کم هزینه ترین راه نشاط در فصل بهار

فصل بهار که فرا می‌رسد، ورزش کردن و در دامان طبیعت قدم زدن، کم‌هزینه‌ترین و کمترین کمکی است که هر کسی می‌تواند برای سلامت بدنش انجام دهد.

نبض ما– در فصل بهار با توجه به هوای معتدل و طولانی شدن روز می‌توان انجام ورزش‌های هوازی را در محیط‌های باز و پارک‌ها یا فضای سبز حاشیه شهرها انجام داد، اما این نکته را مدنظر داشته باشیم که بهتر است فعالیت ورزشی را دور از بزرگراه‌های شلوغ و در روزهای پایانی هفته و فضای دور از آلودگی هوا انجام دهیم تا حساسیت و مشکلات ریوی افزایش پیدا نکند.

دکتر زهرا مدنی، متخصص طب ورزشی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره ضرورت انجام فعالیت ورزشی در فصل بهار می‌گوید: در یک مطالعه بین افراد میانسال مشخص شد، افرادی که ورزش می‌کنند، کمتر دچار اضطراب، فشارعصبی، افسردگی و خستگی می‌شوند. همچنین مطالعات نشان می‌دهد، دویدن آهسته (جاگینگ) به مدت ۳۰دقیقه و سه بار در هفته می‌تواند به اندازه‌ روان‌درمانی برای درمان افسردگی موثر باشد. در مطالعه سپتامبر ۲۰۰۰، محققان دانشگاه دوک دریافتند، ورزش به اندازه داروهایی که برای درمان و جلوگیری از عود افسردگی به کار می‌رود، موثر است و به‌کار بردن همزمان ورزش و دارو اثرات بهتری دارد و عامل موثری در جلوگیری از بازگشت بیماری است.

فواید فعالیت بدنی منظم در فصل بهار

دکتر مدنی می‌گوید: مهم‌ترین ورزش‌های هوازی شامل پیاده‌روی، دوومیدانی، دوچرخه‌سواری (ثابت و متحرک) و شناست. با انجام ورزش هوازی، اکسیژن از طریق خون به عضلات در حال فعالیت می‌رسد. برای برقراری این نوع متابولیسم هوازی باید شدت ورزش، کم و مدت آن طولانی باشد. به گفته این متخصص، از دیگر فواید ورزش می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • کاهش تعداد ضربان قلب و فشار خون در حالت استراحت و نیز هنگام فعالیت.
  • حجم ضربه‌ای قلب در تمام مدت ورزش افزایش می‌یابد.
  • ورزش منظم منجر به کاهش‌ تری‌گلیسیرید و لیپوپروتئین LDL و افزایش HDL می‌شود.
  • با هر مایل پیاده‌روی (۱۶۰۰ متر) سریع یا دویدن، حدود ۱۰۰ کیلو کالری انرژی مصرف می‌شود.

چرا پیاده‌روی کنیم؟

دکتر سارا هوشمند، دستیار رشته پزشکی ورزشی می‌گوید: انجمن قلب و عروق (ACSM) به افراد سالم حداقل انجام ۳۰ دقیقه ورزش هوازی یعنی پنج روز در هفته و حدود ۱۵۰ دقیقه را توصیه کرده است. ورزش پیاده‌روی مخصوصا در فصل بهار بسیار موثر، بی خطر وکم هزینه است و اکثر عضلات بدن را به‌کار می‌گیرد. این متخصص می‌افزاید: پیاده‌روی باعث تقویت عضلاتی از جمله عضله چهار سر، همسترینگ ران، عضله دو قلوی ساق پا و عضلات خم‌کننده لگن و خلفی کمر می‌شود. پیشگیری از پوکی استخوان، از فواید ورزش‌های با تحمل وزن بدن مانند پیاده‌روی است. راه رفتن روی سطح هموار و استفاده از کفش مناسب از نکات ضروری انجام این ورزش است.

مزایای دوچرخه‌سواری

دوچرخه‌سواری هم ورزشی است که در آن عضله‌ها بخصوص عضله چهار‌سر ران تقویت می‌شود. دکتر هوشمند می‌گوید: نقش این ورزش در پیشگیری از پوکی استخوان نسبت به پیاده‌روی کمرنگ‌تر است. انتخاب دوچرخه مناسب و تنظیم ارتفاع نسبت به قد از نکات مهم در انتخاب این ورزش است. چربی‌سوزی و کاهش وزن یکی از محاسن این ورزش‌هاست‌. بسیاری از افراد بر این باورند که برای چربی‌سوزی، حداقل باید ۴۰ دقیقه فعالیت ورزشی مداوم داشته باشند. این مساله زمانی پر طرفدار بود و در باشگاه‌های ورزشی افراد مداوم ورزش می‌کردند تا به زمان چربی‌سوزی برسند، اما با پیشرفت علم این نظریه منسوخ شد.

۱۰ دقیقه وقت دارید ورزش کنید

دکتر هوشمند با اشاره به این موارد می‌گوید: در فصل بهار بهتر است فرد، زمان‌های اضافی‌اش را طی روز به انجام فعالیت فیزیکی مانند پیاده‌روی اختصاص دهد و در آخر روز، مجموع این فعالیت‌ها را جمع کند. به بیان دیگر لازم نیست برای چربی‌سوزی به صورت مداوم ورزش شود. اگر بین انجام امور روزانه حداقل ۱۰‌دقیقه وقت دارید، فرصت خوب سوزاندن کالری وچربی را از دست ندهید. هرچه این جلسات کوتاه و فعالیت طی روز بیشتر تکرار شود، کالری و چربی بیشتری سوزانده می‌شود. حداقل سه جلسه ده‌دقیقه‌ای برای سلامت و حداقل چهار تا پنج جلسه در روز برای کاهش وزن توصیه می‌شود.

اگر می‌خواهیم در این هوای بهاری به سلامت بدنمان کمک کنیم، پیاده‌روی و دوچرخه سواری با مدت زمان و شدت متوسط، ورزش هوازی خوب و موثری محسوب می‌شود. از مهم‌ترین فواید این ورزش‌ها بهبود عملکرد قلبی، ریوی است.

بهترین زمان ورزش

دکتر مدنی با اشاره به این که بهترین زمان ورزش، ساعات ابتدایی صبح در فصل بهار است، می‌گوید: در این ساعات، ترافیک کمتری در شهر حاکم و میزان آلودگی هوا هم کمتر و احتمالا انجام ورزش مناسب‌تر خواهد بود. همچنین در کسانی که سابقه حساسیت فصلی دارند، با توجه به گرده‌افشانی گل‌ها در فصل بهار امکان بروز واکنش حساسیتی بالاتر است.

وی در‌باره خانم‌های باردار می‌گوید: در این افراد با توجه به ریسک مشکلات گرمایی و سرمایی و ریسک برخورد یا سقوط بهتر است انجام ورزش در فضا‌های کنترل شده از نظر تهویه‌ای و ایمن صورت گیرد.

با پزشک تان مشورت کنید

این متخصص تاکید می‌کند: هر نوع ورزشی مفید ولی ورزش پر جنب‌وجوش و هوازی بهتر است‌. پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری یا دویدن آهسته (جاگینگ) ورزش‌های ساده و موثری هستند. بتدریج می‌توان شدت و مدت فعالیت را افزایش داد. در صورتی که احساس منگی یا درد غیرمعمول ایجاد شد، باید ورزش را قطع و با پزشک مشورت کرد‌. همچنین قبل از انجام ورزش در فصل بهار فرد باید از وضعیت سلامت جسمی خود آگاه باشد. گرم‌کردن بدن قبل از شروع ورزش مهم است. اگر قبلا ورزش نمی‌کرده‌اید، باید این کار را آهسته و کم‌کم شروع کنید.

منبع: جام جم – هانیه ورشوچی

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید