خواص موز برای معده و مضرات آن

موز میوه ای پرطرفدار برای تمام سنین در تمام فصول است. خوردن فقط یک دانه موز در روز می تواند سلامتی شما را حفظ کند. در این مطلب با خواص موز برای تک تک اعضای بدن آشنا می شوید.

موز یکی از پر مصرف ترین میوه های جهان است که خواص زیادی دارد. خواص موز بسیار است از این رو می تواند سلامت عمومی بدن را تأمین کند. خوردن موز باعث می شود تا فشار خون شما پایین آمده و خطر ابتلا به سرطان و آسم را در شما کاهش می دهد.

خواص موز روی معده

امروزه موز در حداقل 107 کشور جهان کشت داده می شود و رتبه چهارم از نظر قیمت را در جهان دارد. آمریکایی ها موز را بیشتر از سیب و پرتغال مصرف می کنند. ما در این مقاله تلاش می کنیم تا خواص موز بر روی سیستم گوارشی و معده، بدن سازی، لاغری و برخی مضرات موز را برای شما شرح دهیم.

– موز غنی از پتاسیم و فیبر است.

– موز در جلوگیری از ابتلا به آسم، سرطان، فشار خون بالا، دیابت، بیماری های قلبی عروقی و مشکلات گوارشی مفید است.

– افرادی که از دارو های مسدود کننده بتا استفاده می کنند نباید بطور ناگهانی مصرف موز را افزایش دهند.

از خوردن موز نترسید، موز باعث چاقی شما نمی شود. یک عدد موز طبیعی حداکثر 150 کالری دارد

ارزش غذایی موز

یک عدد موز معادل 126 گرم است، این مقدار موز حاوی 110 کالری انرژی، 30 گرم کربوهیدرات و 1 گرم پروتئین است. موز بصورت طبیعی عاری از چربی، کلسترول و سدیم است. موز مواد معدنی و ویتامین های مختلفی برای شما دارد.

  • ویتامین ب6 – 0.5 میلی گرم
  • منگنز 0.3 میلی گرم
  • ویتامین C 9 میلی گرم
  • پتاسیم 450 میلی گرم
  • فیبر رژیمی 3 گرم
  • پروتئین 1 گرم
  • منیزیم 34 میلی گرم
  • ریبوفلاوین 0.1 میلی گرم
  • نیاسین 0.8 میلی گرم
  • آهن 0.3 میلی گرم

خواص موز بر روی کمر

اگر شما می خواهید سلامت عضلانی و مفاصل، تناسب وزن پیدا کنید و کاهش التهاب، کاهش درد کمر و از بروز مجدد این درد جلوگیری کنید، داشتن رژیم غذایی سالم و مغذی نقش کلیدی برای شما پیدا خواهد کرد. شروع کنید و رژیم غذایی تان را اصلاح کنید بدین شکل که مواد غذایی فرآوری نشده و طبیعی، ضد پیری و ضد التهاب مصرف کنید تا درد کمرتان بهبود یابد.

خواص موز روی بدنسازی

یکی از خواص موز این است که حاوی فیبر بالایی بوده و برای درمان مشکلات روده ای مفید است. این مشکلات نظیر یبوست باعث شدید تر شدن کمر درد شما می شود. همچنین مواد غذایی که سرشار از پتاسیم هستند باعث کاهش ورم شده و الکترولیت مهمی برای عضلات و عملکرد عصبی محسوب می شود.

منیزیم هم برای بهبود عملکرد عضلانی و سیستم عصبی مفید است. خوردن مواد غذایی که سرشار از پتاسیم و منیزیم هستند برای درمان کمر درد بسیار مفید هستند. نظیر سبزیجات، آووکادو، موز، آب نارگیل.

خواص موز روی سیستم گوارشی

تنظیم حرکات روده و شکم

حرکت های نامنظم روده یکی از مسائل آزاردهنده ای است که می توان آن را به راحتی با مصرف موز برطرف نمود. موز حاوی مقدار مناسبی فیبر نامحلول است که در مسیر سیستم گوارشی شما حرکت کرده و در مسیر آلودگی ها را پاک کرده و باعث تولید حرکات روده می شود که به نرمی و دفع راحت تر بسیار کمک می کند.

درمان یبوست با موز

گرچه خوردن موز به اندازه متناسب توصیه می شود و خوردن بیش از حد موز و مصرف نکردن آب زیاد ممکن است باعث ایجاد یبوست شود. از طرفی خوردن موز نارس می تواند منجربه یبوست و نفخ شکمی شود.

همچنین موز چون حاوی پکتین است (فیبر محلول در آبی است که به عنوان عامل ژله ای کردن و سفت کردن شناخته شده و کمک می کند تا مایعات مصرفی جذب روده شوند.) برای درمان اسهال بسیار مفید است.

آرام کردن زخم های معده

موز برای سلامتی معده شما به دو دلیل مفید است، خواص موز برای التیام زخم معده عبارتند از:

– مواد مختلف موجود در موز باعث تولید مخاط محافظتی ضخیم تری می شود که سطح معده شما را به خوبی در برابر اسید های معده محافظت می کند.

– موز باعث خنثی شدن خاصیت اسیدی غذاهایی که مسبب زخم معده است، می شود.

– موز حاوی مهار کننده های پروتئاز است که باعث از بین بردن باکتری ها در معده می شوند و در نهایت از زخم معده جلوگیری می شود.

خواص موز برای بدنسازی

ترکیب اولیه موز کربوهیدرات است. کربوهیدرات نقش حیاتی در وعده غذایی پس تمرین بازی می کند بطوری که باعث می شود ذخایر گلیکوژن مجدد پر شود و کمک می کند تا پروتئین به عضلات شما برسد.

درمان زخم معده با موز

موسسه ورزش استرالیا پیشنهاد می کند که مصرف 1 گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن 30 دقیقه پس از پایان تمرین توصیه می شود و موز انتخابی خوب برای دریافت کربوهیدرات محسوب می شود. می توان موز را همراه با کمی گوشت بدون چربی یا شیر کم چرب مصرف کرد.

افزایش کالری

برای عضله سازی شما باید کالری بیشتری دریافت کنید در مقایسه با کالری مصرفی، چون کالری های باقی مانده باعث ترمیم و رشد بافت عضلانی می شود. یک عدد موز بزرگ حاوی 121 کالری است.

خوردن موز راحت است و همچنین می توان آن را در ترکیب با دیگر میوه ها ترکیب کرد نوشیدنی بسیار خوش طمعی را درست کرد. همچنین موز کالری بیشتری در مقایسه با دیگر میوه ها نظیر توت فرنگی، گریپ فورت ویا هندوانه دارد و به همین موز انتخاب بسیار عالی برای عضله سازی است.

مصرف منظم موز به دلیل بالا بودن خواص موز کمک می کند تا بیماران فشار خونی از فشار خون رنج نبرند

همچنین توجه داشته باشید که بدن انسان پتاسیم را به مدت طولانی ذخیره نمی کند پس در نتیجه خوردن یک عدد موز متوسط قبل از تمرین هم باعث می شود تا سطح انرژی بدن شما بالا باشد.

طبق گفته دکتر ویلاکورتا از خواب بلند شوید و یک عدد موز متوسط به همراه نصف فنجان ماست یونانی میل کنید و پس از 30 دقیقه ورزش کنید.

آیا خوردن موز باعث افزایش وزن می شود؟

خیر. از خوردن موز نترسید، موز باعث چاقی شما نمی شود. یک عدد موز طبیعی حداکثر 150 کالری دارد. تصور اشتباهی وجود دارد که خوردن موز باعث افزایش وزن می شود و این تصور اشتباه، ناشی از کربوهیدرات بالایی (قند) است که در موز وجود دارد. این قند در بدن تبدیل به گلوکز می شود و به شما توان راه رفتن می دهد.

درمان زخم معده با موز

توجه داشته باشید که مغز شما هم گلوکز مصرف می کند. به بیان ساده تر زمانی شما اضافه وزن پیدا می کنید و چاق می شوید که انرژی دریافتی شما از انرژی مصرفی بیشتر شود و توجه کنید که بدن شما تقریبا روزانه نیاز به 2500 کیلو کالری دارد و با خوردن یک عدد موز شما چاق نمی شوید.

مضرات موز

مسدود کننده های بتا از دسته داروهایی محسوب می شوند که بیشتر برای بیماری های قلبی تجویز می شود و معمولا باعث افزایش سطح پتاسیم خون می شوند. مواد غذایی که سرشار از پتاسیم هستند نظیر موز را بهتر است برای فردی که این نوع دارو ها را مصرف می کند در حد تعادل باشد.

مصرف بیش از اندازه پتاسیم می تواند برای افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند خطرناک باشد. اگر کلیه شما قادر نیست تا مقدار اضافی پتاسیم را از بدن خارج کند می تواند این مسئله حتی باعث مرگ شود.

برخی افراد هم ممکن است به موز آلرژی داشته باشند. علائم این آلرژی عبارت اند از:

– خارش و کهیر در دهان و تورم

سردرد های میگرنی

– در افرادی که دچار سردرد های میگرنی هستند، روزانه نصف موز توصیه می شود.

مصرف بیش از اندازه موز به علت فیبر بالای آن ممکن است باعث نفخ، باد معده و معده درد شود.

 

نبض ما– مهناز ضحاکی

منبع: www.medicalnewstoday.com

4/5 - (10 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید