۷ نکته غذایی برای جلوگیری از ترومبوز وریدی عمقی

از آنجا که همه ما از طریق وریدهای خود خون پمپاژ می کنیم، در معرض خطر ابتلا به ترومبوز ورید عمقی (DVT) هستیم، بیماری که در آن لخته خون در یک ورید که به طور معمول در قسمت پایین پا یا ران وجود دارد ایجاد می شود.

در صورت جدا شدن بخشی از لخته خون و انتقال این لخته به ریه، می تواند جریان خون را مسدود کند. DVT می تواند منجر به بیماری جدی، ناتوانی، آمبولی ریوی یا در موارد شدید منجر به مرگ شود.

DVT هم قابل پیشگیری و هم قابل درمان است. یک قدم ساده که می توانید همین حالا برای کاهش خطر خود بردارید تغییر رژیم غذایی است. استیون ماسلی ، دکتر و نویسنده کتاب 30 روز تنظیم قلب می گوید: “برخی از غذاها خطر لخته شدن خون را افزایش می دهند.” افزودن برخی غذاها به رژیم غذایی می تواند از DVT جلوگیری کرده و خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.

نکاتی برای پیشگیری از DVT

1. مایعات فراوان بنوشید تا خون به راحتی جریان داشته باشد

کمبود آب بدن می تواند باعث غلیظ شدن خون شود و خطر لخته شدن خون را افزایش دهد. برای داشتن میزان آب کافی ، زنان باید روزانه به طور متوسط 11 فنجان آب از تمام نوشیدنی ها و غذا و مردان نیز به طور متوسط 15 فنجان آب مصرف کنند.

یک راه برای اندازه گیری میزان آب مورد نیاز بدن، بررسی ادرار است. اگر این رنگ زرد کمرنگ یا شفاف باشد ، طبق کلینیک کلیولند احتمالاً به اندازه کافی می نوشید. اگر به رنگ کهربا یا تیره باشد ، شما احتمالاً مصرف آب روزانه خود را ندارید و باید افزایش دهید. (برای مشاهده راهنمای رنگ ادرار اینجا کلیک کنید)

نوشیدن آب

2.آب انگور بنوشید تا از تجمع پلاکت ها جلوگیری کنید

نوشیدن روزانه مقادیر متوسط آب انگور بنفش به دلیل وجود آنتی اکسیدان های قوی به نام پلی فنول در انگور بنفش باعث می شود پلاکت خون به هم نچسبد و لخته ایجاد نکند.

3.غذاها را با سیر طعم دار کنید تا قبل از بروز حادثه، از آن جلوگیری کنید.

بر اساس تحقیق منتشر شده در مجله شیمی و کشاورزی مواد غذایی ، تصور می شود که سیر فواید زیادی برای سلامتی از جمله تجزیه تجمع مضر پلاکت در جریان خون دارد. تحقیقات نشان می دهد که بهترین روش برای بهره مندی از سیر ، خرد کردن حبه های خام آن است تا ترکیبات مفید آنها آزاد شود ، سپس آنها را به مدت سه دقیقه یا کمتر بو داده یا بجوشانید یا به صورت خام بخورید.

حتماً اگر از قبل داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید در مورد مقدار سیر باید با پزشک خود صحبت کنید ، زیرا سیر می تواند در اثر دارو تداخل ایجاد کند.

پیاز و سیر

4.از چربی های مضر جلوگیری کنید تا گردش خون شما آهسته نشود.

همان غذاهایی که بیش از حد می توانند باعث تجمع پلاک در رگ های خونی شوند، خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند، همچنین می توانند خطر ابتلا به DVT را افزایش دهند. شما باید از چربی های ترانس ناسالم کاملاً پرهیز کنید و مصرف چربی های اشباع شده در لبنیات پرچرب و گوشت قرمز و همچنین قند و نمک را به طور قابل توجهی کاهش دهید.

برچسب مواد روی هر ماده هر ماده غذایی را حتماً مطالعه کنید. به عنوان مثال شکر انواع مختلفی دارد – عسل ، ملاس ، شربت ذرت ، شربت برنج قهوه ای – و شما می خواهید مصرف همه آنها را محدود کنید ، قند را می توان با نام های مستعار دیگری نیز ذکر کرد – لاکتوز ، فروکتوز ، مالت جو ، پودر مالت ، اتیل مالتول و کنسانتره آب میوه و …. چربی های ترانس ممکن است در برچسب مواد تشکیل دهنده به عنوان روغن نیمه هیدروژنه و روغن هیدروژنه پنهان شوند. همچنین برچسب های تغذیه را بررسی کنید و گزینه ای را با کمترین مقدار قند ، سدیم و چربی اشباع و ترانس در هر وعده انتخاب کنید.

5.از روغن زیتون طبیعی استفاده کنید تا خطر لخته شدن خون را کاهش دهید.

مصرف روغن زیتون حداقل یک بار در هفته باعث کاهش فعالیت پلاکت در بزرگسالان چاق غیرسیگاری (کسانی که دارای شاخص توده بدنی یا BMI بالای 30 هستند) می شود ، مصرف روغن زیتون می تواند خطر لخته شدن خون را کاهش دهد.

آنتی اکسیدان هایی به نام فنل موجود در روغن زیتون خالص از لخته شدن خون جلوگیری می کند. در یک مطالعه ، افرادی که از روغن زیتون خالص با محتوای فنل بالا استفاده می کردند ، دارای مقادیر کمتری از ماده تقویت کننده لخته خون بودند. آنها همچنین دارای سطح پایین تری از پروموتر لخته خون بودند. بنابراین یک انتخاب خوب برای رژیم غذایی DVT این است که از کره چشم پوشی کنید و در عوض نان خود را به روغن زیتون خالص آغشته کنید.

6.به صورت روتین از سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

اگر از وارفارین، داروی ضد انعقاد خون برای جلوگیری از لخته شدن خون، استفاده می کنید، مصرف مقدار زیادی مواد غذایی حاوی ویتامین K مانند سبزیجات برگ دار و سبز می تواند در مصرف داروهای شما تداخل ایجاد کند. برای رفع این مشکل، هر روز سبزیجات برگ دار را به طور مداوم بخورید و به جای هر چند وقت یکبار ، یک سالاد کوچک میل کنید.

کلم و کاهو

7.چربی های حیوانی را در رژیم غذایی خود محدود کنید.

همان غذاهایی که به طور کلی برای سلامت قلب و عروق مضر هستند نیز می توانند خطر ابتلا به لخته های خون را افزایش دهند. بنابراین از مصرف لبنیات پر چرب و گوشت قرمز و گوشت های با چربی بالا خودداری کنید.

دکتر آرش توفیق، متخصص و جراح عروق، عدم استعمال سیگار و دخانیات، رعایت رژیم غذایی کم نمک و کم چربی، فعالیت و ورزش روزانه را برای سلامت قلبی و عروقی و جلوگیری از بیماری های مزمن وریدی نظیر DVT شدیدا توصیه می کند.

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید