رفع جرم دندان با ساده ترین روش ها

رفع جرم دندان که یک ماده نرم و چسبنده است و حاوی میلیون ها باکتری، کار ساده ای نیست و در طولانی مدت باعث پوسیدگی دندان و بیماریهای لثه می شود. روشهای مختلفی برای جرم گیری دندان وجود دارد که در این مطلب با آنها آشنا می شوید.

نبض ما-هنگامی که غذا می خورید، باکتری های مربوط به جرم و پلاک دندان، از قند موجود در غذا استفاده کرده و تولید اسید می کنند. به این ترتیب، مینای دندان شما در معرض حملات مکرر قرار گرفته و ممکن است شکسته شود؛ در نهایت  این کار منجر به ایجاد حفره ( یا سوراخ ) در سطح دندان شما می شود. رفع جرم دندان از آن جهت اهمیت دارد که اگر منظم از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، باکتری های موجود در پلاک و جرم دندان، باعث پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه می شوند.

جرم گیری دندان

جرم و پلاکی که روزانه از طریق مسواک زدن و نخ دندان، از بین دندان ها برداشته  نشود، در نهایت می تواند به دندان آسیب برساند. این جرم به مرور ضخیم تر و مقاوم تر شده تا جایی که حتی با مسواک زدن و نخ دندان هم برطرف نمی شوند.

کم کم بافت اطراف دندان قرمز و متورم شده و احتمالا باعث بروز خونریزی های کوچک می شود. البته می توان گفت که این مشکلات از طریق رعایت بهداشت دهان و دندان و درمان های حرفه ای قابل برگشت است.

با این حال، اگر درمان موثر صورت نگیرد، مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت. در بدترین عارضه آن، عفونت باکتریایی در لثه ها و استخوان هایی که از دندان شما محافظت می کنند نفوذ کرده و سبب از بین بردن دندان های شما می شود.

مسواک زدن کودک

رفع جرم دندان

جرم دندان معمولا بی رنگ است. اما جرم های سنگین و کهنه به مرور تغییر رنگ داده و مایل به زرد خواهند شد. از آنجایی که جرم دندان در دهان شما دائما در حال رشد است، بهترین راه برای رفع جرم دندان و جلوگیری از رشد بیشتر باکتری، این است که هر روز دندان های خود را بشویید.

بهتر است دندان هایتان را حداقل دوبار در روز مسواک بزنید. مسواک و فلوراید برای حذف پلاک از سطوح دندان و محافظت از دندان هایتان از پوسیدگی، موثر است.

به طور روزانه لابه لای دندان های خود را با نخ دندان تمیز کنید تا پلاک و جرم از مکان هایی که از طریق مسواک قابل پاکسازی نیست، برداشته شود. از آنجا که جرم دندان یک ماده چسبنده است، شما باید در تمیز کردن دندان ها بیشتر تلاش کنید.

درمان پوسیدگی دندان

شستشوی دندان و دهان به تنهایی برای رفع جرم دندان شما کافی نبوده و  به اندازه کافی برای حفظ دندان ها و لثه ها به شما کمک نخواهد کرد.

پیروی از یک رژیم متعادل و محدود کردن میان وعده ها می تواند قند بیشتری برای باکتری ها ی مربوط به جرم دندان فراهم کند تا به اسیدهای معلق تبدیل شود. به کارگیری روش های مختلف جرم گیری دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی وضعیت دندان و لثه ها، در این زمینه موثر خواهد بود.

بهترین جرم گیرهای دندان

رفع جرم دندان با ابزارهای دستی

برای رفع جرم دندان و صاف کردن سطوح دندان، معمولا از این ابزار های دستی مخصوص دندان استفاده می شود. این ابزارها، شکلی منحنی داشته و با منحنی های دندان سازگار هستند.

آنها می توانند رسوبات کوچک تر جرم دندان را  با فشار متوسط ​​و ملایم، حذف کرده و از بین ببرند. هنگامی که تمام سطوح صاف شدند، تقریبا کار به پایان رسیده است.

طریقه مصرف فلوراید؟

همچنین شما می توانید برای رفع جرم دندان از فلوراید استفاده کنید. فلوراید در بسیاری از طعم های مختلف مانند شکلاتی،نعناعی، ​​توت فرنگی و  غیره موجود بوده و نوعی جرم گیر مناسب محسوب می شود.

