خواص خوردن پسته در صبحانه

مصرف منظم پسته دارای مزایای سلامتی فوق العاده ای است. علاوه بر اسیدهای چرب ضروری سالم، پسته حاوی مقادیر زیادی از مواد معدنی رژیمی و ویتامین ها است و این ویژگی و غلظت بالای مواد مغذی، برای سلامت انسان بسیار مفید است. در این مطلب با خواص پسته آشنا می شوید.

 خواص پسته بی شمار است. ویتامین های B1، B6، A و E و همچنین پتاسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و روی همه در مقادیر زیادی در پسته یافت می شود. مغز پسته خام، زرد رنگ است. سپس آرام آرام آنها به یک رنگ صورتی و قرمز تغییر شکل می دهد. پسته یک دانه نرم ، خوشمزه  و کمی روغنی است که در داخل یک پوسته بژ زیبا و سخت قرار گرفته است.

خواص پسته برای کودکان

درخت پسته گیاهی است که نیازمند نور خورشید بوده و آب فراوانی نمی خواهد؛ بنابراین این گیاه  می تواند در خشک ترین مکان های روی زمین نیز رشد کند. این درختان می توانند در دمای کمتر از ۰ درجه سانتیگراد و حتی تا ۵۰ درجه سانتی گراد مقاومت کنند.

پسته متعلق به خانواده یونانی است و اعتقاد بر این است که در آسیای مرکزی و خاورمیانه پرورش یافته است. این درخت به طور گسترده ای در مناطق ایران، سوریه، لبنان، ترکیه، یونان، تونس، چین، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، هند، مصر، افغانستان، و در برخی مناطق استرالیا و کالیفرنیا در ایالات متحده رشد می کند.

این نوع آجیل، دانه ای است که مورد توجه اکثر افراد بوده و یکی از بهترین مواد غذایی طبیعی محسوب می شود. در بسیاری از نوشته های تاریخی از اوایل سال ۶۰۰۰ قبل از میلاد ، خواص پسته ذکر شده است.

خواص پسته برای کودکان

در اینجا  به برخی از خواص پسته برای کودکان، اشاره می کنیم. پسته منبع خوبی از پروتئین است . ۱۰۰ گرم پسته حاوی ۲۰ گرم پروتئین است که بسیار زیاد است. این رقم در مقایسه با تخم مرغ و مرغ که به ترتیب ۱۲ گرم و ۱۷ گرم است، رقم بالایی است. انرژی بالایی در هر ۱۰۰ گرم پسته  است و این بدان معنی است که مصرف پسته برای بچه ها در صبحانه می تواند آنها را سالم و پر انرژی نگه دارد.

خواص پسته برای کودکان

در حالی که پسته  دارای پروتئین و انرژی بالا یی است اما این نکته جالب توجه است که آنها حاوی قند پایینی هستند. یکی از خواص پسته این است که در ۱۰۰ گرم پسته حدود ۷ گرم قند و  درمجموع ۲۷ گرم کربوهیدرات  وجود دارد و این باعث می شود که  پسته یک ماده غذایی  ایده آل برای همه، حتی کودکان باشد. این می تواند به این معنی باشد  که شما در واقع می توانید با پسته، مصرف قند فرزند خود را تنظیم کنید.

جدای از این، پسته همچنین منبع خوبی از پتاسیم است. پتاسیم یک الکترولیت بهتر از سدیم است. به عنوان نمونه ۱۰۲۵ میلی گرم برای ۱۰۰ گرم و سدیم فقط در ۱ میلی گرم است و این مقدار قابل توجهی برای هر غذا است.

پسته منبع خوبی از انواع ویتامین ها ی ضروری مانند ویتامین C، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B-6،ویتامین A و ویتامین  E بوده وهر کدام از این ویتامین ها نقش مهمی در حفظ سلامت کودک  دارند.

به عنوان مثال، ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی مورد نیاز است، ریبوفلاوین نقش مهمی در تولید انرژی بدن دارد، تیامین به کاهش چربی و پروتئین کمک می کند، ویتامین B-6 برای سیستم گوارش، سیستم ایمنی، سیستم عضلانی و عصبی کودک، مفید است.

میزان مناسبی از فیبر در رژیم غذایی نقش موثری دارد.این مقدار فیبر رژیمی باعث می شود که کودکان شما حرکت روده راحتی داشته باشند. این امر به ویژه در روزهای اخیر به علت افزایش نگرانی در مورد یبوست، حتی در کودکان نیز دیده می شود.
پسته نقش مهمی در افزایش هوش کودکان دارد. همانطور که قبلا نیز ذکر شد، مقدار زیادی از ویتامین B-6 می تواند کمک در عملکرد صحیح سیستم عصبی و بهبود انتقال ضربان عصبی داشته باشد. این به نوبه خود بدین معنی است که عملکرد مغز کودک  شما بهبود می یابد. پسته نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی کودکان دارد.

قایم باشک بچه ها

همانطور که ذکر شد، پسته با تامین ویتامین C و ویتامین B-6 خود، باعث تقویت سیستم ایمنی کودک  می شود که در مبارزه با عفونت هایی که باعث ایجاد باکتری و ویروس می شوند، بسیار تاثیر گذار است.

جدای از این، پسته نقش مهمی در افزایش تولید سلول های سفید خون داشته ومنبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. این آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در بخش های مختلف بدن ایفا می کنند، از جمله حذف  رادیکال های آزاد، کاهش التهاب و ایجاد ایمنی بیشتر بدن.

خواص پسته برای زنان باردار

پسته، یک منبع غنی از پروتئین است و همچنین مواد مغذی حیاتی در دوران بارداری است. پروتئین در رشد و پیشرفت عضلات و بافت های جنین تاثیر زیادی دارد. پسته حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است که می تواند باعث کاهش کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب خون شود.

روزه داری در بارداری

این  موضوع کمک می کند تا در دوران بارداری،  حفظ میزان چربی به شکل مطلوبی صورت گیرد. پسته ،منبع غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند ترکیبات پلیفنول، ویتامین E و کاروتن است که سطح ایمنی بدن را افزایش می دهد. همچنین پسته حاوی  مقدار مشخصی مس است که در سنتز گلبول های قرمز خون در دوران حاملگی، نقش مهمی دارد.

پسته دارای خواص ضد التهابی است که  شما را از درد در مفاصل و مشکلات تورم در دوران بارداری محافظت می کند. ویتامین A و E موجود در پسته دارای خواص ضد اکسید کننده هستند که به حفظ مشکلات عفونت های خاص دوران بارداری کمک می کند.پسته،  منبع غنی فیبر است و این موضوع سبب کاهش یبوست  در زنان در دوران بارداری می شود.همچنین ،منبع غنی از اسید چرب امگا ۳ است که باعث رشد مغز کودک شما می شود.

خواص پسته برای مو

پسته رشد مو را تحریک می کند .با توجه به اینکه وجود اسید های چرب برای رشد موهای مختلف مفید است، پسته نیز  باعث تحریک ریشه و فولیکول مو و رشد موثر آن می شود. پسته مو را قوی و محکم می کند و یک درمان عالی برای تقویت  مو و کاهش شکنندگی آن است.

ویتامین برای ریزش مو

پسته افزایش دهنده انعطاف پذیری مو بوده و ماسک مو با استفاده از پسته  باعث تغذیه  عمیق مو شده و حالت انعطاف پذیری الیاف مو را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، پسته یک درمان عالی برای درمان موهای خشک و رنگی آسیب دیده است. کمبود بیوتین یکی از عوامل کلیدی در ریزش مو است. پسته حاوی مقدار قابل توجهی از بیوتین است و مصرف منظم آن می تواند به شما در کاهش موثر ریزش موهای شما کمک کند.

آیا پسته خام چاق می کند؟

پسته خام منبعی عالی از اسیدهای چرب غیر اشباع  است که همچنین در حفاظت از سیستم قلبی عروقی مفید است.جایگزین کردن چربی اشباع شده با چربی های مضر می تواند قند خون و کلسترول را تنظیم کند.

درمان لاغری ران پا

پسته حاوی چربی های اشباع نشده سالم و محافظ قلب است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم مانند مس، منگنز، فسفر، ویتامین B-6 و تیامین را فراهم می کند.

بنابراین ، پسته حاوی چربی مضر برای افزایش وزن نیست. اما درعین حال باید گفت که گرچه پسته خام از نظر غذایی نسبتا سالم است ، اما مانند هر نوع ماده غذایی دیگری مصرف بیش از حد پسته خام می تواند عوارض جانبی  بر روی وزن، فشار خون و دستگاه گوارش داشته باشد.

 مترجم: مهناز ضحاکی

 

4/5 - (12 امتیاز)
منبع parentinghealthybabies

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. کیان می‌نویسد

    با سلام ممنون بابت مطالب عالی تون سپاسگذارم

  2. ابوذر می‌نویسد

    عالی بود

از پزشکان نبض‌ما بپرسید