رابطه ی زنجبیل و فشار خون

درمان فشار خون با زنجبیل و دارچین ممکن میشود. زنجبیل شامل ترکیبات فعالی نظیر روغن های فرار و ترکیبات حاوی فنول مثل گینجرول و شوگاول است. در این مطلب تاثیر زنجبیل و همچنین دارچین بر فشار خون را بررسی می‌کنیم.

گینجرول ترکیب اصلی زنجبیل است که برای درمان بیماری هایی نظیر فشار خون ، آرتروز و تومورهای سرطانی مفید است. شوگاول اثر بسیار مفیدی در درمان سرفه دارد. ترکیب دو ماده ی گینجرول و شوگاول برای کاهش فشار خون مفید است. زنجبیل محرک ملایمی است و به همین علت برای ارتقای جریان خون بسیار سودمند است. از دیگر فواید زنجبیل می توان اثر آن در کاهش قند خون اشاره کرد.

زنجبیل برای فشار خون

زنجبیل برای فشار خون

مطالعات زیادی بر روی خواص زنجبیل و فشار خون انجام شده است که ثابت می کند زنجبیل می تواند فشار خون بالا را درمان کند. برخی از مطالعات انجام شده عبارتند از:

توجه: مصرف زیاد زنجبیل برای کسانی که فشار خون بالایی دارند خطرناک است. افراد مبتلا به فشار خون بالا که داروهای مسدودکننده کانال کلسیم را مصرف می‌کنند، باید در میزان مصرف زنجبیل احتیاط کنند.

۱-دانشگاه لورین (llorin)

دانشگاه لورین نیجریه به نتایج قابل توجهی دست یافت که خواص زنجبیل را در درمان فشار خون تایید می کند. این مطالعه بر روی ۲۲ مرد و ۳۸ زن انجام شد. این افراد به ۳ گروه ۲۰ نفر تقسیم شدند.

یکی از این گروه ها مسئول نظارت بر دو گروه دیگر شدند. گروه نظارتی تنها مجبور به مصرف آب ساده بودند، درحالیکه دو گروه دیگر از پودر زنجبیل استفاده می کردند.

فشار خون سیستولیک (systolic)، فشار خون دیاستولیک (diastolic) و ضربان قلب این گروه ها اندازه گیری شد. نتایج این آزمایش ها شگفت آور بود:

۲ ساعت پس از مصرف پودر زنجبیل، محققین کاهش محسوسی را در نتایج آزمایش ها دیدند.

۲- انتشارات دانشگاه ماین

اثر سدیم در افزایش فشار خون تایید شده است. یکی از تحقیقات چاپ شده توسط دانشگاه ماین، زنجبیل را در لیست موادی که کمترین سدیم را دارند قرار داده است. به همین علت می توان زنجبیل را برای کاهش فشار خون مفید دانست.

زنجبیل ادویه ای محبوب در غذاهای هندی و آسیایی است. ریشه ی ضخیم این گیاه دارویی طعمی تند و تیز دارد که طعم و عطری خاص به غذاهایی نظیر خورشت کاری، سوپ های آسیایی و غذاهای سرخ کردنی می دهد.

زنجبیل همچنین برای سلامتی مفید است. ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه برای کاهش فشار خون مفید است. برای کاهش فشار خون با زنجبیل، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

شما نباید تنها از زنجبیل برای بهبود فشار خون بالا استفاده کنید چون زنجبیل جای درمان های پزشکی را نمی گیرد.

چای زنجبیل

۳- کاهش کلسترول

ترکیبات موجود در زنجبیل ممکن است باعث کاهش کلسترول خون و چربی کم چگال (LDL) شود که این نوع چربی سبب بیماری های قلبی عروقی می شود.

کلسترول و LDL بر روی دیواره ی رگ های خونی و سرخ رگ ها رسوب می کند. این رسوبات منجربه انسداد رگ و در نهایت باعث افزایش فشار خون در رگ های خونی و سرخرگ ها می شود. همچنین این رسوبات باعث کاهش خاصیت کشسانی سرخرگ ها می شود.

۴-کاهش انعقاد خون

زنجبیل همچنین با جلوگیری از انعقاد خون در سرخرگ ها و رگ های خونی باعث کاهش فشار خون می شود. انعقاد خون از جریان خون در سیستم گردش خون جلوگیری کرده و محدود کننده ی مسیر جریان خون است. با جلوگیری از انعقاد خون، زنجبیل از حملات قلبی عروقی جلوگیری می کند.

عوارض زنجبیل

زنجبیل هنگام مصرف به میزان کم می‌تواند عوارض جانبی کمی دارشته باشد از جمله:

  • ایجاد گاز
  • سوزش سر دل
  • حساسیت معده
  • سوزش دهان

در صورت مصرف در دوزهای بالاتر ، علائم ذکر شده در بالا شانس بیشتری برای تجلی خود دارند. در این حالت ، دوزهای بالاتر به معنای مصرف بیش از پنج گرم در روز است.

ایجاد خارش

این امر به ویژه در هنگام تماس زنجبیل با پوست صادق است.

کاهش سطح گلوکز خون

این مشکل به ویژه برای افراد دیابتی خطرناک است. به همین دلیل ، آنها باید در مصرف زیاد زنجبیل احتیاط کنند. زنجبیل هنگامی که با داروهای موجود ترکیب شود، می تواند سطح قند خون را واقعا کم کند.

مضرات زنجبیل برای فشار خون

مصرف زیاد زنجبیل برای کسانی که فشار خون بالایی دارند خطرناک است. افراد مبتلا به فشار خون بالا که داروهای مسدودکننده کانال کلسیم را مصرف می‌کنند، باید در میزان مصرف زنجبیل احتیاط کنند.

خواص دارچین برای فشار خون

خواص دارچین برای فشار خون

در این قسمت اثر دارچین بر فشار خون را بررسی می‌کنیم:

دارچین فشار خون را بالا میبرد یا پایین؟

تاثیر دارچین بر فشار خون بسیار خوب است. دارچین ادویه معطر و خوش طعمی است که می‌توند به کاهش فشار خون کمک کند. برای استفاده از دارچین می‌توانید از چوب دارچین، پودر، عصاره و چای دارچین بهره ببرید. اگرچه ممکن است استفاده روزانه از دارچین در رژیم غذایی تا حدودی مشکل به نظر برسد، اما مصرف دارچین میتواند تاثیر به سزایی در کاهش فشار خون شما داشته باشد.

می توانید با اضافه کردن پودر دارچین روی غلات صبحانه ، جو دوسر و حتی در قهوه، دارچین بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید. در هنگام صرف شام ، دارچین طعم و مزه غذا را تقویت می کند.

چگونگی تاثیر دارچین بر فشار خون

دارچین حاوی چندین ماده منحصر به فرد مانند سینامالدئید و اتیل سینامات است که چندین عمل مختلف برای کاهش فشار خون دارند. عصاره دارچین باعث بهبود خاصیت ارتجاعی رگهای خونی شده و اتساع رگهای خونی را از طریق مکانیسم های مربوط به اکسید نیتریک ، فعال سازی کانال های پتاسیم در عضلات صاف و با بهبود جریان کلسیم داخل و خارج از سلول ها ترویج می کند. دارچین همچنین با اثر داروی خفیف ادرار آور باعث کاهش فشار خون می شود که باعث کاهش مقدار سدیم و مایع در گردش خون می شود.

میزان مجاز مصرف دارچین

برای کاهش فشار خون ، به نظر می رسد که دوزهای نسبتاً کمی از 85 میلی گرم دارچین خام در روز همان تأثیر را با دوزهای بالاتر دارچین 500mg در روز دارند.

توجه کنید که برخی مکمل های دارچین حاوی عصاره غلیظ‌تری از دارچین هستند به طوری که مقدار کمتری مورد نیاز است ، به عنوان مثال غلظت 5:1 به این معنی است که عصاره دارچین 200 میلی گرم معادل دارچین خام 1000 میلی گرم است. بنابراین برچسب‌ها را به دقت بخوانید و میزان زیادی از دارچین را مصرف نکنید، مگر تحت توصیه پزشکی و نظارت.

توجه: اگر مبتلا به دیابت هستید ، همیشه هنگام مصرف مکمل، مراقب قند خون خود باشید. ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که در صورت لزوم می توانید داروهای خود را کم و زیاد کنید.

3.5/5 - (57 امتیاز)
منبع livestrong greengarageblog mylowerbloodpressure

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

22 نظر
  1. عطار ایرانی می‌نویسد

    چررررااا شما که تخصص ندارید این مطالبو میزارید؟ زنجبیل فشار خونو بالا می بره. آخه رو چه حسابی میگی پایین میاره.عزیز من خودت گفتی بدنو گرم میکنه و چربی سوزی میکنه.شما نمیدونی چیزی که گرم کنه بدنو گردش خونو بالا می بره؟ای بابا.مردمو به کشتن میدید.اصلاحش کنید

    1. فاطمه می‌نویسد

      زنجبیل فشار وبالا میبره؟؟

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام خسته نباشید من فشارم بالاست تپش قلبم دارم ایا زنجبیل واسه من خوبه یانه

    2. ها می‌نویسد

      آقاشما با عطار نیشابوری نسبتی دارین؟؟؟؟؟

    3. ملیکا می‌نویسد

      شما که عطار هستی باید بدونی فشار خون هم عامل سردی داره هم گرمی…هر چیز گرمی فشار رو بالانمیبره
      در مرحله بعد درمان گیاهی به خواص است نه به طبع. نمیتونین این طور استدلال کنین که هر گیاه گرمی فلان خاصیت را دارد و هر گیاه سردی بهمان خاصیت. باید تحقیق و تجربه کرد. هر گیاه خواص خودش را دارد.

    4. ناشناس می‌نویسد

      واقعاضررداره مادرم فشارخونش بالاس من بهش گفتم بخوره

    5. ناشناس می‌نویسد

      زنجفیل فشار خون را بالا میبرد یا پاین میاورد

      1. amirhassannajafi می‌نویسد

        باعث کاهش فشار می شود ولی اگر فشار خون کنترل نشده دارین حتما به متخصص قلب مراجعه کنید

    6. گیتی می‌نویسد

      من فشار خونم بالاست وروزی سه تا قرص میخورم نوروکس وبرای قلب و یک قرص دیگه ودو هفته چای با جینجر ودارچین وهل نوشیدم ایا برای من خطری ندارد ممنونم

    7. تارا امین خواه می‌نویسد

      منم تعجب کردم هم زنجبیل هم دارچین فشار خون بالا میبره اما نمیدونم دمنوش گل محمدی باعث کاهش فشار هست یا بالا میبره؟

  2. ناشناس می‌نویسد

    زنجبیل در صورت مصرف در افرادی که قرص فشارخون نوواسک دارند خوب نیست اما برای بقیه ضرری ندارد

    1. فاطمه صالحی هستم می‌نویسد

      سلام من قرص لورازتان میخورم ایا میتونم زنجبیل بخورم یا دارچین بخورم

  3. ناشناس می‌نویسد

    در مورد زنجبیل من نمیدونم فشار رو بالا میبره یا پایین میاره ولی اینو میدونم هر چیز گرمی که فشار رو بالا نمیبره مثلا سیر طبع گرمی داره ولی فشار رو پایین میاره

  4. خدیجه محمد پور می‌نویسد

    سلام دکتر جان خسته نباشید آیا چوب دار چین را درچای دم کرده بخورم ضرر ندارد چون من فشار خون دارم و هر نوبت یک چوب را در قوری میریزم آیا ضرر داره

  5. احمد می‌نویسد

    اره من خودم زیاد خوردم فشارم رفت بالا که الان یک ماه میشه دهنم سرویس شده ،لطفا نخورید

  6. ناشناس می‌نویسد

    زنجبیل و دارچین هر دو فشارو میبرن بالا . تنها ادویه ای ک فشارو میاره پایین زردچوبست .آره درسته سیر فشارو میاره پایین ولی فلفل سیاه میبره بالا . کلن ادویه جات اکر فشارو میبرن بالا . الا زرد چوبه

    1. تارا امین خواه می‌نویسد

      سماق و چای ترش فشار بالا میبرن یا نه؟

  7. معصومه می‌نویسد

    نبض بالا چه مضراتی دارد ؟ بنده هم فشارخون سیستولی ام معمولا حدود ۱۴ به بالاست هم دیاستولی بالای صدهست تا صدو چهارده هم بوده ، اما نبض هم خیلی بالایوده حدود صد گاهی به بالا
    درباره پایین آوردن نبض چکار میشه کرد ؟ اینترنت هیچ کجا مطلبی دراینباره نیست متاسفانه

  8. Arash می‌نویسد

    اقا من الان یه دو هفته ای میشه که هر روز هربار چای میخورم زنجبیل میریزم تو چای و مینوشم بعد از دو هفته الان جوری فشارم اومده پایین که حالم خراب شده اقا نخورید اگه هم میخورید خیلی کم مصرف کنید

  9. غلامحسین قربانی می‌نویسد

    ایازنجبل باعث بالا رفتن قند خون میشود ممنونم

  10. پناهزاده می‌نویسد

    سلام..ممنون میشم به سوال من هم جواب بدین..مادرمن فشارخون داره.ازداروهای متورال.ولوزارتان استفاده میکنه.میخاستم ببینم زنجبیل دم کنه دواستکان متوسط مصرفکنه در روزمصراست یانه ممنون میشم جواببدین

    1. مشاور نبض ما می‌نویسد

      لطفا به وب سایت متخصص قلب مراجعه کنید:
      https://drhsnajafi.com/faq

از پزشکان نبض‌ما بپرسید