برای رفع جرم دندان فوم یا ژل های انعطاف پذیری وجود دارد که می توانید به منظور جرم گیری دندان، به مدت 30 ثانیه آن را روی دندان قرار داده و سپس بشویید.

رفع جرم دندان به روش سنتی

بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است، به ویژه اگر شما می خواهید دندان هایی سالم و تمیز داشته باشید. شما به راحتی می توانید در منزل از دندان های خود مراقبت کرده و از آسیب دیدن دندان ها و یا ایجاد جرم های سنگین بر روی دندان های خود جلوگیری کنید.

یکی از روش های مرسوم خانگی برای رفع جرم دندان این است که پس از صرف هر وعده غذایی، دهان خود را به سرعت بشویید. این کار سبب جلوگیری از ایجاد جرم بیشتر بر روی دندان می شود. همچنین دانه های کنجد و یا مخلوطی از نمک و روغن خردل از روش های رفع جرم دندان به روش سنتی محسوب می شوند.

خواص روغن خردل

رفع جرم دندان با جوش شیرین

همه ما در مورد خواص  و مصرف جوش شیرین مطالب زیادی خوانده ایم. یکی ازکاربردهای جوش شیرین، پاکسازی و رفع جرم دندان است. جوش شیرین، به عنوان  پاک کننده دندان به مدت بیش از 150 سال استفاده می شد. به هر حال اثر بخشی جوش شیرین در رفع جرم دندان به دلیل خاصیت سایندگی آن است.

جوش شیرین

رفع جرم دندان با پوست گردو

یکی دیگر از روش های جرم گیری دندان، استفاده از پوست گردو است. برای جرم گیری دندان در خانه، پوست گردوی تازه را جدا کرده و آن ها را با آب بشویید. سپس پوست گردو ها را درون ظرفی از آب ریخته و آب را به جوش بیاورید.

جرم گیری با پوست گردو

هنگامی که مخلوط شروع به جوش می کند، حرارت زیر اجاق را پایین آورده و اجازه دهید تا پوسته گردو در حدود 10 دقیقه در آب بجوشد. سپس  از یک مسواک استفاده کرده و آن  را به آب گردو آغشته کنید. سپس دندان های خود را به مدت 5 دقیقه مسواک بزنید. پوست گردو در حذف پلاک و جرم دندان بسیار موثر است.

رفع جرم سیاه دندان

به منظور رفع جرم های سیاه و ماندگار در سطح دندان باید از روش های دیگری استفاده کرد زیرا خمیر دندان و نخ دندان به تنهایی جوابگو نخواهد بود و این جرم سیاه و سنگین که بر اثر نوشیدن قهوه، کافئین و یا مواد غذایی دیگر ایجاد شده است، شکل ظاهری دندان را نامناسب می کند.

یکی از ابزارهای رفع جرم سیاه دندان، استفاده از ابزار آلترا سونیک است. در این ابزار، با استفاده از ارتعاش، تراکم موجود در سطح دندان را برطرف می کنند. این دستگاه به طور معمول صدایی سوت مانند در دهان پخش می کند، درست مانند زمانی که یک مسواک برقی را در دهان خود قرار می دهید.

ابزار اولتراسونیک  به صورت منحنی و گرد بوده و روی سطح دندان شما به حرکت در می آید. در صورت نیاز تنظیمات مناسبی برای تغییر فشار، اعمال می شود. در موارد دیگر به منظور رفع جرم سیاه دندان، از ابزارهای معمول جرم گیری استفاده می شود.

دندان درد

بلیچینگ، سفید کردن دندان و دیگر جرم گیرهای متداول، در این زمینه کاربرد دارد. در هر صورت به خاطر بسپارید که جرم سیاه دندان در شرایطی ایجاد می شود که زمان طولانی از ایجاد آن گذشته باشد. به این ترتیب توصیه می شود تا بر طبق شرایط دهان و دندان خود، از مناسب ترین ابزار جرم گیری استفاده کنید.

 به هرحال می توان گفت که در اکثر موارد، انتخاب بهترین جرم گیر دندان کار ساده ای نیست. اکثر کارشناسان می گویند که استفاده از روش های ساده تر مثل صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن در مراحل اولیه مشاهده جرم دندان موثرتر است. در نهایت در صورت برطرف نشدن جرم مراجعه به دندانپزشک و استفاده از ابزارهای حرفه ای جرم گیری دندان، کاربرد دارد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.deltadentalins.com

3.4/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید