حقایقی در رابطه با تحویل سال ۹۷!

با شنیدن سال تحویل اولین چیزی که به ذهن اکثر ما می رسد سفره هفت سین و دعای تحویل سال است.

نبض ما– کم کم به اواخر سال 96 نزدیک می شویم و منتظر تحویل سال جدید خورشیدی هستیم. اگر می خواهید به اطلاعات تان در مورد تحویل سال کمی افزوده شود، با این مقاله همراه ما باشید.

تحویل سال 97 چه روزی است؟

اول از همه باید بگوییم، لحظه تحویل سال ۱۳۹۷ در ایران، سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ هجری شمسی مطابق با ۲ رجب ۱۴۳۹ هجری قمری و ۲۰ مارس ۲۰۱۸ میلادی و در ساعت ۷ و ۴۵ دقیقه و ۲۸ ثانیه بعد از ظهر خواهد بود. حال ببینیم لحظه تحویل سال چگونه محاسبه می شود و در لحظه تحویل سال باید چه دعایی خواند و چرا؟

هفت سین داخل سبزه

تقویم خورشیدی چیست؟

درباره تقویم های خورشیدی دو موضوع اهمیت بالایی دارد؛ یکی از آنها سیستمی است که طول سال را با زمان واقعی گردش زمین به دور خورشید هماهنگ نگاه می دارد و این همان چیزی است که موجب شده تقویم خورشیدی فعلی ما از نظر دقت از تقویم رایج میلادی دقیق تر باشد.

دومین نکته مهم در تقویم خورشیدی، مبدا آغاز سال است؛ یعنی این که چه زمانی را باید برای شروع یک سال خورشیدی در نظر گرفت. هر لحظه و هر نقطه ای از سال را شما می توانید به عنوان مبدا انتخاب کنید و عملا بسیاری از ما این کار را هم انجام می دهیم.

لحظه تحویل سال از منظر نجوم

این زمان از نظر نجومی لحظه مشخصی است. در ذهن خود سیاره زمین را در نظر بگیرید و دورتر از سطح آن کره ای هم مرکز اما با قطری بسیار بزرگ تر را تصور کنید که همه ستارگان و اجرام آسمانی روی آن قرار دارند. این کره را کره سماوی می نامند. روی این کره سماوی است که خورشید به طور ظاهری، در طول یک سال یک دور به دور زمین می گردد.

اگر این مسیر را به شکل خطی روی کره سماوی رسم کنید همان خط معروف دایره البروج رسم می شود. خط مهم و البته فرضی دیگری نیز روی این کره وجود دارد. این خط استوا نامیده می شود و معادل استوای زمین، اما روی این کره سماوی است.

این دو دایره آسمانی زاویه ای معادل 23.5 درجه ای با هم دارند و در نتیجه در دو نقطه با هم تقاطع دارند. به عبارت دیگر خورشید در طول یک سال دو بار در محل تقاطع با استوای سماوی قرار می گیرد؛ نقاطی که به اعتدالین معروف است. خورشید زمانی که روی هر یک از این نقاط یا اصطلاحا گره ها قرار بگیرد، طول شبانه روز روی زمین برابر می شود.

در نیمکره شمالی وقتی خورشید روی نقطه ای که به اول حمل یا اعتدال بهاری یا گره صعودی معروف است قرار می گیرد، از فردای آن کم کم از استوای سماوی ارتفاع می گیرد، در نتیجه طول روزها بیشتر شده و بهار آغاز می شود. این نقطه تقاطع همان جایی است که وقتی خورشید به آن می رسد، آن را نوروز می نامیم.

لحظه تحویل سال ما دقیقا زمان این رویداد است و برای همین هم لحظه تحویل سال ایرانی در سراسر جهان یک لحظه است. ما در یک لحظه زمستان را پشت سر گذاشته و قدم در بهار می گذاریم.

فرمول محاسبه زمان تحویل سال

اگر طول سال شمسی ثابت بود، این محاسبه بسیار ساده بود. زیرا در این صورت، اگر زمان تحویل یک سال را می دانستیم با افزودن تقریباً 6 ساعت به آن زمان تحویل سال بعد را به دست می آوردیم. این 6 ساعت و یا به طور دقیق تر 5 ساعت و 48 دقیقه همان خرده اعشاری در طول سال شمسی (تقریباً 2422ر365 روز) است.

مشهد

اما طول سال همواره ثابت نیست و این به سبب تغییراتی است که در مسیر حرکت زمین در آسمان به وجود می آید. درواقع برای محاسبه دقیق زمان این لحظه باید معادلات حرکت خورشید و چندین معیار دیگر را نیز در نظر بگیریم. این محاسبات ومعادلات، نسبتاً پیچیده اند.

 با این همه، تغییرات مزبور نسبتاً کوچک هستند و شما می توانید برای بدست آوردن زمان تقریبی لحظه تحویل سال های بعد از همان روش گفته شده در بالا استفاده کنید. یعنی کافی است 6 ساعت به زمان تحویل سال بعد بیفزایید.

دعای تحویل سال و معنی و تفسیر آن

متن این دعا به صورت زیر است:

یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ

همین طور معنای آن عبارتست از:

ای تغییر دهنده دلها و دیده‏‌ها؛  ای مدبر شب و روز؛ ای گرداننده سال و حالت‌ها؛ بگردان حال ما را به نیکوترین حال.

در مورد تفسیر این دعا با استفاده از قرآن می توانیم به موارد زیر توجه کنیم که:

«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»

قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه‌های مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده است و سرچشمه تمامی جوشش‌های و خیزش‌های وجود آدمی است.

«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»

انسان این شایستگی را دارد که مرآت تمام‌نمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که پروردگار عالمیان به وسیله آن، به تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و به طور کلی، نظام خلقت می‌پردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.

«َیا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»

«حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این ضرورت تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است.

سند دعای تحویل سال

در کتاب‌های مشهور ادعیه همچون «اقبال الا‌عمال» سید‌ابن‌طاووس و «مصباح المتهجد» شیخ طوسی اشاره‌‌ای به دعای تحویل سال نگردیده. اما علامه محمد باقر مجلسی(۱۰۳۷-۱۱۱ه.ق) در کتاب «زادالمعاد» در خصوص این دعا گزارش می‌کند که در کتب غیر مشهوره؛ روایت کرده‌اند که در وقت تحویل سال این دعا را بسیار بخوانید: یا مقلب‌القلوب والابصار یا مدبر اللیل والنهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال.

حتی با وجود این موارد هم، نفس دعا یا قرائت قرآن یا حتی نمازگزاردن، هنگام تحویل سال نشان از اسلامی شدن نوروز دارد. حتی بعضی‌ها معتقدند عبارات دعای تحویل سال برگرفته از عبارات قرآنی یا احادیث و روایاتی است که در معتبرترین مآخذ شیعی نظیر «التهذیب» شیخ طوسی نقل شده است.

حیوان سال 97 از منظر تقویم چینی

از جمله تقویم هایی که در ایران و چین و مغولستان و سایر جهان معمول بوده، تقویم اویغوری است که دارای یک دوره 12 ساله بنام حیوانات است و مشخصات هر سال را با طبیعت یکی از حیوانات منطبق میکند که اسامی این حیوانات به ترتیب، موش، گاو،پلنگ،خرگوش، نهنگ، مار، اسب، گوسفند، میمون، مرغ، سگ، خوک است.

اما با توجه با این تقویم سال 97 سال سگ خواهد بود. اگر می خواهید بدانید چه سال هایی این اسم را داشتند، می توانید 12 سال 12 سال کم کنید. از این رو سال های الهای: , 1289، 1301، 1313، 1325، 1337، 1349، 1361، 1373، 1385، 1397، و … سال هایی با نام سگ بوده است.

ماهی هفت سین

تبریک هایی برای سال نو

  • امیدوارم دنیا در این سال از راه های هیجان انگیز و ویژه ای تو را خوشحال کند.
  • امیدوارم لبخندت در سال نو از همه اوقات بیشتر باشد.
  • الان زمانی است برای یک شروع پرجنب و جوش! سال نو بر همگی مبارک
  • ممنون بابت همه لحظات شاد و عاشقانه ای که با هم داشتیم. امیدوارم در طول سال جدید از این لحظات باشکوه فراوان داشته باشیم.
  • سال ها می آید و می رود اما دوستی ما زمان را متوقف می کند. بهترین ها را در سال نو برایت آرزو می کنم.

نبض ما– گردآوری

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم