روش های مراقبت از پوست خشک و حساس

مراقبت از پوست و حفظ شادابی و سلامت آن اهمیت بسیاری در زیبایی آن دارد و زمانی که دارای پوست خشک هستید مراقبت از آن اهمیت بیشتری پیدا می کند.زیرا پوست خشک بسیار شکننده تر از انواع پوست دیگر است.

نبض ما– نشانه‌های یک پوست خشک پوسته پوسته شدن ، قرمز و خارش است. اگر این نشانه‌ها را داشتید بدانید که پوستی خشک دارید و نیازمند روشی هستید که از شدت خشکی آن بکاهید.

پوست در اثر کمبود آب و چربی، خشک، زبر و کشیده می شود و نرمی خود را از دست می دهد. علاوه بر این، رنگی تیره و خاکستری پیدا می کند و جلای طبیعی ندارد. این خشکی به علت پوسته پوسته شدن طبقه شاخی است که ظاهرا دیده نمی شود و …

پوست طبیعی دارای سیزده درصد آب است که این مقدار آب با افزایش سن به تدریج کاهش می یابد تا سرانجام پیری کامل به هفت درصد می رسد ولی تا قبل از پیری مقدار آن حتی درباره آفتاب و هوای خشک نباید از ده درصد کمتر شود.

روش شستشوی پوست خشک

– افرادی که دارای پوست خشک هستند، صورت خود را با آب تنها صبح هنگام شست و شو دهند و برای پاک کردن پوست در شب از پاک کننده های ملایمی که دارای مرطوب کننده هستند، استفاده کنند.

پوست های خشک پس از پاک شدن با این پاک کننده ها، نرم و صاف باقی خواهند ماند. بنابراین اگر پس از مصرف یک پاک کننده، پوست بیش از حد خشک و تحریک شد، نشانه آن است که این پاک کننده مناسب پوست خشک نیست.لایه برداری پوست

– دوش و حمام باعث رطوبت بیشتر پوست می شود ولی استفاده از آب داغ چربی و رطوبت طبیعی پوست را از بین برده و عامل خشک شدن بیشتر آن خواهد بود. بنابراین حمام گرم باید در کمتر از 10 دقیقه انجام شود. در طول دوش گرفتن بهتر است در حمام بسته نگه داشته شود تا بخار موجود در فضا رطوبت بیشتری را به پوست برساند.

– پوست خشک نباید هنگام شست وشو تحریک شود بنابراین باید از هرگونه اصطکاک توسط اسفنج یا لیف و شست وشودهنده هایی که دارای اسکراب هستند، خودداری شود.

– بهترین راه شستن پوست خشک استفاده از دست است.شست وشوی پوست خشک با دست باید به آرامی صورت گیرد و حالتی دایره مانند و ماساژگونه داشته باشد. این روش بخصوص در اطراف چشم باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد زیرا مالش شدید پوست در پاره ای از مواقع موجب تحریک و التهاب آن خواهد شد. استفاده از آب ولرم و حوله پنبه ای تمیز توصیه می شود.

پاک کننده ها، صابونی و غیر صابونی

پاک کننده های خشن وقوی صابونی میتوانند لایه چربی طبیعی پوست صورتتان را از بین ببرند و سبب خشکی، سوزش و التهاب در پوستتان شوند.پاک کننده های غیرصابونی هم که درصد کمی صابون دارند و خفیفتر هستند بیشتر توصیه میشوند . زمانی که شما دارای پوستی خشک باشید ، استفاده از یک پاک کننده ی ملایم با درصدی از مرطوب کننده در آن، میتواند بهترین گزینه برای داشتن پوستی لطیف و تمیز باشد. اگر بعد از شستشو با مواد پاک کننده، پوستتان خشک ، ملتهب و یا دچار خارش شد سعی کنید محصولی دیگر را امتحان کنید و چه بهتر که با پزشک مشورت داشته باشید.

صبح و شب مرطوب کننده استفاده کنید

بعد از اینکه پوستتان را تمیز کردید و شاداب کننده یا تونر به آن زدید، بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید تا رطوبت پوست حفظ شود. اگر پوستتان خشک است توصیه می شود روز و شب از مرطوب کننده استفاده کنید. با یک لایه از روغن صورت شروع کنید، ترجیحا ترکیبی از روغن های طبیعی باشد. بعد از آن از یک مرطوب کننده قوی مخصوصا در شب ها استفاده کنید.

حوله های خود را تازه کنید

مهم نیست نوع پوست تان چیست، باید لیف و حوله خود را مرتب تغییر دهید. باکتری ها به سادگی می توانند روی سطح این موارد تجمع کنند و خطر ایجاد تحریک یا جوش زدن صورت را به وجود بیاورند.

سونا برای پوست

مانع نور خورشید شوید

قرار گرفتن در معرض اشعه های UV به سطح پوستتان آسیب وارد می کند. این اتفاق نه تنها خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد بلکه پیری و خشک شدن پوستتان را نیز سرعت می بخشد. هر بار که خواستید مدتی بیرون بروید، مطمئن شوید پوستتان به خوبی در برابر نور خورشید محافظت شده باشد. توصیه می شود هر روز چه آفتابی چه بارانی، از ضد آفتاب هایی استفاده کنید که SPF پایین تر از 30 نداشته باشند.

مراقب پوست خشک دست‌ها باشید

استفاده از روغن زیتون گرم می‌تواند دست‌های خشک و زبر شما را شاداب و نرم کند. روغن زیتون غنی از اسکوالین است که چربی طبیعی پوست را تقویت کرده و گرمای روغن هم باعث نفوذ عمیق‌تر آن به پوست می‌شود. نصف فنجان روغن زیتون تصفیه نشده را به‌مدت 20 ثانیه داخل مایکروفر گذاشته و سپس آن را روی پوست دست‌ها ماساژ بدهید؛ در مرحله بعد هم هر دست را با کیسه پلاستیک پوشانده و به‌مدت 5دقیقه داخل یک کاسه آب گرم فرو ببرید تا گرمای آب به جذب بهتر روغن کمک کند. سپس دست را از داخل آب و کیسه خارج کنید. یادتان باشد بعد از این کار دست‌تان را نشویید. اگر از چربی دست‌ها ناراحت هستید با یک حوله کمی چربی‌ آن را بگیرید.

ماسک برای پوست خشک

ماسک موز، عسل و جودوسر

مواد لازم:

نصف یک موز، یک دوم فنجان جودوسر، یک قاشق غذاخوری عسل و آب. تمام مواد فوق را با هم ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه بر روی پوست بگذارید. سپس با آب ولرم بشویید.

ماسک انگور

انگور میوه‌ای بی‌نظیر برای مرطوب نگهداشتن پوست خشک‌ تان است. انگور را له کرده و به مدت 20 دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. سپس آن را با آب بشویید و مرطوب کننده بزنید.

ماسک نارگیل

روغن نارگیل مرطوب کننده‌ای قوی و بسیار عالی برای پوست خشک است.

مواد لازم:

2  قاشق غذاخوری روغن نارگیل ویرجین، حدود 3 سانتی متر موز رسیده و له شده، 3 قطره روغن صمغ کندر

تمام مواد را با هم ترکیب کرده و به مدت 20 دقیقه بر روی پوست قرار دهید. سپس صورت تان را بشویید و مرطوب کننده بزنید. موز آنتی اکسیدان خوبی برای پوست است و صمغ کندر هم احیاء سلولی انجام می‌‌دهد.

ماسک ماست و ویتامین E

مواد لازم:

 قاشق غذاخوری ماست پرچرب و بدون طعم دهنده، 2 قاشق غذاخوری جوی دوسر پخته شده، یک عدد محتویات خالی شده کپسول ویتامین E ، 2 قاشق غذاخوری عسل.

تمام مواد فوق را با هم ترکیب کرده و به مدت 15 تا 20 دقیقه به روی پوست‌تان بگذارید. سپس صورت‌تان را شسته و کرم مرطوب کننده بزنید.

نبض ما– گردآوری

منابع:

برترین ها،سلامت نیوز

5/5 - (3 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید