۵ اختلال روانی خطرناک را بشناسید

اختلال روانی ممکن است سبب بروز مشکلات بسیار زیادی برای فرد شده و حتی با درد، رنج، ناتوانی در انجام دادن کارها و یا خطر مرگ همراه باشد.

نبض ما – فردی که دچار اختلال روانی است درگیر مشکلات روحی، احساسی و رفتاری است که گاه در برخورد با افراد دیگر هم این نوع رفتارها کاملا مشخص است.

برخی از اختلالات روانی مانند افسردگی، اختلالات وسواس فکری و شیزوفرنی، همگی از بیماری هایی هستند که با پیگیری و مراجعه به پزشک متخصص قابل درمان هستند.

پیشگیری از افسردگی

اختلالات روانی چیست؟

در تعریف اختلال روانی می توان گفت که اختلال روانی شامل مجموعه ای از مشکلات روحی است که دارای نشانه ها و علائم خاص خود است.

اختلال روانی ممکن است در بسیاری از جنبه های شخصیتی فرد تاثیر گذاشته و مشکلات زیادی برای او ایجاد کنند.

همچنین ممکن است با نشانه هایی همراه باشد که سبب سرخوردگی و یا ایجاد احساسات ناخوشایند در او شود.

اما یکی از بهترین و مقبول ترین تعریف های اختلال روانی این است که هر گونه مشکل روانی که برای فرد به صورت الگوی رفتاری شکل گرفته و با مشکلات خاصی همراه می شود را می توان اختلال رفتاری نامید.

اختلالات روانی

اختلالات روانی، نوعی مشکل روانی است که نشانه هایی روان شناختی به دنبال داشته و همراه با اختلالات عملکردی است که ممکن است بر اثر مشکلات شخصی، اجتماعی، محیطی، جسمی، ژنتیکی و یا هرگونه مشکل دیگری باشد که بر روح و روان فرد تاثیر می گذارد.

علائم اختلالات روانی

ممکن است برخی از افراد هر یک نشانه هایی از اختلالات روانی داشته باشند، اما نکته مهم این است که به دلیل ناآگاهی از این علائم ممکن است از آن بی خبر بوده و در آینده مشکلات بیشتری برای آن ها ایجاد شود.

به همین دلیل لازم است که افراد، از این نشانه ها گاهی داشته و در مواقع لازم بتوانند از پیشرفت بیماری خود جلوگیری کنند.

اختلال روانی تنها به خود فرد محدود نشده و گاه می تواند بر اطرافیان هم تاثیر منفی بگذارد. بر اساس عدم آگاهی کافی در مورد هر گونه اختلال روانی ممکن است درمانی صورت نگرفته و مشکلات جبران ناپذیری را برای فرد و زندگی افراد دیگر ایجاد کند.

آسیب روانی استمنا

اختلالات روانی می تواند حتی مشکلات جدی تری مانند خطر سوء مصرف مواد مخدر یا قتل و رفتارهای نابه هنجار دیگری را به دنبال داشته باشد. بنابراین لازم است که از علائم این اختلالات آگاهی داشته و به موقع درمان شوند.

انواع اختلالات روانی

1- فوبیا و ترس

افرادی که دچار فوبیا هستند معمولا افرادی هستند که دچار ترس های غیر طبیعی هستند و از هر چیزی واهمه دارند.

دیدن فیلم ترسناک

مثلا ترس از استفاده از دارو و یا ظاهر شدن در جمع. این ترس بر رفتار او غلبه کرده و زندگی را برای او مشکل می کند.

2- غم و اندوه شدید

یکی از شایع ترین نشانه های های افسردگی، غم و اندوه زیاد است. زمانی که فرد غم زیادی دارد، حوصله انجام کاری را نداشته و در بلند مدت باعث افسردگی شدید می شود.

این افراد در هر جایی که حضور داشته باشند احساس شادی نداشته و قادر به کنترل احساس غم و اندوه خود نیستند.

3- افراد بدبین

افرادی که نسبت به دیگران و یا هر موضوعی بسیار بدبین بوده و کمتر به کسی اعتماد می کنند. این افراد از شرایط خود راضی نیستند اما به تنهایی نمی توانند این مشکل را برطرف کنند.

بدبینی

4- عصبی بودن

افرادی که در طی هفته چندین بار عصبانی شده و در اکثر مواقع قادر به کنترل عصبانیت خود نیستند و در این گونه مواقع ممکن است به خود و یا دیگران آسیب وارد کرده و وارد درگیری های شدید شوند.

5- وسواس شدید

افرادی که دچار وسواس شدید هستند و این وسواس تنها به شستن مکرر دست ها خلاصه نمی شود بلکه نوعی وسواس فکری و رفتاری در آن ها باعث شده است که از خیلی موضوعات و مکان ها دوری کنند.

انواع اختلالات شخصیتی

به طور معمول برای تشخیص اختلالات روانی و انواع آن باید از یک روانپزشک کمک گرفت. روانپزشک معمولا با معاینات بالینی و موارد دیگر، نوع و میزان اختلال روانی را تشخیص داده و درمان مناسب انجام می شود.

از انواع اختلالات روانی و شخصیتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اختلالات مربوط به یادگیری شامل اختلال درحل مسائل ریاضی و خواندن
  • اختلالات رشد مانند اختلال اوتیستیک
  • اختلالات غذایی
  • اختلالات کمبود دقت و توجه
  • اختلالات ارتباطی شامل اختلال در زبان و بیان یا لکنت
  • اختلالات مربوط به دفع مانند بی‌اختیاری ادرار
  • اختلال بدبینی یا پارانویید

اختلالات مربوط به منزوی بودن که در روابط با دیگران مشکل داشته و در جمع ظاهر نمی شوند. اختلالات نمایشی یا بیماران هیستریک که از بلوغ فکری برخوردار نبوده و بسیار زود رنج هستند.

بیماری دوقطبی

این افراد دوست دارند همیشه جلب توجه کرده و رفتار غیر معقولی در این رابطه دارند. اختلال خودشیفتگی که معمولا این افراد علاقه زیادی به خود داشته و حس خود باوری آن ها بسیار زیاد است.

اختلال دوری گزینی: این افراد از اعتماد به نفس بسیار پایینی برخوردار بوده و به دلیل ترس از طرد شدن معمولا در جمع ظاهر نشده و ترجیح می دهند که از همه دوری کنند.

اختلال وابستگی: این افراد از قدرت تصمیم گیری برخوردار نبوده اما در پذیرش نظرات دیگران دچار مشکل هستند و معمولا نظر دیگران را رد می کنند.این افراد از نظر رفتاری بد خلق بوده و رفتار مسالمت آمیزی ندارند.

تنهایی

اختلال ضداجتماعی: این افراد دارای ویژگی های سرد مزاجی، بی عاطفگی، بی پروا و ناهنجار هستند که معمولا در زندگی شخصی و اجتماعی موفق نیستند و از تجربه افراد دیگر استفاده نمی کنند.

اختلال بینابینی: این افراد معمولا دارای شخصیتی بی ثبات هستند که روی موضوع واحدی تمرکز نکرده و مدام از شاخه ای به شاخه دیگر می پرند و همچنین قادر به کنترل احساسات ناخوشایندی مانند خشم و گناه نیستند.

این افراد از نظر شخصیتی مشکل داشته و دارای هویتی ناپایدار هستند که گاه باعث بروز رفتارهای نامناسبی در آن ها می شود.

4/5 - (4 امتیاز)
منبع who

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. بیلبو بگینز می‌نویسد

    سلام مطالب خیلی مفیدی هس ولی وقتی ادم پول نداشته باشه بره مشاوره چیکار کنه خوددرمانی هم جواب نمیده

  2. علی می‌نویسد

    متاسفانه گاها افراد روانی ریاست یک مملکت را هم گاها پیدا می نمایند مانند ناپلیون وهیتلر وصدام وامروز بن سلمان ونیز ترامپ که بیماری خودشیفتگی هم دارد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید