چه چیزی باعث پیچ خوردگی روده می شود؟

پیچ خوردگی روده اشاره به پیچ خوردن غیرطبیعی بخشی از روده بزرگ یا کوچک دارد که ممکن است منجر به انسداد روده شود و عوارض شدیدی در پی دارد.

نبض ما پیچ خوردگی روده یک فوریت پزشکی است که نیاز به تشخیص و درمان سریع دارد. در این مقاله به علائم و نشانه های این بیماری در کودکان و بزرگسالان اشاره می کنیم.

پیچ خوردن روده چیست؟

پیچ خوردن غیرطبیعی بخشی از روده بزرگ یا کوچک را پیچ خوردگی روده می گویند. پیچ خوردگی باعث انسداد روده شده و ممکن است جریان خون به روده را متوقف کند.

دلایل پیچ خوردگی روده

این بیماری یک اورژانس پزشکی است که برای درمان نیاز به جراحی دارد. اگر به درمان آن بی توجهی شود، قسمت هایی از روده که خون کافی دریافت نمی کنند از بین می رود.

معمولا در نوزادان و کودکان پیچ خوردن روده کوچک رخ می دهد، اما در بزرگسالان پیچ خوردن روده کوچک نادر است. در بزرگسالانvolvulus  در روده بزرگ رخ می دهد و به عنوان یک بیماری پیچیده شناخته می شود.

علت بیماری

در نوزادان، پیچ خوردن روده کوچک اغلب به علت قرار گرفتن روده در محل اشتباهی از شکم اتفاق می افتد. این مساله باعث پیچ خوردن یا انسداد روده می شود.

علت این بیماری در بزرگسالان موارد زیر را شامل می شود:

  • بزرگ شدن روده بزرگ
  • چسبندگی شکمی که پس از جراحی، آسیب یا عفونت ایجاد می شود
  • بیماری های روده بزرگ، مانند بیماری Hirschsprung
  • روده بزرگی که به دیواره شکم متصل نیست
  • یک اتصال باریک در پایه روده بزرگ
  • یبوست مزمن
  • بارداری

سایر عواملی که خطر ابتلا به پیچ خوردن روده را افزایش می دهند عبارتند از:

– مرد بودن

– داشتن سن بالای 60 سال

– زندگی در خانه سالمندان یا مرکز مراقبت برای مدت زمان طولانی

پیچ خوردگی روده معمولا به علت یک مشکل اساسی دیگر یا مشکل فیزیکی رخ می دهد. با این حال، گاهی می تواند دلیل دیگری نداشته باشد.

طب سالمندی

علائم

علائم پیچ خوردگی روده به طور ناگهانی و شدید ظاهر می شوند، بنابراین معمولا افراد را به سرعت برای تشخیص به بخش اورژانس منتقل می کنند.

علائم پیچ خوردگی روده عبارتند از:

نوزادان ممکن است در هنگام پیچ خوردگی روده علائم دیگری هم داشته باشند، از جمله:

گاهی ممکن است کودک به این بیماری دچار باشد، اما علائم این بیماری را نشان ندهد. در این حالت کودک ممکن است به پیچ خوردن روده متناوب مبتلا باشد که در آن  علائم به صورت دوره ای ظاهر شده و پس از مدتی ناپدید می شوند.

عکس کولیت روده

تشخیص

تشخیص سریع این بیماری می تواند به درمان موفقیت آمیز و نتایج بهتر منجر شود. اگر فردی علائمی از داشتن این بیماری را نشان می دهد، پزشک یک معاینه فیزیکی انجام داده و از شخص در مورد تاریخچه پزشکی او سوال می کند. پزشکان معمولا آزمایش های دیگری را پیشنهاد می دهند. مانند:

  • آزمایش خون
  • آزمایش برای بررسی وجود خون در مدفوع
  • اشعه x برای تورم بالا و پایین شکم
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) برای بررسی حالت های غیرعادی شکم
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر

درمان پیچ خوردگی روده

بیماری پیچ خوردگی روده نیاز به درمان سریع و معمولا نیاز به عمل جراحی دارد. در طول جراحی برای اصلاح پیچ خوردگی، پزشک برش کوچکی را در دیواره شکم و در نزدیکی قسمت پیچ خورده روده ایجاد کرده و آن را از بین می برد.

علت پیچ خوردگی روده بزرگ

پس از آن، جریان خون را به مناطقی که تحت تاثیر پیچ خوردگی قرار گرفته بودند، باز می گرداند. اگر بخشی از روده به علت درمان دیرهنگام از بین رفته باشد، پزشک آن بخش از روده را حذف می کند.

گاهی جراح باید قسمت عمده ای از روده را بردارد که وصل کردن انتهای آنها را به یکدیگر غیر ممکن می کند.

اگر چنین اتفاقی بیفتد، ممکن است جراح مجبور شود که دو انتهای روده را به دهانه های دیواره شکمی به نام استوما، متصل کند. در این حالت مدفوع فرد از این دهانه به یک کیسه کالوستومی منتقل می شود. این مساله ممکن است دائمی یا موقت باشد.

با انجام این جراحی ممکن است آپاندیس در جای دیگری از بدن قرار گیرد. گاهی پزشکان آپاندیس را برمی دارند. زیرا در صورت ابتلا به آپاندیس تشخیص آن سخت می شود و برداشتن آن از این مساله جلوگیری می کند.

آپاندیس

عوارض جانبی

پیچ خوردگی روده به دلیل عوارض جانبی ناخوشایند باید به محض تشخیص درمان شود.

عوارض جانبی پیچ خوردگی روده می تواند هریک از موارد زیر باشد:

اگر پیچ خوردگی روده به سرعت درمان نشود ممکن است موجب مرگ فرد شود.

خلاصه

چشم انداز پیچ خوردگی روده متفاوت است و تا حد زیادی بستگی به سرعت درمان دارد. تشخیص زودهنگام و درمان آن می تواند به پیشگیری از عوارض جدی کمک کند.

با این حال، علائم ضعیف در پیچ خوردگی روده ممکن است باعث مرگ بافت روده شود.

تیم ترجمه نبض ما

4.1/5 - (26 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

7 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام پسر۴ساله دارم که سی پی میباشد۴ ماه پیش یه تیکه از روده ش روبریدن سیاه شده بود وپیچ خوردگی هم داشت که برطرف شد الان بعداز ۴ماه مدتیه پاهاشو جمع میکنه توشکمش وگریه میکنه حین کاردرمانی هم درد داره وشکمش رو منقبض میکنه انگار درد میگیره وول میکنه خیلی هم گاز معده دفع میکنه البته چند روز دفع نداشت الان روزی دوسه بارداره خیلی نگرانم دوباره مشکل پیدا کرده باشه چون داره پیشرفت میکنه از جسمی باکاردرمانی لطفا راهنماییم کنید

  2. زهرا می‌نویسد

    اگر فردی دچار پیچ خوردگی روده باشد و چسبندگی به همراه داشته باشد و طی عمل غده در بیاورند علتش چیست؟

  3. ناشناس می‌نویسد

    سلام اقای دکتر مادر من خیلی حالش بده دفع اول بردمش دکتر بهتر شد وی الان باز حالش خوب نیست

    1. amirhassannajafi می‌نویسد

      سلام
      شما می توانید برای چکاپ دقیق تر به متخصص داخلی مراجعه کنید

  4. سید مجتبی نوری می‌نویسد

    سلام مدتی زخم خوش خیم روده دارم یه مدت پیش رفتم کنلسکوپی انجام دادم گفتن زخم روده تو رشد هست
    بعد رفتم پیش دکتر دیگه که سه بار کنلسکوپی و یک بار رفتم اتاق عمل متاسفانه از روزی رفتم کنلسکوپی بهتر که نشدم بدتر شدم غذا نمیتونم بخورم اگر کمی غذا بخورم از درد شکم اذیت میشم الان قط شده انگور خوراکم ولی درد شکم داغونم کرده ملیم میخورم ولی اثر بخش نیست عفونت زیر پام میاد بعضی وقتا خونریزی دارم ولی درد شکمم داغونم کرده پیش چتدتا متخصص رفتم هنوز مشکلم حل نشده

  5. ابوالفضل اوتادی می‌نویسد

    سلام خسته نباشید من اولین بار که برای دردشکم به دکتر مراجعه کردم دکتر آزمایش نوشت تشخیص میکروب معده داد چهار دارویی شروع کردم که مشکلاتم بیشتر شد خونریزی فیشر خارش عفونت بد بو در مقعد هر سری دکتری درمانی داد بدتر شدم که بهتر نشدم همان درد شکم سمت چپ ناف هست موقعی که مدفوع دارم دل پیچه شدید پرونده یکدفعه خالی میشودوادرار زوری می آیدومقعد بیش از حد باز میشود و باید با انگشت داخل برود وسوالهای دیگر…

  6. سلطان می‌نویسد

    سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته جناب دکتر :
    بنده سلطان از کابل سوالی دارم خدمت تان آیا میتوان بعداز گذشت دوماه که قبلا بدن سازی میکردم دوباره اهسته اهسته شروع کنم بعداز عمل جراحی پیچ خورده گی روده و اینکه شکمم هم بخیه خورده درقسمت ناف به اندازه ی۱۵ سانتی امکان دارد اما میدانم که زیادی مثل قبل سنگین ورزش نکنم ولی با آنهم با شما مشوره میکنم ممکن است درباره اش معلومات دهید.
    سپاس گزارم ممنون تان .

از پزشکان نبض‌ما بپرسید