علت ریزش مو در ساق پا چیست؟

ریزش مو در ساق پا جزئی از روند پیری برای مردان و زنان است، اما گاهی به علت بیماری، استرس و یا مصرف برخی از داروها است.

نبض ما- حال ببینیم ریزش مو در ساق پا در مردان و زنان خطرناک است؟ علت ریزش مو پا چیست؟ چطور می توان از ریزش مو در پا پیشگیری کنیم؟ موهای ریز در پاها از اوایل زندگی وجود دارد، اما موهای ضخیم تر معمولا در زمان بلوغ رشد می کنند. این موها شبیه به موهای دیگر نقاط بدن مانند سینه (مردان)، زیر بغل و ناحیه کشاله ران است.

این نوع مو به عنوان موی ترمینال شناخته می شود که ضخیم تر، طولانی تر و تیره تر از موهای سال های ابتدایی زندگی است. این ناشی از تغییرات هورمونی در زمان بلوغ است که عمدتا به دلیل فعالیت هورمونهای مردانه (آندروژن) است. به همین دلیل به عنوان موهای آندروژنی هم شناخته می شوند.

داروهای هورمونی برای درمان ریزش مو در ساق پا ، توصیه نمی شود مگر اینکه برای درمان یک اختلال هورمونی اساسی استفاده شود. روشهای تهاجمی مانند پیوند مو برای ریزش مو بر روی پاها نیز وجود ندارد

مراحل رشد موهای پا

همانند موی سر، موهای دیگر نقاط بدن نیز طی سه مرحله دوران رشد خود را ادامه می دهند. این سه مرحله به عنوان فازهای آناژن، کاتاژن و تلوژن شناخته می شوند.

فاز آناژن فاز رشدی است که فولیکول های مو در آن فاز فعال هستند و ساق مو در طول این فاز رشد می کند. در طول مرحله کاتاژن، فولیکول ها کوچک می شوند و ساق مو از آن ها جدا می شود.

فاز تلوژن نیز به عنوان مرحله استراحت شناخته شده است، زیرا فولیکول ها در آن غیرفعال هستند. هنگامی که فاز تلوژن به پایان برسد، فولیکول ها به فاز آناژن بازمی گردند.

علل ریزش مو در ساق پا در مردان و زنان

ریزش مو در یک محل خاص، مانند پاها، معمولا به دلیل خاصی است. اگر متوجه شدید موهای پایتان در حال ریزش هستند، برای تشخیص حتما با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه به برخی از دلایل این اتفاق اشاره می شود.

گردش نامناسب خون

کافی نبودن جریان خون، می تواند باعث ریزش مو در ساق پا شود. ریزش مو ناشی از گردش خون ضعیف معمولا با نازک شدن یا از بین رفتن کامل مو در زیر زانو ظاهر می شود.

علائم دیگری که ممکن است همراه با این ریزش مو باشند عبارتند از احساس سرما در پا و یا و ضخیم شدن ناخن. شرایطی مانند بیماری عروق محیطی، نارسایی احتقانی قلب، نارسایی کلیه و دیابت ممکن است سبب ضعف گردش خون در پاها شود و در نهایت موجب ریزش مو در ساق پا می شود.

بیماری های مسبب ریزش مو در ساق پا

انواع مختلفی از شرایط پزشکی وجود دارد که می تواند منجر به ریزش مو در پا شود. طاسی منطقه ای یک بیماری خود ایمنی است که می تواند باعث ریزش مو در هر جایی از بدن شود. مو اغلب شروع به صورت دسته ای در پوست سر و سایر قسمت های بدن، از جمله پاها شروع به ریزش می کند.

عفونت قارچی

در برخی موارد، این بیماری به قدری پیشرفت می کند تا باعث شود موهای تمام بدن ریزش کند. عفونت هایی مانند فولیکولیت، یک عفونت باکتریایی مربوط به فولیکول های مو، کرم قارچی، عفونت قارچی، تبخال و آبله مرغان همچنین می تواند باعث ریزش مو در ناحیه هایی شود که در آن عفونت رخ می دهد.

ریزش مو در ساق پا با استفاده از لباس های تنگ

لباس تنگ می تواند به طرق مختلفی به ریزش مو کمک کند. اصطکاکی ناشی از مالش مداوم شلوارهای جین تنگ روی پاهای شما می تواند باعث شود که فولیکول های مو پاره شوند.

همچین جوراب تنگ نیز می تواند رشد مو در اطراف مچ پا را با مشکل ریزش مو در ساق پا روبرو کند. علاوه بر این ها پوشیدن لباس های تنگ خطر ابتلا به فولیکولیت را نیز افزایش دهد که در نتیجه آن فرد مبتلا به ریزش مو می شود.

درمان ریزش مو در ساق پاها

درمان ریزش مو بر روی پاها بستگی به علت آن دارد. در صورتی که آسیب دائمی به فولیکول های مو وجود نداشته باشد، ممکن است ریزش مو از بین برود.

به عنوان مثال با بهبود گردش خون به پاها با ترکیبی از داروهای کاهش کلسترول، داروهای ضد فشار خون و رقیق کننده های خون (بسته به داروهای لازم) در نهایت می توانید رشد موها را بازگردانید.

دارو

با این حال، بیشتر مردم نباید در مورد ریزش مو در پاهایشان نگران نباشند زیرا این یک مشکل بزرگ از لحاظ زیبایی برای آن ها نیست و هیچ گونه خطری برای سلامتی فرد ایجاد نمی کند.

درمان های کاربردی حاوی محرک برای رشد مو مانند استفاده از ماینوکسیدیل ممکن است برای درمان ریزش مو در پاها نیز موثر باشد، اما باید آن را فقط زمانی که توسط پزشک تجویز می شود استفاده کنید.

داروهای هورمونی برای درمان ریزش مو در ساق پا ، توصیه نمی شود مگر اینکه برای درمان یک اختلال هورمونی اساسی استفاده شود. روشهای تهاجمی مانند پیوند مو برای ریزش مو بر روی پاها نیز وجود ندارد.

کافی نبودن جریان خون، می تواند باعث ریزش مو در ساق پا شود. ریزش مو ناشی از گردش خون ضعیف معمولا با نازک شدن یا از بین رفتن کامل مو در زیر زانو ظاهر می شود

پیشگیری از ریزش مو در ساق پا

ورزش منظم، استفاده از یک رژیم متعادل و انتخاب شیوه زندگی سالم مانند عدم مصرف سیگار، نوشیدن الکل و کافئین اضافی و کنترل استرس می تواند به جلوگیری از شرایط جدی که منجر به ریزش مو می شوند، از جمله بیماری عروق محیطی و دیابت کمک کند.

مصرف اسیدهای چرب امگا -۳ مانند آن چه که در ماهی قزل آلا و بذر کتان یافت می شود، خواص بسیاری دارد که یکی از آن ها کاهش التهاب در بدن است.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

منبع:

Healthhype

4/5 - (49 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظر
  1. علی می‌نویسد

    با سلام وعرض ادب خدمت جناب دکتر مدتی است موی بدنم شروع به ریزش کرده است مخصوصا پاها وپشت کمر دلیل چیست سپاسگزارم

    1. Axel می‌نویسد

      چه بهتر.مو میخای رو بدنت چکار.خوش به حالت

    2. هادی حجتی می‌نویسد

      میتونه از گردش خون ضعیف باشه.

  2. ناشناس می‌نویسد

    سلام .خیلی عالی بود .ممنون.

  3. محمد چگينى می‌نویسد

    علت ریزش نوى زیر زانو مدتى بعلت مشکل معده از انواع دارو زیر نظر دکتر متخصص درحال درمان هستم انواع انتى بیوک مانند ۴ دارو

  4. Maryam می‌نویسد

    سلام و عرض ادب و احترام خدمت شما دکتر عزیز
    من دو هفته هست که دارم میبینم که موهای رون پاهام دچار ریزش شده اند.
    یه مقدار کم خونی دارم و شلوار جذب زیاد می پوشم ولی خیلی عذر میخوام که اینو میگم ولی من اپلاسیون انجام میدم.[[(کَندَن موهای بدن با استفاده از موم گرم)]]
    بیشتر از سه چهار بار اپلاسیون انجام دادم.
    و حدود ۶ سال عمل کثیف خودارضایی رو انجام میدادم😩🥺که الحمدلله نزدیک به یک ساله که ترک کردم این کار زشت رو😎🌼
    احتمالش هست که ریشه موهای من ضعیف شده باشه؟؟
    چون من میترسم برم دکتر🥺🤧
    لطفا کمک کنید

  5. اسماعیل می‌نویسد

    سلام
    یهو تمام موهای روی مچ پای سمت راستم ریخت
    خواهش میکنم راهنمایی کنید

  6. نجارباشی می‌نویسد

    سلام شب شما بخیر باش مدتی همسرم ساق پاش ریزش مو داره و به تازگی کل موهای ساق پاش ریخته هیچ گونه دارویی مصرف نمی کنه سیگار میکش و عصبی هست کارش خیلی سخت

  7. دهقان می‌نویسد

    سلام اقای دکتر قلبم عمل کردم دو تا فنر گذاشتن قلبم زود خسته میشم موهای ساق پام ریخته راهنمایی بفرماید دهقان از
    سنندج

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام چند سالی هست در پا هایم فقط قسمت ای که ماهیچه هست هم پایین و هم ماهیچه بالای زانو ریزش مو دارم که کاملا روی ماهیچه مو نمی‌ماند و بعضی وقتها مجدد رشد میکند ممنون میشم راهنمایی کنید ,سپاغ

  9. توحیدلو می‌نویسد

    سلام چند سالی هست در پا هایم فقط قسمت ای که ماهیچه هست هم پایین و هم ماهیچه بالای زانو ریزش مو دارم که کاملا روی ماهیچه مو نمی‌ماند و بعضی وقتها مجدد رشد میکند ممنون میشم راهنمایی کنید ,سپاغ

  10. ناشناس می‌نویسد

    سلام عالی بود پسر عمو

از پزشکان نبض‌ما بپرسید