قرص پرکاری تیروئید

چندین روش مختلف برای درمان پرکاری تیروئید وجود دارد. قبل از انتخاب درمان مناسب، پزشک علت بروز آن، سن، سلامت کلی و شدت علائمتان را بررسی می کند.

انواع قرص پرکاری تیروئید

در برخی موارد، تیروئید پرکار، با داروهایی درمان می شود که سبب کاهش تولید هورمون های تیروئیدی می شوند. متی مازول و پروپیل تیویوراسیل، به کنترل علائم کمک می کنند و می توانند مزایای طولانی مدتی داشته باشند. این داروها به طور معمول در عرض 3 ماه، علائم را تسکین می دهند، اگرچه احتمالاً باید تا 18 ماه آن ها را مصرف نمایید تا به کاهش احتمال عود کمک کند.

حدود 3٪ از افرادی که از داروهای ضد تیروئیدی مصرف می کنند، دچار واکنش های آلرژیک مانند بثورات و کهیر می شوند. در موارد نادر، این داروها می توانند شرایطی به نام آگرانولوسیتوز ایجاد کنند، که تعداد گلبول های سفید خون را کاهش می دهد. در این هنگام، احتمال ابتلا به عفونت بالا می رود. همچنین خطر آسیب کبدی نیز وجود دارد. در صورت بروز علائمی مانند تب یا گلودرد هنگام مصرف این داروها، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

قرص پر کاری تیروئید متی مازول

این دارو برای درمان پرکاری تیروئید (بیماری ای که در آن غده تیروئید، بیش از حد هورمون تولید می کند) استفاده می شود. این دارو همچنین قبل از جراحی تیروئید یا ید درمانی رادیواکتیو مصرف می شود. این دارو گاهی برای موارد دیگر نیز تجویز می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر، از دکتر و یا داروساز خود سوال کنید.

متی مازول به صورت قرص در دسترس است و معمولاً سه بار در روز، تقریباً هر 8 ساعت، همراه با غذا مصرف می شود. دستورالعمل های روی برچسب نسخه را با دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز بخواهید که هر بخشی را که نمی فهمید، توضیح دهد.

عوارض کم کاری تیروئید در مردان

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا نزدیک زمان مصرف دوز بعدی آن را به خاطر آوردید، از دوز فراموش شده صرف نظر کرده و برنامه منظم خود را در فواصل زمانی 8 ساعته ادامه دهید. برای جبران یک وعده فراموش شده، دو دوز را همزمان مصرف نکنید. در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک، سریعا به پزشک مراجعه کنید: کهیر، دشواری تنفس، تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو

در طول دوره درمان با متی مازول، ممکن است عفونت های جدی و گاه کشنده رخ دهد. در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

قرص پر کاری تیروئید پروپیل تیویوراسیل

  برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می شود. با جلوگیری از تولید بیش از حد هورمون تیروئید، در غده تیروئید اثرگذار است. این دارو برای استفاده کودکان توصیه نمی شود.

نحوه استفاده از قرص پر کاری تیروئید پروپیل تیویوراسیل

قبل از شروع مصرف پروپیل تیوراسیل و هر دوره درمان مجدد، راهنمای دارویی ارائه شده توسط داروساز خود را بخوانید. اگر سوالی داشتید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. این دارو را طبق دستور پزشک، معمولاً 3 بار در روز (هر 8 ساعت) به صورت خوراکی، با یا بدون غذا مصرف کنید.

این دارو را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. دوز خود را بیشتر نکرده یا بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. بهبودی شما زودتر رخ نخواهد داد و خطر ابتلا به عوارض جانبی افزایش می یابد. به طور مرتب از این دارو استفاده کنید تا بیشترین اثر را برایتان داشته باشد. برای کمک به یادآوری مصرف دوزها، هر روز آن را در همان ساعت مصرف نمایید. بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید.

در صورت عدم حصول بهبودی یا بدتر شدن شرایط به پزشک اطلاع دهید. هنگام مصرف این دارو، ممکن است ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، بثورات/خارش خفیف یا سردرد رخ دهد. در صورت از بین نرفتن یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که پزشک، این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده که فایده این دارو برای شما بیش از خطر عوارض جانبی آن است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

همه آنچه درباره اسکن تیروئید باید بدانید!

این دارو به خصوص در چند ماه اول درمان، به ندرت ممکن است باعث اختلالات خونی بسیار جدی (مانند کاهش تعداد سلول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها) شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید: علائم عفونت (مانند تب، گلودرد مداوم)، کبودی/خونریزی آسان، خستگی غیرمعمول.

بروز واکنش آلرژیک بسیار جدی با این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش/تورم (به خصوص در صورت/زبان/گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس، فوراً به اورژانس مراجعه نمایید.

بتابلاکر ها

این داروها، سطح هورمون تیروئید را در بدن تغییر نمی دهند، اما با کنترل علائم می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید. بتا-بلاکرها بر نحوه عملکرد هورمون تیروئید بر روی بدن، تأثیر می گذارند. آنها اغلب برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند. آنها همچنین می توانند به بهبود ضربان قلب کمک کرده و ضربان را به طور منظم حفظ کنند.

عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید