همه چیز در مورد هفته ۳۰ بارداری

هفته 30 بارداری از هفته های مهم بارداری است که شرایط جنین و مادر بسیار حساس است چون در این دوران ممکن است جنین متولد شود.بنابراین مراقبت های لازم مورد توجه قرار می گیرد.

نبض ما– کل دوران بارداری به خصوص هفته 30 بارداری دوران بسیار حساسی برای زن است و زنان باردار باید در طی این دوران مراقب وضعیت سلامت خود و نوزاد باشند. زمانی که بارداری شروع می شود، زن وارد اولین هفته بارداری خود شده و هفته های بارداری یکی پس از دیگری از راه می رسند. در هفته سی ام بارداری، شکم زن باردار به اندازه ای بزرگ شده است که زن باردار، معمولا به سختی موقعیت مناسبی برای خوابیدن پیدا می کند.

هفته 30 بارداری

شاید این هفته برای زن باردار کمی ناخوشایندتر از ماه پیش باشد و راه رفتن کمی سخت شده باشد. در این هفته شما نیاز دارید در مورد وضعیت خود، با همسر یا اطرافیان خود کمی بیشتر صحبت کرده و همان طور که به هفته های پایانی بارداری خود نزدیک می شوید،

هیجان، اشتیاق و همچنین تحمل شما هم کمتر می شود. شما می توانید در این هفته برنامه غذایی و مراقبتی مخصوص هفته سی ام را مطالعه کرده و طبق برنامه پیش بروید.

تصاویری از بارداری هفته به هفته در این مقاله ببنید

علائم هفته 30 بارداری

در هفته 30 بارداری، ممکن است رویاهای زیبای شما کمی به ناراحتی و مشکل تبدیل شود و این موضوع تنها به دلیل مشکل تر شدن شرایط بدنی و سنگین تر شدن مادر است.

البته شرایط خلق و خوی مادر هم ممکن است دچار تغییر شود که می تواند در نتیجه تغییرات هورمونی یا اضطراب باشد. بنابراین در نظر گرفتن برخی از برنامه های آمادگی برای کمک به شما و استراحت بهتر، ایده خوبی است.

در این هفته ممکن است افکار زیادی به سراغ شما بیاید مثلا، برای رسیدن به بیمارستان دقیقا چه مدت طول می کشد. سپس شاید کابوس ها و افکار زیادی در مورد تولد کودک داشته باشید. به هر ترتیب، در نظر گرفتن علائم مربوط به این هفته بسیار مهم است.

نوزاده نورس

سایر علائم هفته 30 بارداری عبارت اند از:

سوزش سر دل: اگر دچار سوزش سر دل شده اید، توجه کنید که علاوه بر فشار شکم، مصرف برخی مواد غذایی هم می توانند باعث این حالت شوند. اغلب این مواد غذایی شامل مواد غذایی  چرب، سنگین، تند، یا اسیدی است. از آنجایی که علائم هفته 30 بارداری ممکن است کمی به سختی برطرف شود، بنابراین، بهتر است از مصرف این نوع مواد غذایی، به خصوص قبل از خواب اجتناب کنید.

اختلال و دردسر خواب: در هفته سی ام بارداری، وزن جنین بیشتر شده و شکم شما هم بزرگ تر می شود. بنابراین، ممکن است شب ها برای خواب دچار مشکل شوید و برای چرخیدن به پهلو یا خواب عمیق تا صبح، کمی دچار دردسر شوید. برخی زنان باردار در این هفته از چند بالش برای تثبیت وضعیت خود استفاده می کنند.

مشکلات خواب در بارداری

ورم: ورم و اِدِم یکی از مشکلات شایع در دوران بارداری است. این تورم بیشتر در ناحیه پا ایجاد می شود اما به خاطر داشته باشید که، تورم جدی ناگهانی یا شدید می تواند نشانه ای ازبروز مشکل باشد، بنابراین به این موضوع دقت کنید.

ناراحتی عمومی: در هفته سی ام بارداری به دلیل بزرگ شدن شکم و سایر شرایط جسمانی، برخی ناراحتی های عمومی از جمله، کمر درد، پا درد و دیگر ناراحتی های جزئی برای زن به وجود می آید.

تنگی نفس: در هفته 30  بارداری، کودک تقریبا در نزدیکی قفس سینه قرار دارد؛ اما کمی بعد و در اواخر بارداری به لگن نزدیک می شود. در این هفته، به دلیل نزدیک بودن جنین به قفسه سینه، حالت تنگی نفس یک حالت طبیعی محسوب می شود.

تنگی نفس در بارداری

انقباضات: گاهی اوقات بلافاصله پس از هفته 30 بارداری، زن دچار انقباضات جزئی می شود. این انقباضات از دردهای زایمان نبوده و در این هفته معمولا شایع است.

این حالت معمولا پس از کمی فعالیت، خستگی یا رابطه جنسی اتفاق می افتد. این انقباض را می توان با نشستن، دراز کشیدن یا استراحت رفع کنید. اما در صورتی که انقباصات ادامه داشت، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

وزن کلی مادر باردار در هفته  30 : در مجموع افزایش وزن زن باردار در هفته 30 بارداری، حدودا، 7 تا 11 کیلوگرم است. با این حال، اگر شما دو قلو باردار هستید، ممکن است بیشتر از 11 کیلوگرم هم در هفته سی بارداری اضافه وزن داشته باشید.

هفته 30 بارداری

ارتفاع کانال و فاصله استخوان شکم تا بالای رحم هم باید حدود 28 تا 32 سانتیمتر باشد. در این هفته نگران افزایش وزن هستید و وزن شما رو به افزایش است. در حقیقت می توان گفت که این وزن اضافه، به عنوان ذخایری عمل می کند تا به شما در تغذیه با شیر مادر کمک کند.

نیازی نیست در صدد کاهش وزن و از بین بردن آن باشید. با این حال، مقیاس اصلی را در نظر داشته باشید؛ زیرا افزایش ناگهانی یا شدید وزن ممکن است نشانه ای از یک عارضه جدی حاملگی به نام پره اکلامپسی باشد. بنابراین توجه به وزن در هر هفته بسیار ضروری است.

وضعیت حرکت کودک: در هفته 30 بارداری، جنین هنوز حرکت شناوری دارد. در این هفته، جنین به راحتی در حدود 1/1 پینت مایع آمنیوتیک شناور می شود. ممکن است این موضوع عجیب به نظر برسد اما در عین حال جنین در این هفته، هنوز هم می تواند حرکت کند. در طول هفته های آینده، شکم شما حتی بیشتر از قفس سینه شما رشد می کند تا جای بیشتری برای نوزاد باز شود.

سونوگرافی هفته سی ام بارداری

وزن نرمال جنین در هفته 30 بارداری

هر هفته ای که از بارداری می گذرد به وزن جنین اضافه می شود. در هفته 30 بارداری، جنین شما اندازه یک کدو سبز است. قد نوزاد تقریبا،  38 سانتی متر و  و وزن آن حدودا،1800  تا 2 کیلوگرم است.

شانس زنده ماندن جنین در هفته 30 بارداری

زایمان زودرس معمولا از هفته 30 تا  هفته 37 ایجاد می شود و معمولا دارای خطرات خاص خود است. به همین دلیل، در صورتی که نوزاد در این هفته در بیمارستان مجهزی متولد شود، تحت مراقبت های ویژه ای قرار گرفته و به مراتب، شانس بالاتری برای زنده ماندن دارد.

با استفاده از دستگاه های مجهز و کادر پزشکی حرفه ای می توانید به کودک خود کمک کنید.

زایمان زودرس

هفته 30 بارداری یعنی چند ماهگی

به طور کلی سن بارداری بر طبق هفته و سه ماهه محاسبه می شود و قانون کلی به صورت ماه، کاربرد علمی ندارد. اما به طور تقریبی می توان گفت که هفته 30 بارداری شش ماه و دو هفته یا هفت ماه تمام است.

هفته سی ام بارداری دو قلویی

بارداری دو قلویی نیازمند مراقبت بیشتری برای مادر و جنین است. به طور معمول، سن تقریبی زایمان در بارداری دو قلویی، 39 هفته و 6 روز است. اما در بارداری تک قلویی ، حداکثر،41 هفته و 6 روز است.به طور کلی، از طریق سونوگرافی حجم مایع جنین بررسی می شود.

در هفته سی ام بارداری دو قلویی، ریه ها تقریبا رشد خود را شروع کرده و در هفته 32 بارداری دو قلویی، ریه جنین ها بالغ می شوند.

هفته سی بارداری دو قلوزایی

خطرات زایمان در هفته 30 بارداری

در هفته 30 بارداری تمام بخش های بدن کودک شکل گرفته اند اما به طور کلی، تولد تا پیش از هفته سی و هفتم، زایمان زودرس محسوب شده و خطراتی به همراه دارد. معمولا در صورت زایمان در هفته سی ام، از آمپول بتامتازون برای تکمیل ریه های نوزاد استفاده می شود.

این خطرات می تواند شامل مشکلاتی از جمله عفونت، خونریزی مغزی، مشکلات ریوی یا گوارشی باشد. اما در صورت حفظ نوزاد در بخش مراقبت های ویژه و با شانس زنده ماندن با تنفس معمولی و مناسب، سلامت نوزاد نارس را کمی تضمین می کند.

نبض ما– ترجمه: مهناز ضحاکی

منبع: www.thebump.com

3.3/5 - (24 امتیاز)
منبع www.thebump.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید