ضخیم شدن مو با این روش ها

با وجودی که راهی برای تغییر بافت فولیکول های مو وجود ندارد، اما روش های مختلفی هست که باعث ضخیم شدن مو می شود و شکستگی و ریزش آن کاهش یابد.

نبض ما– نازک شدن مو یکی از وضعیت های شایع در بین مردان و زنان است. مردان معمولا از ریزش موی ناشی از کچلی مردانه رنج می برند، اما نازک شدن موها شرایطی است که هم مردان و هم زنان در طول زندگی خود آن را تجربه خواهند کرد.

نازک شدن موها می تواند ناشی از عوامل زیر باشد:

  • پیری طبیعی
  • ژنتیک
  • تغذیه نامناسب
  • استفاده بیش از حد از محصولات تجاری مو
  • واکنش ها یا آلرژی به مواد شیمیایی یا مواد
  • استفاده بیش از حد از رنگ مو ، ریلکسر ها و موارد مشابه
  • استفاده از محصولاتی که موها را سفت می کنند مانند ژل ها و اسپری ها و یا رنگ های موقت
  • سفت بستن بیش از حد موها
  • کمبود آهن، اسیدفولیک و دیگر مواد معدنی در رژیم غذایی
  • وجود استرس کنترل نشده در زندگی
  • بیماری

با این وجود مهم نیست که علت این اتفاق چه باشد. شما می توانید با استفاده از راه حل هایی به ضخیم شدن مو های خود کمک کنید تا زیباتر به نظر برسد. در ادامه به برخی از این روش ها اشاره می شود. توجه داشته باشید که این روش ها نباید جایگزین درمان بیماری هایی چون آلوپسی و کمبود تغذیه ای شود.

داروهای افزایش ضخامت مو

در ادامه به معرفی برخی داروها که برای ضخیم شدن مو استفاده می شود می پردازیم. دقت شود که معرفی این داروها فقط جنبه اطلاع رسانی دارد و مصرف آن ها بدون نسخه پزشک، توصیه نمی گردد.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل دارویی برای درمان ریزش مو است که توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تأیید شده است و به صورت بدون نسخه هم موجود است. هنگامی که دوبار در روز این دارو را به طور مستقیم به پوست سر خود اعمال کنید، ممکن است به تدریج سبب ضخیم شدن مو های فرد در نواحی کم پشت شود.

این محصول بسته به ترجیح شما به صورت مایع یا فوم در دسترس است. مهم است که این محصول را به صورت پیوسته استفاده کنید در غیر این صورت نتیجه لازم را نمی بینید. تحریک موی سر و رشد موی ناخواسته در صورت و گردن ممکن است از عوارض جانبی این دارو باشد.

اگر برای درمان کم پشتی مو ، ماینوکسیدیل استفاده می کنید، در این مقاله به شما می گوییم، چگونه ماینوکسیدیل را قطع کنید تا ریزش مو نداشته باشید.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون، دارویی تجویزی است برای کسانی که علت نازک شدن موی آن ها به تولید هورمون آندروژن مربوط است. در حالی که این دارو از لحاظ فنی یک قرص آبی یا دیورتیک ( ادرار آور ) است، اما یک ضد آندروژن نیز هست. در زنان، این دارو ممکن است به درمان نازک شدن مو و ریزش مو ناشی از نوسانات هورمونی، کمک کند. لازم به ذکر است که آزمایش خون برای تجویز این دارو لازم است.

فیناستروئید

فیناستروئید دارویی برای ریزش مو و بهبود ضخامت مو است که فقط برای مردان تجویز می شود. بر خلاف درمان های موضعی مانند مینوکسیدیل، این دارو به عنوان یک قرص روزانه باید مورد استفاده قرار گیرد. به علت عوارض جانبی جدی آن، زنان باید از این دارو اجتناب کنند، مخصوصا اگر باردار هستند.

کورتیکواستروئید

کورتیکواستروئیدها درمان های نسخه ای هستند که برای شرایط مرتبط با التهاب زمینه ای استفاده می شوند. گاهی اوقات، شرایط التهابی می تواند علائم مختلفی از قبیل ریزش مو را ایجاد کند.

ویتامین ها و مواد معدنی

علاوه بر موارد فوق، ویتامین ها هم برای ضخیم شدن مو ها نقش موثری خواهند داشت. مولتی ویتامین ها ، فولیک اسید، ویتامین ب7 یا بیوتین ، اسید های چرب امگا 3 و اسیدهای چرب امگا 6 هم از مواردی است که به عنوان دارو برای درمان نازک شدن موها استفاده می شود.

اگر می خواهید در مورد روش های ترمیم مو بیشتر بدانید، این مقاله را از دست ندهید.

طب سنتی و داروهای گیاهی برای ضخیم شدن موها

در ادامه به برخی گیاهان دارویی که به ضخیم شدن موها کمک می کند اشاره می کنیم.

استفاده از حنا برای ضخیم شدن مو

حنا به طور معمول برای رنگ آمیزی مو است، اما همچنین کارهای شگفت انگیزی برای سلامت کلی موهای شما انجام می دهد. حنا دارای خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و خواص رطوبتی است. حنا چربی های اضافی پوست سر را می گیرد و مانع از مسدود شدن آن می شود. همچنین سطح PH پوست سر را تنظیم کرده و آسیب ها را درمان می کند.

روغن براهمی برای ضخیم شدن مو

براهمی در قالب روغن و یا پودر در دسترس است و برای جلوگیری از ریزش مو و ایجاد موهای ضخیم تر مورد استفاده قرار می گیرد. ماساژ سر با روغن برهمی، باعث کاهش استرس و در نتیجه کاهش ریزش مو می شود. همچنین برهمی می تواند پوست سر را تغذیه کرده و رشد مو را افزایش دهد.

رازک

رازک بعنوان یک گیاه محرک برای رشد مو شناخته شده است. رازک در قالب روغن استفاده می شود و برای ضخیم تر کردن مو موثر است. همچنین به عنوان یک ضدعفونی کننده طبیعی هم شناخته می شود. از دیگر خواص رازک می تواند به بهبود جریان خون نیز اشاره کرد.

اسطوخودوس

اسطوخدوس بخاطر عطر خوبش از دیگر گیاهان، متمایز است. اسطوخودوس برای مراقبت از مو بخاطر خواص ضد التهابی و ضد میکروبی اش مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین این گیاه ضد حشرات است که می تواند از ریزش موی ناشی از شپش جلوگیری کند.

بذرکتان

بذرکتان حاوی مقادیر فراوانی از اسیدهای چرب است که برای موهای شما ضروری است، همچنین شامل آنتی اکسیدان است که برای خلاصی از شر رادیکال ها به شما کمک می کند.

ریشه شیرین بیان برای ضخیم شدن مو

ریشه شیرین بیان حاوی سدیم تریترپن اسپانونیس، گلیکوسید و فلاونوئید است که پوست سر را تغذیه می کند و هر گونه آسیب هایی را که ممکن است به علت عفونت قارچی ایجاد شده باشد، بهبود می بخشد. همچنین به عنوان یک پاک کننده هم مورد استفاده قرار می گیرد.

عصاره کامفری

کامفری یکی از بهترین گیاهان برای رشد مو هستند و عصاره آن برای بهبود درهم تنیدگی مو مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که به سلامت مو کمک می کند. کامفری پوست سر را تحریک و آرام می کند و موها را در برابر خشکی و شکستن محافظت می کند.

روغن و ژل آلوئه ورا

استفاده از روغن آلوئه ورا به طور مستقیم به مو و پوست سر می تواند به تقویت مو کمک کند و در طول زمان موجب ضخیم شدن آن شود. محصولات تجاری زیادی هستند که حاوی آلوئه ورا می باشند. این محصولات اغلب به شکل ژل و کرم هایی می باشند که به طور مستقیم به پوست سر و مو اعمال می شوند.

4.4/5 - (8 امتیاز)
منبع www.healthline.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    سلام من مو هام ریزش زیادی داره و بشدت نازک و کم پشته چه قرصی باید مصرف کنم که عوارض جانبی نداشته باشه و تاثیر گذار باشه ؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید