مراحل نصب لمینت دندان+ تصاویر

لمینت دندان یکی از روش های محبوب برای زیباسازی دندان هاست. معمولا وقتی به زیبایی لبخندتان فکر می کنید، یک نگرانی دارید و تصورتان این است که نصب لمینت دندان درد دارد. 

نبض ما– یکی از سوالاتی که مراجعه کنندگان از دندانپزشک خود به صورت متداول می پرسند، درباره مراحل نصب لمینت دندان است. در این مقاله شما را با یکی از تکنیک هایی که برای لمینت دندان مورد استفاده قرار می گیرد آشنا می کنیم.

آماده سازی دندان

یکی از مراحل نصب لمینت دندان ،  آماده سازی دندان است. زمانی که بیماران روش های سنتی لمینت دندان را انتخاب می کنند، روند آماده سازی دندان بسیار مهم می شود. آماده سازی زمینه کاری کمک می کند تا از طبیعی بودن ظاهر کار و چسبندگی مناسب بین لمینت و دندان اطمینان حاصل شود.

تراشیدن مینا

اول از همه دندان پزشک یک لایه مناسب از مینای جلوی دندانی که می خواهد تحت درمان قرار گیرد را می تراشد. مقدار دقیق تراشیدگی مینای دندان به نیاز فردی بیمار و نحوه قرار گرفتن لمینت ها بستگی دارد.

با این حال، در اغلب موارد، دندانپزشک به طور معمول حدود نیم میلی متر تا 7 دهم میلی متر را از روی مینا می تراشد. در اغلب موارد اینقدر مقدار تراشیدگی کوچک است که بی حسی نیازی نیست.

قالب گیری از دندان

زمانی که مرحله اول نصب لمینت دندان تمام شد، دندانپزشک از دندان های فرد قالب می گیرد. به طور متداول، او تکه ای مواد قالب گیری نرم را در محل درمان قرار می دهد. قالب درون دهان قرار گرفته و اطراف دندان ها سفت می شود و شکل دندان را به خود می گیرد.

سپس دندانپزشک قالب را برای یک لابراتور دندانی می فرستد. اگر دندان پزشک از تکنولوژی پیشرفته CEREC استفاده کند، می تواند یکی سری عکس های با جزئیات بالا تهیه کرده که در نرم افزارهای کامپیوتری قابل پردازش باشد. این نرم افزار ها عکس های سه بعدی از دهان بیمار تهیه کرده و سپس با استفاده از یک سیستم فرز لمینت ها را تولید می کنند.

لمینت موقت

اگر دندانپزشک با آزمایشگاهی بیرون از دندانپزشکی کار کند، معمولا یک یا دو هفته طول می کشد تا لمینت ها تحویل داده شوند. در این موارد، دندانپزشک ممکن است برای بیماران لمینت موقت کار کنند.

گاهی اوقات بیماران بعد از حذف مینای دندان با لبخندشان مشکل دارند. اغلب دندانپزشکان لمینت موقت را به منظور محافظت از زمینه کاری دندان و جلوگیری از حساسیت قرار می دهند که معمولا بر اساس میزان تراشیدگی مینای دندان تصمیم می گیرند از آن استفاده کنند یا نه.

ساخت لمینت

یکی از مراحل نصب لمینت دندان ، ساخت لمینت است. فرایند ساخت لمینت ها بسته به نوع پورسلاین مورد استفاده برای آن ها کمی متفاوت است، اما در بیشتر مراحل کار، عمدتا یکسان می باشد.

با استفاده از قالب فرستاده شده توسط دندانپزشک، تکنسین یک مدل کاری درست می کند. در داخل این مدل، او چند لایه پورسلاین می سازد، که با استفاده از گرما یا فشار شدید مقاومت مواد سازنده آن افزایش می یابد.

تمام لایه های پورسلاین ممکن است تیرگی یکسانی داشته باشند، یا این که تکنسین لایه ها را به صورت دستی رنگ بزند تا ظاهر آن تا حد امکان واقعی به نظر برسد.

ساخت یک مرحله ای

هنگامی که یک دندانپزشک از تکنولوژی CEREC برای ساخت لمینت های دندانی استفاده می کند، روند کار بسیار سریعتر است. پس از تجزیه و تحلیل تصاویر کامپیوتری و انجام تنظیمات لازم، دندانپزشک تصاویر را به یک سیستم فرز می فرستد.

 مانند یک چاپگر 3 بعدی، دستگاه یک ونیر سفارشی مناسب را ظرف چند دقیقه ایجاد می کند. دندانپزشک تیرگی مناسبی از پورسلاین را انتخاب می کند که دقیقا با دندان های بیمار مطابقت دارد. او بعدا می تواند ترمیم ها را با استفاده از رنگ آمیزی و پالیش کاری به صورتی که دلخواه اوست دربیاورد.

نحوه گذاشتن لمینت ها

هنگامی که ونیرها کامل می شوند، دندانپزشک دوباره شکل و ظاهر آن ها را بررسی می کند. به طور خاص اطمینان حاصل می کند که پورسلاین بر گاز گرفتن بیمار تاثیر نمی گذارد و یا این که باعث ایجاد مشکلات هم ترازی نشود.

در صورت لزوم، او می تواند آن ها را کمی برش دهد و مجددا به آن شکل دهد. دندانپزشک همچنین رنگ لیمنت را با رنگ طبیعی لبخند بیمار مقایسه می کند. در طی این فرایند بیمار باید همکاری لازم را با دندانپزشک خود داشته باشد تا بهترین نتیجه بعد از نصب لمینت دندان حاصل شود.

بلافاصله قبل از قرار دادن روکش، دندانپزشک یک ژل اسید را به دندان ها اعمال می کند. ژل برخی از مواد معدنی را بر روی سطح دندان ها حل می کند و سطح زبری را در سطح میکروسکوپیک ایجاد می کند.

سپس دندان ها را با یک ماده چسبناک می پوشاند و محلول در داخل شکاف های کوچک روی سطح آنها قرار می گیرد. این کار یک پایه قوی برای روکش های پورسلاین ایجاد می کند.

طریقه چسباندن لمینت دندان

در نهایت دندانپزشک ماده سیمانی دندان را در پشت لیمنت ها پخش می کند و پورسلاین ها را در جلوی دندان قرار می دهد.

بعد از این که مقداری فشار برای قرار دادن پورسلاین ها در جای خود اعمال شد، دندانپزشک از نور محکم کننده برای سخت شدن مواد لیمنت استفاده می کند. نور باعث تحریک یک واکنش شیمیایی در عامل اتصال می شود و باعث می شود تا لیمنت در عرض چند دقیقه تنظیم شود.

در همان زمانی که مراحل نصب لمینت دندان به پایان رسید و لمینت ها روی دندان شما کار شد، می توانید درمان های دیگر زیبایی را هم انجام دهید. مثل سفید کردن دندان ها، اصلاح شکل لثه و درمان های ترمیمی.

نبض ما– ترجمه:حسین مقدس زاده

4/5 - (4 امتیاز)
منبع docshop

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید