درمان ریزش مو سکه ای چقدر زمان می برد؟

ریزش موی سکه ای اختلال پوستی است که باعث ریزش مو در ناحیه ای محدود (تکه ای) شده که اغلب روی سر این نوع ریزش مو دیده می شود. در این مقاله با علل و درمان ریزش مو سکه ای آشنا خواهید شد.

معمولا کچلی تکه ای، ناگهانی روی می دهد و یک ناحیه محدود را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا پس از یک سال ریزش مو سکه ای موها مجددا رشد می کند. درمان ریزش مو سکه ای می تواند بهبود آن را تسریع کند. اما در بعضی از افراد، این مشکل مدت زمان بیشتری طول می کشد و شدیدتر است که در نهایت باعث کچلی کامل یا ریزش موی کل بدن می شود.

علت ریزش موی سکه ای

علت ریزش موی سکه ای ممکن است واکنش خود ایمنی بدن باشد. بدین معنی که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سلول های خود بدن حمله می کند. در شرایط کچلی سکه ای سلول ها تحت حمله فولیکول های مو (ساختاری که باعث رشد مو می شود) بویژه فولیکول ها پوست سر قرار می گیرند.

عوامل ژنتیکی در ریزش مو دخیل هستند و بویژه در افراد زیر ۳۰ سال این مسئله اثبات شده است. تقریبا ۴۰ درصد جوانان زیر ۳۰ سال که دچار ریزش موی سکه ای شده اند، حداقل یکی از افراد خانواده شان دچار چنین مشکلی بوده است.

معمولا اغلب افرادی که دچار آسم، تب یونجه، بیماری تیروئیدی، پیسی (وضعیتی که در آن قسمت هایی از پوست ریزش مو پیدا کرده و دچار تغییر رنگ می شود)، کمبود ویتامین B12 و سندرم داون هستند، دچار ریزش موی سکه ای می شوند. در این صورت هم درمان ریزش مو سکه ای امکان می پذیرد.

گرچه متخصصین بر این باور بودند که ریزش موی سکه ای ممکن است به علت استرس روی دهد، جدیدترین تحقیقات عامل استرس زا را در ریزش موی سکه ای تایید نکرده است.

حدود ۶۰ درصد از افرادی که دچار ریزش موی سکه ای هستند، قبل از ۲۰ سالگی دچار اولین مرحله ریزش مو شده اند. این موضوع معمولا همراه با رشد مجدد مو است، گر چه رشد مجدد مو طبیعی است. کچلی تکه ای جدید ممکن است همزمان با رشد مجدد مو روی دهد.

علائم ریزش موی سکه ای 

در معمول ترین حالت ممکن ریزش موی سکه ای ناحیه ی دایره ای شکل کوچک یا قسمتی بیضی شکل را بر روی پوست سر تحت تاثیر قرار می دهد. این ناحیه از پوست سر ظاهرا لطیف و طبیعی به نظر می رسد. در بیشتر موارد هیچ گونه علائم دیگری بر روی پوست سر بوجود نمی آورد.

گاهی علائمی نظیر خارش خفیف، مور مور شدن، حساسیت و یا احساس داغی در ناحیه تحت تاثیر بوجود می آید. در بعضی از افرادی که دچار ریزش موی سکه ای هستند، ممکن است دچار ناهنجاری های سطحی در ناخن های خود نظیر فرورفتگی های کوچک، شیار، تیکه تیکه شدن ناخن و یا قرمزی غیر عادی می شوند.

در شرایط نادر و شدیدتر این اختلال، باعث ریزش مو در کل سر یا در کل بدن نظیر ابرو ها، مژه ها، ریش و موهای زائد می شود و درمان ریزش مو سکه ای را کمی سخت تر می کند.

درمان ریزش مو سکه ای

علل ریزش موی سکه ای

در فردی که دچار ریزش موی سکه ای است، سلول های سفید خون که نقش محافظت از بدن در برابر ویروس ها و باکتری ها را دارند، به فولیکول های مو که طبیعتا سریع رشد می کنند، حمله می کنند. به همین علت فولیکول های مو کوچکتر شده و رشد مو را کندتر می شود.

دانشمندان بر این باورند که ترکیبی از ژن ها ممکن است یک فرد را مستعد به ریزش موی سکه ای کند. اما برخلاف برخی بیماری های ژنتیکی، به ارث بردن تمامی ژن های ضروری برای ابتلا به بیماری خود ایمنی در کودک امری دور از انتظار است.

طبق تحقیقی که در زمینه پوست و مو انجام شده بود، محققان اطلاعاتی را از تمامی مطالعات چاپ شده به زبان انگلیسی طی دوره ی ۵۱ ساله که مرتبط با ریزش موی سکه ای است، جمع آوری کرده اند به این نتیجه رسیدند که بین صفر الی ۸/۶ درصد از مبتلایان به ریزش موی سکه ای دارای سابقه این بیماری در خانواده هستند.

ریزش مو سکه ای

مطالعاتی که بر روی دوقلو های همسان انجام شده بود، ارائه می کند که عوامل محیطی بر روی پیشرفت ریزش موی سکه ای موثر است. مطالعه ای که در مجله ی درماتولوژی آمریکا چاپ شده بود، ۱۱ دوقلو همسان و ۳ دوقلوی غیر همسان را بررسی کرد تا میزان شباهت و همانندی ریزش موی سکه ای را در آن ها بررسی کند.

محققان کشف کرده اند که ۵۵ درصد از میزان شباهت در دوقلو های همسان و صفر درصد در دوقلوهای غیر همسان وجود دارد. این قضیه اثبات می کند که ترکیبات ژنتیکی در ریزش موی سکه ای نقش دارد. بعضی از عوامل محیطی که در پیشرفت ریزش موی سکه نقش دارند عبارتند از:

دانشمندان بر این باور هستند که عوامل محیطی باعث بروز التهابی می شود که با فولیکول های موی ارتباط دارد و پاسخ ایمنی بدن را افزایش می دهد. این تداخل باعث شروع فرآیند ریزش مو می شود. برای توضیح بیشتر، دانشمندان به چرخه فصلی ریزش مو سکه ای و افزایش عود کردن این بیماری در اوایل بهار، اشاره می کنند و معتقدند که در آن زمان عفونت ویروسی افزایش می یابد و درمان ریزش مو سکه ای را به تعویق می اندازد.

همچنین تحقیقات ثابت می کند، افرادی که سابقه ی بیماری خود ایمنی نظیر آرتریت روماتوئید، دیابت نوع ۱، لوپوس، بیماری ادیسون و یا بیماری تیروئید دارند احتمال بیشتری وجود دارد تا به ریزش موی سکه ای مبتلا شوند.

شکست درمان ریزش مو سکه ای گاهی فرد را دچار عدم اعتماد به نفس و انزوا طلبی می کند. ممکن است فرد در این مواقع به فکر کاشت مو باشد. برای اطلاعات بیشتر در مورد کاشت مو این مقاله را بخوانید

نحوه تشخیص و درمان ریزش مو سکه ای

پزشک شما معمولا قادر است تا ریزش موی سکه ای را بر اساس آزمایش ناحیه های ریخته شده و علائم شما تشخیص دهد. برای بررسی بیشتر، پزشک با کشیدن آرام موهای اطراف ناحیه ریخته شده تعیین می کند که آیا این موها به راحتی کنده می شوند یا خیر و هرگونه اختلالات و ناهنجاری های ساختاری در ریشه و ساقه مو را تشخیص می دهد.

اگر شکی در تشخیص این بیماری وجود داشته باشد، پزشک با نمونه برداری از پوست سر شما تشخیص نهایی را می دهد. در نمونه برداری، یک قسمت کوچک از پوست شما را برش داده و در آزمایشگاه بررسی می کند.

درمان ریزش موی سکه ای

مدت زمان درمان ریزش مو سکه ای

در بیشتر موارد ریزش موی سکه ای، مو مجددا پس از ۶ الی ۱۲ ماه رشد می کند. گرچه ابتلای مجدد به این بیماری امری معمول و شایع است. این بیماری قابل پیشگیری نیست.

درمان قطعی ریزش مو سکه ای

گرچه درمان دائمی برای ریزش موی سکه ای نداریم، اما راهکار هایی وجود دارد که واکنش خود ایمنی بدن را متوقف و رشد مجدد مو را تقویت می کند. این راه کار ها عبارتند از:

  • کرم کورتیزون
  • ماینوکسیدیل موضعی
  • آنترالین
  • پسورالن و تابش فرابنفش
  • کورتیکواستروئید (کورتون)، پردنیزون

درمان شما به عوامل مختلفی وابسته است. این عوامل عبارتند از: سن (بعضی از درمان ها صرفا برای بزرگسالان است)، مقدار موی ریخته شده، تمایل شما در مواجهه با عوارض درمان های مختلف و نقاهت آن.

افزایش ریزش سکه ای مو

اگر شما دچار ریزش موی خفیف شده اید، شما به راحتی با تغییر مدل مو و یا استفاده از کلاه گیس تا زمانی که ناحیه ی تاس شده پر شود می توانید این مشکل را تا حدودی رفع کنید.

اگر شما مقدار زیادی از موهای خود را از دست داده اید، ممکن است شما از کلاه گیس یا کاشت رنگدانه ها در ابرو (عملی که درماتوگرافی نام دارد) استفاده کنید. اگر برای شما عادت و تحمل کردن ظاهرتان مشکل است، این مسئله را با پزشکتان درمیان گذاشته تا پیشنهاد و راهکار مناسب را از متخصص بهداشت و روان دریافت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

– به صورت ناگهانی دچار ریزش موی سکه ای شده اید.

– آرایشگر به شما بگوید که موهای شما نازک تر و یا در ناحیه ای مشخص دچار ریزش (کم پشت شدن شدید مو) شده اید.

– ابرو های شما و یا مژه های شما ریزش کرده و ریش شما نازک شده است. همچنین با کاهش شدید موهای نواحی دیگر بدن مواجه شده اید. بدین صورت شما برای درمان ریزش مو سکه ای سریع تر اقدام کرده اید.

درمان خانگی ریزش مو 

 

4/5 - (22 امتیاز)
منبع drugs

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید