فواید روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان نامی است آشنا چرا که بارها  در تبلیغاتی که از تلویزیون و سایر رسانه ها پخش می شود این نام به گوش تان خورده است.

نبض ما– روغن آرگان  یکی از مواد تشکیل دهنده شامپو یا سایر محصولات مراقبت از زیبایی است. اما می دانید این روغن چیست و چه خواصی دارد؟

روغن آرگان که به طلای مایع شهرت دارد  از دانه های درختی به همین نام که  در مراکش کشت می شود به دست می آید.این روغن بسیار گران بوده و حاوی مقادیر بسیار بالایی از ویتامین ای و اسید های چرب می باشد و به علت دارا بودن همین مواد  یکی از بهترین محصولات برای مرطوب کردن، جوان کردن  و تغذیه پوست و مو محسوب می شود.

این روغن به دو صورت خوراکی و موضعی قابل استفاده می باشد. استفاده از این روغن به صورت خوراکی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

این روغن چگونه تولید می شود؟

روغن ارگان از هسته میوه درخت ارگان بدست می اید،که فقط در مراکش یافت می شود.طول عمر درخت ارگان 150 تا 200 سال است ولی بعد از 30 تا 50 سالگی میوه می دهد.چون درخت در منطقه خاصی رشد می کند روغن آن هم نسبتا نادر است.

بزهای کوهی مراکشی که تامری نامیده می شوند میوه درخت ارگان را میخورند،بزها از درخت بالا میروند تا بتوانند هسته میوه را بخورند،گاهی 10 بز یا بیشتر در یک زمان بر روی یک درخت دیده می شوند علت بالا رفتن این تعداد زیاد از یک درخت این است که طول درخت حدود 10 متر می باشد. تولیدکنندگان از مدفوع این بزها که داراى هسته میوه کاملا هضم نشده است ،براى تولید روغن آرگان استفاده کنند. حتی امروز هم این اطمینان وجود دارد که تولید کنندگان روغن ارگان برای تولید این روغن هیچ مداخله ای در چرخه طبیعی بزها ایجاد نمی کنند.

فواید روغن ارگان

بهبود سیستم گوارش

روغن آرگان  درآشپزی می تواند  سوء هاضمه را سریع تسکین دهد. این به علت افزایش میزان پپسین در دستگاه گوارش است که به هضم مواد غذایی کمک میکند. آنتی اکسیدان آن نیز می تواند التهاب را کاهش دهد.

کاهش کلسترول

روغن آرگان غنی از موادی است که در مطالعات ثابت شده است به افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد (LDL) در بدن کمک میکند. مصرف منظم روغن آرگان در پخت و پز برای کمک به پیشگیری از چاقی و بیماری های مختلف قلبی و عروقی بکار می رود.

پیشگیری از سرطان

روغن آرگان آنتی اکسیدان بالا دارد و به ترمیم آسیبهای سلولی کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که این  روغن میزان تقسیم سلولی در مورد سرطان پروستات را کاهش می دهد.

بزرگی پروستات

تقویت کننده سیستم ایمنی

مطالعات نشان داده اند که روغن آرگان به طور فعال می تواند  سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

حالا در مورد زیبایی با روغن آرگان صحبت می کنیم:

چشمه جوانی

روغن آرگان  ضد پیری است. غنی از ویتامین ها و مواد مغذی است، با رادیکال های آزاد مبارزه میکند، که می تواند از پیری پیشگیری کند.خطوط ریز  را کاهش داده و  چین و چروک را صاف میکند . روغن آرگان به دلیل قابلیت ارتجاعی  از پوست محافظت می کند، به بازسازی  سلول های پوست کمک می کند.

درمان آکنه

سطح بالایی از آنتی اکسیدان ها و ویتامین های موجود در روغن آرگان یک درمان موثر برای آکنه است. استفاده از آن به طور منظم  التهاب را کاهش می دهد. روغن آرگان همچنین می تواند پسوریازیس، اگزما  را درمان کرده، اسکار آکنه، التهاب های پوستی  را کاهش دهد. (هر چند قبل از استفاده از هر گونه درمان با دکتر خود مشورت کنید.) روغن آرگان به تعادل چربی کمک کرده، رطوبت و مواد مغذی را فراهم کند.

جوش و آکنه

 

شفافیت پوست

مواد فعال موجود  در روغن آرگان، خاصیت محافظت از پوست را دارد  این است که روغن آرگان  در بهبود سوختگی، زخم تاثیر مفیدی دارد و به محافظت از آب و هوای بد، سرد، باد، آلودگی، دخانیات، استرس  مفید می باشد حتی  از اشعه های مضر  خورشید هم مراقبت می کند.

درمان پوست

از روغن آرگان در کرم های مختلف مراقبت از پوست و سرم ها استفاده می شود.  پوست را تسکین می دهد و از خشکی، پوسته پوسته و یا خارش پوست جلوگیری میکند.

ماسک روغن آرگان برای مو

روغن آرگان  فواید بی شماری برای مو دارد.  شوره سر را از بین برده،  موها را  ابریشمی، نرم و براق میکند، سعی کنید  روغن آرگان را  به ریشه های مو زده ماساژ دهید   یک ساعت تا یک شب بماند. سپس صبح آن را به خوبی بشوئید – موها براق و صاف می شود. حداقل یک بار در هفته، استفاده کنید.

مو خوره و صاف کردن موهای فر

روغن آرگان  اغلب در شامپو های مختلف،  استفاده می شود.  ویتامین بسیار بالای روغن آرگان، همراه با غلظت بالای اسیدهای چرب برای موخوره خوب است . چند قطره از روغن آرگان  را بین دست ها مالش داده و به موها بزنید! این یک راه بسیار خوب برای صاف کردن موهای فر نرمی و درخشان کردن و درمان موخوره است.

کندن مو

ناخن ها را محکم، پوست دست و پا را نرم می کند

چند قطره از روغن آرگان  را به ناخن ها زده و بگذارید جذب شود پس از ماساژ با روغن  ناخن های  سالم تر و قوی تر خواهید داشت.

لب‌های زیبا و درخشنده

زمانی که لب‌های ترک خورده ای دارید، بهترین روش استفاده از روغن آرگان است. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این روغن باعث نرم تر شدن لب و تامین رطوبت مورد نیاز آن می‌شود. روغن ارگان را با کمی شکر ترکیب کنید تا خمیر یکدستی ایجاد شود. آن را به آرامی روی لب های خود بزنید تا هرگونه پوست خشک یا مرده ای را از بین ببرد. بعد از چند دقیقه آن را بشویید و خشک کنید.

جای تیغ را تسکین می‌دهد

از این روغن برای تسکین جای تیغ استفاده می‌شود. دیگر نیازی نیست به فکر کرم‌های بعد از اصلاح گران قیمت باشید. از روغن آرگان برای تسکین سوختگی ناشی از جای تیغ استفاد کنید. کافیست چند قطره از روغن آرگان را روی پاها یا سایر قسمت‌های بدن بریزید و ماساژ دهید. سپس با تیغ موهای زائد بدن را اصلاح نمایید.

اگر می‌خواهید روغن آرگان بخرید…

  1. دقت کنید روی بسته‌بندی‌اش نوشته شده باشد: صددرصد طبیعی.
  2. فاقد هرگونه طعم‌دهنده، مواد معطر و آب باشد.
  3. در بسته‌بندی شیشه‌ای تیره عرضه شود.
  4. بیش از حد ارزان یا گران نباشد. یک بطری 500 گرمی از این روغن حدود 58 دلار (نزدیک به 200 هزار تومان) قیمت دارد.
  5. بویی شبیه بوی مغزها یا دانه‌های تفت‌داده مانند ذرت بوداده داشته باشد.
  6. بافتش نرم و غلیظ باشد و کمی کش بیاید.
  7. دارای ترکیبات ته‌نشین‌شده ابرمانندی باشد.
  8. ساخت کشور مراکش و دارای گواهینامه ECOCERT باشد.

نبض ما– گردآوری

منابع:

دکتر سلام،پزشک آنلاین، الو دکتر

4/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید