برای درمان پوسیدگی دندان چه کنیم؟

آیا درمانی برای پوسیدگی دندان وجود دارد؟ پوسیدگی دندان یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مردم با آن مواجه هستند و جزو مشکلات دهان در سراسر جهان است. سوال این است که درمان پوسیدگی دندان چگونه انجام می شود؟

نبض ما– پوسیدگی دندان به عنوان حفره یا کرم خوردگی نیز شناخته می شود. در حالی که هیچ درمانی برای پوسیدگی عمیق دندان به جز درمان حرفه ای دندانپزشکی وجود ندارد، قطعا اقداماتی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تشکیل حفره ها انجام دهید. بیایید به جزئیات بیشتری در مورد درمان پوسیدگی دندان بپردازیم:

نام دیگر پوسیدگی دندان

 پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که پلاک، که ماده چسبنده ای است که روی دندان ها شکل می گیرد، با قندها از طریق مواد غذایی که می خوریم ترکیب می شود. این ترکیب باعث تولید اسید می شود که می تواند به مینای دندان آسیب رساند.

پوسیدگی دندان چیست؟

غذا و باکتری ها می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند. پلاک همیشه در دهان شما تشکیل می شود. این ماده چسبنده به روی لثه ها و دندان های شما منتقل می شود و حاوی باکتری هایی است که از قند های مواد غذایی تغذیه می کنند.

هنگامی که باکتری ها تغذیه می شوند، اسید تولید می کنند و پس از خوردن غذا، این اسید می تواند به دندان های شما آسیب برساند و طی یک دوره زمانی طولانی، می تواند مینای دندان را از بین ببرد. بدون درمان پوسیدگی دندان ، تمام دندان و تمام لایه های آن، گسترش می یابد.

ممکن است تا گسترش پوسیدگی از مینای دندان به لایه عاج دندان، درد یا حساسیت را که می تواند با غذاهای گرم یا سرد و نوشیدنی ها تحریک شود متوجه نشوید.

پیشگیری از پوسیدگی دندان

عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند باعث شوند شما به پوسیدگی دندان مبتلا شوید. اول و مهم تر از همه، مسواک نزدن دندان هایتان می تواند بزرگترین عامل باشد.

دندان هایتان را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان فلوراید بشویید و مطمئن شوید که به طور مرتب از نخ دندان استفاده می کنید. مراجعه منظم به دندانپزشکی برای تمیز کردن و بررسی دندان ها برای جلوگیری از پوسیدگی و تشکیل حفره ها نیز ضروری است.

عامل مهم دیگر نوع غذایی است که می خورید. اگر غذاهایی با قند زیاد مصرف می کنید، تغذیه بیشتری به باکتری های دهان خود می دهید. ممکن است این را قبلا نیز شنیده باشید اما سعی کنید که از مصرف آب نبات، نوشابه، آبمیوه و کوکی ها اجتناب کنید.

تعداد میان وعده های ناسالم و حاوی قند که بین وعده های غذایی مصرف می کنید را محدود کنید، زیرا افزایش مصرف مواد غذایی قندی باعث افزایش خطر پوسیدگی می شود. عوامل دیگر می توانند سندرم خشکی دهان و عدم داشتن بزاق کافی در دهان باشند.

تصویر خشکی دهان

بزاق به عنوان یک محافظ طبیعی برای دندان ها عمل می کند، غذا و قند های مضر را از دندانهایتان شست و شو می دهد. استفاده از خمیر دندان مبتنی بر فلوراید در برنامه مراقبت از دهان و دندان، می تواند دندان های شما را نسبت به اسید ها مقاوم تر کند.

علاوه بر خمیردندان، محلول های شستشوی دهان یا دهانشویه نیز شامل فلوراید می باشند و می توان از آن ها نیز استفاده کرد.

چگونه یک حفره به وجود می آید؟

اگر شما اغلب غذاها و یا نوشیدنی های قند دار مصرف می کنید و اگر یک دندان مکررا در معرض اسید باشد، حفره ایجاد می شود. با گذشت زمان، اسیدهایی که به طور مداوم به دندان هایتان حمله می کنند، ممکن است منجر به تخریب مینای دندان شوند.

لکه های سفید قابل برگشت روی دندان ها به این معنی است که شما برخی از مواد معدنی را از دست داده اید و این ممکن است نشانه ای باشد از آغاز پوسیدگی تدریجی دندان.

بهترین مسواک برای بوی دهان

برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، می توانید با برنامه های منظم مراقبتی دهان و دندان آن را در مراحل اولیه متوقف کنید. مهم است که بدانید مینای دندان با استفاده از مواد معدنی بزاق قادر به ترمیم خود است و برای این کار منابع فلوراید مانند خمیر دندان کمک کننده می باشد.

چگونگی درمان پوسیدگی دندان

در حالی که دارویی برای پوسیدگی دندان وجود ندارد، از گزینه های دیگری برای درمان پوسیدگی دندان می توان استفاده کرد و این بستگی به شدت حفره دارد. ممکن است یک متخصص دندانپزشکی نیاز به خالی کردن بخش پوسیدگی دندان داشته باشد و با استفاده از ماده ای جایگزین آن قسمت را پر کند.

اگر وضعیت دندان به شکل بسیار بدی باشد، ممکن است دندانپزشک ساختار دندان آسیب دیده را حذف کند و آن را با یک تاج جایگزین کند که در اطراف آن بقایای دندان قرار دارد.

دندان درد

اگر آنقدر بد باشد که اعصاب دندان مرده باشد، درمان کانال ریشه ضروری است. این کار شامل حذف اعصاب و بافت همراه با دندان فاسد شده و قرار دادن تاج در بالای آن است.

درمان پوسیدگی دندان با روشهای سنتی

اگر پوسیدگی دندان در حد لکه بوده و گسترش نیافته باشد می توان با برخی مراقبت ها آن را درمان کرد. از جمله روش های سنتی برای درمان پوسیدگی دندان می توان موارد زیر را نام برد:

۱- استفاده از زردچوبه، روغن نارگیل، روغن گل میخک و نمک برای درمان پوسیدگی دندان .

  • ¼ قاشق چای خوری روغن نارگیل
  • ¼ قاشق چای خوری زردچوبه
  • ۲ قطره روغن گل میخک
  • مقدار اندکی نمک

درمان خانگی پوسیدگی دندان

تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط را به مسواک خود بمالید و به آرامی دندان های خود را بشویید، تا آنجا که ممکن است مناطق حفره را هدف قرار دهید. به مدت ۵ دقیقه استراحت بدهید و یک بار دیگر برس کنید. در نهایت، دندان ها را با آب ولرم بشویید.

۲- استفاده از جوش شیرین، آب لیمو، پودر نعناع خشک و روغن نعناع برای درمان پوسیدگی دندان

  • ۱ قطره اسانس نعناع
  • ½ قاشق چای خوری جوش شیرین
  • ۲ قطره آب لیمو
  • ¼ قاشق چای خوری پودر نعناع خشک (اختیاری).

لیموترش

تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه مخلوط کنید. مخلوط را بر روی یک مسواک بگذارید و سپس به آرامی تمام مناطق را مسواک بزنید. برای مدت ۳ دقیقه آن را روی دندان خود قرار دهید. در نهایت، دندان های خود را با آب ولرم کمی شستشو دهید.

۳- درمان پوسیدگی دندان با استفاده از پودر ریشه شیرین بیان، زغال فعال، پودر خاک بنتونیت و اسانس پرتقال. این دستور العمل باید فقط یکبار در هفته استفاده شود.

  • ½ قاشق چای خوری از زغال فعال
  • ¼ پودر ریشه شیرین بیان
  • ۱ قطره اسانس پرتقال
  •  ½ پودر خاک بنتونیت
  • تمام مواد تشکیل دهنده را در یک کاسه مخلوط کنید.
  • مخلوط را بر روی مسواک بگذارید و دندان هایتان را به آرامی مسواک زنید.

اگر دندان در به سراغ شما آمد باید حتما آن را درمان کنید ولی،

چگونه درد دندان را فوری از بین ببریم؟

تیم ترجمه نبض ما

منبع:

www.lifeadvancer.com

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید