای ادراری مبتلا شود.

مخمر می‌تواند به راحتی بدون هرگونه تحریکی و در صورت عدم استفاده از کاندوم در طی رابطه جنسی، به میزراه مرد انتقال یابد؛ اما این نکته حایز اهمیت است که اگر همسر شما مبتلا به عفونت قارچی باشد و طی رابطه به جای یک ژل روان‌کننده آبی از یک روان‌کننده روغنی، پماد ضد قارچ یا کتوکونازول (Ketoconazole) استفاده کنید، این ماده به شدت بروی نفوذناپذیری و یکپارچگی کاندوم تأثیر خواهد گذاشت و نتیجتاً شما در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار می‌گیرید.

اختلال عملکرد جنسی

همانند یک روان‌کننده روغنی، پمادهای ضد قارچ هم می‌توانند موجب تجزیه کاندوم لاتکس شده و نتیجتاً عفونت قارچی به همراه آبستنی ناخواسته را در پی داشته باشند. همانند اغلب جوانب رابطه جنسی ایمن‌تر، سطح ارتباط، کلید اصلی پیشگیری است. اگر همسر شما از عفونت قارچی خود آگاه ولی هنوز برای درمان آن اقدامی نکرده است، از کاندوم استفاده کنید. اگر وی در حال درمان است، از دخول حتی همراه با کاندوم تا حد امکان پرهیز کنید چون احتمال پارگی کاندوم وجود دارد.

علت خارش داخل دستگاه تناسلی مردان

تنها یک ‌پزشک می‌تواند نوع عفونت قارچی در مردان را تشخیص دهد. عفونت قارچی در مردان می تواند انواع مختلفی داشته باشد از جمله:  تریکومونیازیس، کلامیدیا و یا سوزاک . عفونت قارچی در مردان معمولاً با خارش شدید همراه است و موجب التهاب پوستی رأس آلت مردانه همراه با درد و ترشحات غلیظ در طی رابطه جنسی یا دفع ادرار می‌شود. به دلیل شباهت در علائم بالینی، ممکن است بیماری به اشتباه به‌عنوان یک عفونت باکتریایی تشخصی داده شود.

تمامی این عوارض با داروهای اختصاصی قابل درمان‌اند. اگر از یک پماد ضد عفونت قارچی استفاده می‌کنید و بهبود پیدا نمی‌کنید، شما مبتلا به یک عفونت قارچی نیستید. حتماً آزمایش دهید. بااین‌حال، اگر نتیجه آزمایش قارچ مثبت باشد، پزشک احتمالاً قرص دیفلوکان (Diflucan) با عملکردی سریع‌تر و شاخص تهاجمی کمتر به نسبت پمادها و ژل‌های موجود در بازار تجویز می‌کند

آیا عفونت قارچی در مردان همان برفک است؟

عامل بیماری برفک همان عفونت قارچی در مردان است، ولی برفک معمولاً به بیماری مربوط به ناحیه دهانی اشاره دارد. برفک دهانی در میان افراد منفعل رابطه جنسی حامل کاندیدا آلبیکنس بسیار شایع است. برفک دهانی موجب تورم و ترشحات حلقی نامطلوب می‌شود و از نظر ظاهری بسیار مشابه عفونت استرپتوکوکوسی گلو است. برفک نیازمند درمان دارویی است. در صورت ابتلا به آن بهتر است همواره از یک کاندوم معطر یا سد دندانی برای رابطه جنسی دهانی استفاده کنید.

عفونت قارچی

درمان خانگی عفونت قارچی مردان

۵ روش درمان خانگی برای درمان عفونت‌های قارچی غیر مزمن دستگاه تناسلی مردان

گفتنی است که داروهایی از جمله پماد ضد قارچ کلوتریمازول نیز در درمان بیماری‌های قارچی بسیار تأثیرگذارند. در اینجا ما می‌خواهیم ۵ روش ساده خانگی برای درمان عفونت قارچی در مردان را شرح دهیم:

روغن درخت چای

روغن درخت چای دارای خواص درمانی بسیاری است. مطالعات نشان داده است مصرف روغن طبیعی درخت چای مزایای بسیاری را فراهم می کند. از جمله:

  •  ضد باکتری
  •  ضد پروتزوآ (یک عفونت خطرناک)
  •  ضد قارچ
  •  ضد ویروس

به طور خاص، خاصیت ضد قارچ بودن درخت چای، برای درمان عفونت‌های قارچی به صورت پوستی جذب می‌شود. یعنی باید روغن چای را بر روی سر آلت تناسلی و اطراف آن بمالید. روغن درخت چای در بسیاری از فروشگاه‌ها فروخته می‌شود. اگر روغن درخت چای خالص خریداری کردید ، برای استعمال پوستی آن را در روغن زیتون رقیق کنید.

ماست

ماست یک پروبیوتیک طبیعی است. افزودن ماست به رژیم غذایی باعث رشد باکتری های مفید می‌شود. که وظیفه‌شان مبارزه با عفونت هایی مانند کاندیدا یا برفک می‌باشد. همچنین می‌توانید ماست غیرطعم‌دار را مستقیماً به ناحیه ای که تحت تأثیر قرار گرفته بمالید. حتما ماست را با باکتری های زنده خریداری کنید.

سیر

سیر، شناخته شده ترین ماده طبیعی ضد قارچ و ضد باکتری است. یک منبع معتبر با مقایسه کلوتریمازول (یک کرم رایج برای عفونت قارچی) و کرم ساخته شده از آویشن و سیر، ثابت کرد که آویشن و سیر با همان توانایی بهبودی عوارض جانبی کمتری را در پی داشت. افزودن سیر به رژیم غذایی فواید زیادی برای سلامتی نیز دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب در برابر قارچ نوع کاندیدا به عنوان ضد قارچ، عمل می‌کند. می‌توان آن را به صورت موضعی اعمال کرد. ممکن است بوی آن در ابتدا شما را آزار دهد ، اما با گذشت زمان بوی سرکه تبخیر می‌شود. برای جلوگیری از سوزش پوست ناحیه تناسلی، قبل از استفاده آن را با کمی آب مخلوط کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل داشتن بسیاری از موارد مربوط به سلامتی مانند رفع یبوست ، ترمیم مو و مرطوب کنندگی پوست ، توسط درمانگران طبیعی تبلیغ می شود. یک مطالعه 2007 معتبر نشان داد که روغن نارگیل در برابر قارچ کاندیدا آلبیکانس بسیار مؤثر است.

پیشگیری از عفونت‌ قارچی در مردان

افراد مبتلا به مشکلات ایمنی (ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک، داروهای سرکوبگر ایمنی یا دیابت) به نسبت افراد سالم بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند. بهداشت کامل، تغذیه و ایجاد محیطی پاکیزه، خنک و خشک فاکتورهای مهمی برای پیشگیری از عفونت قارچی ناحیه تناسلی محسوب می‌شوند. همچنین پزشکان توصیه می‌کنند تا از مواد شوینده به‌عنوان روان‌کننده استفاده نکنید و از پوشیدن هرگونه لباس زیری که جنس آن نخ نیست، پرهیز نمایید.

برای اینکه آقایان کمتر دچار بیماری‌های پوستی در ناحیه تناسلی شوند، چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

باید نکات بهداشتی را رعایت و حتما از کاندوم استفاده کنند. سعی کنند از نظر جسمی فعال باشند چون فعالیت جسمی مناسب مانند ورزش تا حد زیادی خطر ابتلا به اختلالات نعوظ را کاهش می‌دهد و از کشیدن و مصرف سیگار و الکل خودداری کنند و مواظب سلامت روان خود نیز باشند.

علائم عفونت مخمری واژن در خانم ها

شما می توانید سوالات خود را از طریق لینک پرسش از دکتر با پزشکان ما مطرح نمایید.

4.1/5 - (52 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

21 نظر
  1. فرشید می‌نویسد

    سلام.وقت بخیر حدود ۱۰ روزه ک داخل مجرای تناسلی خارش دارم.و خارش مربوط به قسمت سر دستگاه تناسلیه.هیچ گونه بثورات جلدی یا تورم و قرمزی رو پوست وجود نداره.فقط خارش گاهی توی قسمت پرینه به سمت مقعد بصورت خفیف نیز حس میشه.
    با توجه به اینکه من چند وقت پیش از روغن خراطین استفاده کردم.ممکنه عوارض اون باشه؟و ایا مصرف مترونیدازول رو پیشنهاد میکنید؟

    1. امیر محمد می‌نویسد

      ببخشید پوست کیسه بیضه ها پوست پوست شده و میخارد و پوستش کنده میشود توروخدا راه حل بگین

      1. ناشناس می‌نویسد

        داروی ضد قارچ تهیه کنید سریع درس میشه

        1. ناشناس می‌نویسد

          از کجا تهیه کنیم آیا برای خانم ها هم تاثیر داره؟

    2. حامد می‌نویسد

      سلام بله صد درصد من هم این موظوع داشتم بعد از ترک مصرف خوب شدم

    3. ناشناس می‌نویسد

      چندماهی است ازقسمتهای ساق پاخارش همراه بادانهای فرمزرنگ شروع وبه دستهاوالت تناسلی وبیضهاالان رسیده روی الت تناسلی سفیدرنگ اندازه دانه عدس مباشنددرشبانه روز صبحهاوشبهابیشترخرش میدن خیلی همشدیدمباشدلطفاراهنمایی بفرماییددرمان ان را متشکرم

  2. Sam می‌نویسد

    با عرض سلام.میشه برای برطرف کردن قارچ در اندام تناسلی مردان(تینه آ کرویس) را با کرم درموفیکس برطرف کرد؟

  3. عارف می‌نویسد

    سلام من روی کلاهک پایین ختنه گاه پوست پوست حالت قرمز دارد ایا قارچ است؟

    1. محمد می‌نویسد

      برای منم همینطوره چکارکنیم

    2. مهدی می‌نویسد

      با شامپو خود ارضای میکردم پوست التم خوشک چروک شده و نازک چ کرمی پیشنهاد میکنید در حالت نعوظ ک سفت میشه دست میکشم احساس سوزش میده

  4. ناشناس می‌نویسد

    آیا بوی بد در زیر بیضه ها بدون خارش والتهب وعفونت ربطی به قارچ داد

  5. yaser می‌نویسد

    چرا بیضه خوارش داره از پماد ضدقارچ استفاده میکنم خوب میشه ولی استفاده نکنم دوباره شروع به خوارش میکنه وتقریبا زخم میشه

  6. ساسان می‌نویسد

    برای خارش پایین تنه چه پمادی تحویز میکنید

  7. ناشناس می‌نویسد

    سلام ببخشید سرکلاهک یک قارچ امده چند وقته نه خارش دارن نه هیچی از چه درمانی استفاده کنم ممنون می شم

    1. سپیده مجدیان می‌نویسد

      زگیل نیست؟

  8. سیا می‌نویسد

    سلام
    مدتی قبل روی قسمت انتهایی آلت تناسلی تاولی به قطر ۱۰ میلی متر خودبخود ایجاد شد.اول فکر کردم سوختگی هست .دو روز بعد تاول رو پاره کردم تا مایعش بیرون بیاد و از پماد ضد سوختگی استفاده کردم.بعدش که نتیجه نگرفتم و ترشح داشت دکتر رفتم که آزمایش نوشت و نمونه برداری .و داروی آزیترومایسین و دکسی سایکلین و پماد تریامسیکورت تجویز کردند.ولی بعد ۱۰ روز هنوز زخمش همونجوریه.من برای ضدعفونی سطح میز از الکل صنعتی استفاده میکردم.ممکنه با انتقال از طریق دستم مشکل از اون باشه یا نه.ضمنا متخصص ارولوژی رفتم .آیا به متخصص پوست مراجعه کنم؟ ممنون بابت پاسخ

  9. مهدی می‌نویسد

    سلام کناره های دستگاه ادراریم پوست پوست میشه ومیخاره وبعضی وقت ها سوزشم داره راه درمانش چیه وباچه دارو های خوب میشه لطفا کمکم کنین

  10. حسین می‌نویسد

    سلام خسته نباشید یه سوال داشتم ،الت تناسلی از سمت زیر الت دانه های سفید رنگ منتهی،تقریبا پهن وسفید هستن و تا حدودی زیر پوستی ،و با خارش و سوزش کمی برخوردارن ،لطفا راهنماییم بفرمایید،سپاس

  11. ناشناس می‌نویسد

    سلام چند ماهی هس الت م خارش دارد و علایم ها زیر پوستی میبینم کمکم کنید

  12. محمد می‌نویسد

    سلام خسته نباشید یه هفته میشه روی الت من سفید سفید افتاده میترسم قارچ هست

  13. محمدصالح می‌نویسد

    با عرض ادب و احترام
    بنده توسط نزدیکی با دختری ک دارای عفونت قارچی بود چندجای التم به شکل جوش زیرپوستی ظاهر شده خیلی نگرانم لطفا راهکاری عرض بفرمایید ایا کرم ضد قارچ کافیست؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید