۱۰ علامت افت فشار خون و راههای پیشگیری +ویدئو

فشار خون بالا همه توجهات را به خود جلب می‌کند، اما فشار خون خیلی پایین و افت فشار خون هم به همان اندازه ممکن است خطرناک باشد.

فشار خون چیست

فشاری را که جریان خون به دیواره رگ های خونی وارد می کند، به نام فشار خون می شناسیم.

افت فشار خون چیست

زمانی که خون کمتری به درون شریان ها (سرخرگ ها) برود و یا شریان ها بزرگ‌تر از حالت عادی شوند، جریان خون دارای مقاومت کمتری خواهد شد و افت فشار خون رخ می دهد.

زمانی که جریان خون درون شریان ها (سرخرگ ها) کم شود و یا شریان ها بزرگ‌تر از حالت عادی شوند، جریان خون دارای مقاومت کمتری خواهد شد و فشار خون کم می شود. هنگامی که فشار خون خیلی پایین بیاید، اعضای اصلی داخل بدن مانند مغز، کلیه ها و قلب نمی توانند کار خود را به درستی انجام دهند و ممکن است به طور موقت و یا دائم از کار بیفتند.

بالاترین میزان فشار خون، “فشار سیستولیک” است که همان فشاری است که به هنگام انقباض ماهیچه قلب موجب می‌شود تا خون از قلب به سایر نقاط بدن برسد. کمترین میزان فشار خون، “فشار دیاستولیک” است که فشار بین ضربانهای قلب محسوب می‌شود و مربوط به زمانی است که قلب در حالت استراحت است.
فشار خون بر حسب میلیمتر جیوه (mmhg) اندازه گیری می‌شود. میزان فشار خون بر پایه دو عدد نشان داده می‌شود. اولین عدد مربوط به فشار سیستولیک یا ماکزیمم و دومی مربوط به فشار دیاستولیک یا مینیمم است.

فشار خون نرمال: معمولا یک فشار خون متعادل زیر mmhg 85/140 است. (۱۴۰ فشار سیستولیک و ۸۵ فشار دیاستولیک).

افت فشار خون با اعداد مشخص نمی شود، بلکه با علائم شناخته می شود. برخی افراد با فشار خون ۹۰ روی ۵۰ مبتلا به فشار خون کم نیستند، زیرا علائم افت فشار خون را ندارند. ولی افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، اگر ناگهان فشار خونشان به ۱۰۰ روی ۶۰ افت پیدا کند، علائم افت فشار خون را نشان خواهند داد.

علائم افت فشار خون

علائم افت فشار خون

اگر خون کافی به مغز نرسد، سلول های مغزی اکسیژن و مواد مغذی را به مقدار کافی دریافت نمی کنند و فرد احساس سبکی سر، سرگیجه و ضعف خواهد می‌کند.

به طور کلی علائم افت فشار خون شامل موارد زیر است:

  • سرگیجه و یا سبکی سر
  • غش کردن
  • عدم تمرکز ذهنی
  • تاری دید
  • تهوع
  • پوست رنگ پریده، سرد و مرطوب
  • نفس نفس زدن
  • خستگی
  • افسردگی
  • تشنگی

دلیل افت فشار

اگر کسی از حالت نشسته یا خوابیده، به طور ناگهانی بلند شود و بایستد، احتمالاً‌ علائم افت فشار خون را نشان خواهد داد. ایستادن منجر به پایین رفتن خون به سمت پایین بدن شود که در نتیجه باعث کاهش فشار خون شود. به این نوع کاهش فشار خون، افت فشار خون وضعیتی می گویند. در حالتی دیگر، اگر کسی به مدت طولانی بایستید، نوعی از افت فشار خون وابسته به اعصاب رخ می دهد.‌‌‌‌‌

جدای از این حالت‌ها، افت فشار خون ممکن است مرتبط با یک مسئله پزشکی باشد، که به سیاهی رفتن چشم‌ها،‌ غش‌کردن و احساس ضعف بینجامد. از جمله علل شایع فشار خون پایین (که در اصطلاح پزشکی به آن هیپوتانسیون می‌گویند) اینها هستند:

  • عوارض جانبی داروها: عوارض جانبی داروهایی مانند برخی از داروهای ضدافسردگی، داروهای ادرارآور یا مدر، برخی داروهای مسکن یا داروهای قلبی
  • کم‌آبی بدن
  • واکنش آلرژی شدید (آنافیلاکسی)
  • دیابت پیشرفته
  • ابتلا به شوک عروقی
  • ضربان نامنظم قلب (آریتمی)
  • سیاهی رفتن چشم‌ها: افت فشار خون (هیپوتانسیون) اگر به اندازه کافی شدید باشد به سیاهی رفتن چشم‌ها و غش کردن می‌انجامد.
  • نارسایی قلبی یا حمله قلبی

این توصیه‌ها را موارد افت فشار خون در نظر داشته باشید:

  • پس از نشستن یا درازکشیدن برای مدتی طولانی، به آهستگی از جا برخیزید. همچنین پیش از ایستادن وضعیت پاهای‌تان را تغییر دهید.
  • به طور مکرر مقادیر کم غذای کم‌کربوهیدرات بخورید.
  • اگر دکترتان به شما گفته است که فشار خون پایین مربوط به دستگاه اعصاب دارید، از ایستادن برای مدت طولانی خودداری کنید. اگر باید برای مدت طولانی بایستید، از جوراب‌های فشاری استفاده کنید و به طور مکرر راه بروید.
  • در طول روز نوشابه‌های ورزشی حاوی سدیم و پتاسیم، و یا آب بنوشید.
  • از وضعیت‌هایی ترس‌آور یا پریشان ‌کننده دوری کنید.

 

جلوگیری از افت فشار خون

در صورتی که در برخی شرایط، برای درمان افت فشار خون، مداخلات پزشکی لازم است، اما برخی از روش‌های خانگی برای افزایش فشار خون، قابل انجام هستند:

تنظیم فشار خون با نمک

تنظیم فشار خون با نمک

بدن ما برای عملکرد صحیح، تعادل مایعات و جلوگیری از افت فشار خون نیاز به مقادیر کافی از نمک در روز دارد. یک فرد باید به طور متوسط روزانه یک قاشق چای‌خوری نمک یا در حدود ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم به بدن برساند.

چگونه نمک باعث افزایش فشارخون می شود

از آنجا که نمک حاوی سدیم است و سدیم فشار خون را بالا می‌برد، افزایش مصرف نمک باعث افزایش فشار خون می‌شود.

توجه: از آنجا که سدیم اضافی می تواند به نارسایی قلبی منجر شود ، به خصوص در بزرگسالان، لازم است قبل از افزایش نمک در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

خوردن وعده‌های غذایی کوچک و منظم

خوردن وعده‌های غذایی بزرگ و سنگین می‌تواند منجر به افت ناگهانی فشار خون تحت عنوان افت فشار خون وضعیتی شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این حالت، انتخاب وعده‌های غذایی کوچکتر و کم کربوهیدرات در طول روز و اضافه کردن میان وعده‌های غذایی به ساعات روز است.

تغییر آرام وضعیت فیزیکی

ماندن در یک موقعیت فیزیکی حداقل برای ۶۰ ثانیه و مجددا جا به‌جا شدن، از سرگیجه ناشی از افت فشار خون وضعیتی، جلوگیری می‌کند.

در نظر گرفتن بالش اضافه هنگام خواب

این کار یک ترفند عالی برای مبارزه با افت فشار خون است. خوابیدن با یک بالش اضافه باعث می‌شود سر بالاتر از سطح قلب قرار گیرد و با این کار با اثرات جاذبه زمین کمتر می‌شود.

استفاده از جوراب واریس

استفاده از این جوراب‌ها به دلیل اضافه کردن فشار به پاها، منجر به بهبود علائم افت فشار خون می‌شود و جریان خون را در سراسر بدن افزایش می‌دهد. جوراب واریس یک درمان شناخته شده برای جلوگیری از ترومبوز عروقی نیز شناخته می‌شود.

نوشیدن مایعات بیشتر

نوشیدن مایعات به جلوگیری از افت فشار خون کمک می‌کند. افزایش مصرف مایعاتی مانند آب و یا نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت مانند آب نارگیل به پیشگیری از علائم کمک می‌کنند.

اجتناب از موقعیت‌های خاص

شرایط خاصی مانند موقعیت‌های ترسناک یا ناراحت کننده عاملی برای افت فشار خون سریع است و آنهم به واسطه افزایش استرس.

فشار خون را در منزل چگونه اندازه گیری کنیم؟

میزان باند (کاف) فشارخون را طبق اندازه قطر دست خود انتخاب کنید. اگر بازوهایی کوچک و لاغر دارید و یا می خواهید فشارخون کودکی را اندازه بگیرید، باید اندازه درست را انتخاب کنید. محل نبض خود را تعیین کنید. انگشت اشاره و میانی خود را به داخل قسمت میانی آرنج داخلی تا کنید. به آرامی فشار دهید. از شریان بازویی می توانید ضربان را حس کنید. اگر نمی توانستید ضربان را تشخیص دهید، سرگوشی را در همان محل قرار دهید تا بتوانید ضربان را بشنوید.

کاف را دور بازو ببندید و سمت دیگر آن را از طرف دیگر به آن سمت برسانید و روی چسب کاف محکم کنید. کاف باید حداقل ۲٫۵ سانت بالاتر از آرنج، کاملا محکم بسته شود. البته مراقب باشید پوست دست لای کاف گیر نکند. سفتی کاف را سعی کنید با فرستادن نوک دو انگشت از دست دیگرتان زیر کاف، چک کنید. اگر توانستید فقط نوک انگشتان را به زیر ببرید و نه کل انگشتان را، پس کاف کاملا سفت شده است.

سرگوشی را پایین کاف، به سمت پایین قرار دهید و آن را دقیقا در ناحیه ضربان شریان بازویی که قبلا پیدا کردید، قرار دهید. گوشی ها را نیز در گوش قرار دهید.

درجه را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید. اگر می خواهید فشارخون خود را بگیرید، آن را در دست چپ خود، محکم نگه دارید. همزمان، پمپ را در دست راست خود نگه دارید. پیچ موجود در حباب پمپ را به صورت ساعتگرد بگردانید تا جریان هوا بسته شود.

کاف را باد کنید. سریع و پشت سر هم، حباب پمپ را فشار دهید تا جایی که دیگر نتوانید صدای ضربان را از طریق گوشی، بشنوید. صبر کنید تا درجه عددی ۳۰ تا ۴۰ mmHg بالاتر از فشار طبیعی شما را نشان دهد. اگر فشارخون طبیعی خود را نمی دانید، کاف را تا جایی باد کنید که درجه عددی بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ mmHg را بخواند.

باد کاف را خالی کنید. شیر جریان هوا را باز کنید و بگذارید باد کاف خالی شود. درجه باید ۲ تا ۳ میلی متر در هر ثانیه، پایین بیاید.

به درجه نگاه کنید و زمانی که دوباره توانستید ضربان خود را بشنوید، عدد روی آن را بخوانید. این عدد، فشارخون انقباضی شماست. فشارخون انقباضی به میزان نیرویی است که خون شما به دیواره های شریانی، با پمپاژ قلب شما، وارد می سازد.

دقیقا زمانی که صدای ضربان قطع شد، همان عدد را دوباره بخوانید. این عدد، میزان فشارخون انبساطی شماست. فضار خون انبساطی به میزان فشارخون بین هر ضربان قلب گفته می شود.

دستگاه را باز کرده، دوباره اندازی کنید و این کارها را تکرار کنید. بگذارید باد کاف کاملا خالی شود. پس از چند دقیقه، اندازه گیری را تکرار کنید. همیشه ممکن است خطایی در خواندن رخ دهد، مخصوصا وقتی که ناشی هم باشید، پس بهتر است دوبار گرفتن فشارخون را انجام دهید.

 سایت متخصص فشار خون دکتر فریبا هندسی : www.drhendesi.com

 

4.9/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

3 نظر
  1. سنجری می‌نویسد

    با سلام
    بنده آزمایش خون دادم و فقط RBC بنده ۵٫۴۵ بود که نزدیک به مرز ۵٫۵۰ نرمال به بالا بود و خواستم پیگیری کنم که معنی آنرا پیدا کنم.
    خواهشمندم در این زمینه بنده را آگاه فرمائید که آیا مشکل خاصی هست یا خیر.
    متشکرم

    1. کیوان می‌نویسد

      RBC شما نزدیک به خراب شدنش هست باید یه RBC جدید تهیه کنید و به متخصص جهت تعویض مراجعه کنید فقط حواستون باشه RBC چینی بهتون نفروشن

  2. hh می‌نویسد

    سلام، پس فیلمش کو؟؟؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید