علائم عقیم بودن در زنان و مردان

عقیم بودن یعنی چه؟ علائم عقیم بودن در مردان و زنان چطور خود را نشان می دهد؟ عقیم بودن یا ناباروری یعنی عدم توانایی باردار شدن پس از گذشت یک سال رابطه جنسی محافظت نشده است.

نبض ما– علائم عقیم بودن در زنان و مردان متفاوت است. اختلال باروری شامل شرایطی است که  باعث تاخیر یا عدم باروری زن یا مرد می شود. ناباروری همیشه در مورد زنان شایع نبوده و مردان هم می توانند دچار ناباروی یا اصطلاحا عقیم بودن شوند.

5 کلید رابطه جنسی بهتر

در این مطلب به بررسی علل و علائم عقیم بودن در همه گروههای سنی می پردازیم.

زنانی که دوره های منظم قاعدگی نداشته و یا بیش از 35 سال دارند و در طول یک دوره 6 ماهه تلاش کرده و باردار نشده اند، باید یک قرار ملاقات با متخصص غدد و ناباروری داشته باشند.

پزشک متخصص غدد و ناباروی می تواند راهکارهای موثری برای زنانی ارائه دهد که به طور مکرر در اقدام به بارداری شکست خورده اند یا بیشتر از 2  بار سقط جنین خود به خودی داشته اند.

مراحل لقاح اسپرم و تخمک

بارداری در طی مراحل مهمی ایجاد می شود. برای باردار شدن، بدن زن باید در زمان مشخصی توانایی آزاد سازی تخمک ها از تخمدان (تخمک گذاری) را داشته باشد. اسپرم باید در طول مسیر با تخمک ترکیب شود. تخمک بارورشده باید از طریق  لوله فالوپی به سمت رحم برود. تخمک آماده باید به رحم متصل شود. (لانه گزینی).

ممکن است دریک یا چند مورد از این مراحل اختلال ایجاد شده و به ناباروی منجر شود. بسیاری از زوج ها با ناباروری مقابله کرده و برای کمک به بارداری تلاش می کنند؛ با این حال، مشکل ناباروری بیشتر در زنان مورد توجه قرار می گیرد.

بارداری خارج از رحم

مطالعات CDC داده های مربوط به بررسی ملی رشد جمعیت و تجزیه و تحلیل  آن نشان داده است،  7.5 درصد از مردان، در سن 45 سالگی، هنوز هم بارور بوده اند. 18% از مردان مبتلا به کمردرد، مبتلا به مشکل ناباروری بوده و 14% هم  مشکلات مربوط به اسپرم  و واریکوسل  و در نتیجه مشکل ناباروری داشتند.

عقیم بودن یا ناباروری در مردان می تواند توسط عوامل مختلفی ایجاد شده و معمولا با تجزیه و تحلیل اسپرم ارزیابی می شود. متخصص این حوزه، تعداد اسپرم (غلظت)، تحرک (حرکت) و مورفولوژی (شکل) اسپرم را ارزیابی خواهد کرد.

تجزیه و تحلیل مایع منی و تعداد پایین غیرطبیعی اسپرم به این معنا نیست که یک مرد لزوما نابارور است. در عوض، تجزیه و تحلیل اسپرم کمک می کند تا تعیین کند که چگونه عوامل مختلف، به ناباروری کمک می کند.

ناتوانی جنسی در مردان

شرایطی که می توانند در عملکرد و یا تعداد اسپرم موثر باشد عبارتند از:

– واریکوسل: بیماری است که بر اثر آن رگ های  بیضه های مرد متورم و بزرگ شده  و باعث می شوند که بیش از حد گرم شوند. گرم شدن بیش از حد بیضه ها، می تواند سبب کاهش تعداد اسپرم ها شود.

– بیماری هایی مانند دیابت، فیبروز کیستی، تروما، عفونت بیضه و یا شیمی درمانی و اشعه ایکس.

– عادات ناسالم مانند مصرف الکل سنگین مکمل تستوسترون، سیگار کشیدن، مصرف استروئید آنابولیک و مصرف مواد مخدر غیر مجاز.

– سموم زیست محیطی از جمله قرار گرفتن در معرض آفت کش ها و سرب.

دیابت بی مزه

علایم ظاهری و جسمی عقیم بودن مردان

برخی علائم عقیم بودن به صورت ظاهری و جسمی در مردان مشاهده می شود، این علائم عبارتند از: رشد موهای زائد در صورت و بدن، اختلالات پوستی، افزایش وزن و گاهی اوقات هم ریزش مو. به طور کلی علائم کلی عقیم بودن و ناباروری مردان به صورت زیر قابل تعریف است:

مشکلات مربوط به نعوظ

سطح مناسب هورمون های مرد با نعوظ و توانایی او در نعوظ ، مرتبط است. به همین دلیل سطح متعادل هورمون ها باید بررسی و کنترل شود.

تغییر در میل جنسی

باروری مرد، رابطه مستقیمی با سلامت هورمون های جنسی او دارد. تغییرات در روحیه که اغلب از طریق  هورمون ها کنترل می شود، یکی از علائم تشخیصی عقیم بودن مردان به شمار می رود.

دلایل کاهش میل جنسی

درد مزمن یا تورم بیضه:

در بسیاری موارد ممکن است بر اثر عوامل مختلفی درد یا التهاب در بیضه ها ایجاد شود. برخی از این عوامل می توانند بر باروری مرد تاثیر گذار باشند.

مشکلات مربوط به خروج منی:

مشکل در انزال زودرس و کم بودن مایع منی می تواند علامتی از مشکلات باروری بوده و بهتر است توسط پزشک متخصص ارزیابی شود.

شکل ظاهری بیضه ها:

شکل ظاهری بیضه ها هم می تواند در باروری مرد موثر باشند. گاهی اوقات بیضه های کوچک می توانند یکی از علائم عقیم بودن باشد.

علائم عقیم بودن و نازا بودن زنان

زنان هم می توانند علائمی از عقیم بودن داشته باشند که با این علائم می توان به مشکل نازایی در آن ها پی برد:

اشکالات هورمونی

هر گونه اختلال در کارکرد هورمونی می تواند رابطه مستقیمی با ناباروری زن داشته باشد . در صورت بروز علائم زیر بهتر است با پزشک مشورت کنید:مشکلات پوستی، اضافه وزن زیاد، ریزش مو، کم شدن میل جنسی و زیاد شدن موی صورت.

دوره های نامنظم قاعدگی

چرخه قاعدگی زنان معمولا  28 روز است. هر گونه تاخیر در این چرخه می تواند علل مختلفی داشته باشد و تاخیر در این دوره ها لزوما دلیل بر عقیم بودن زنان نیست. اما در صورتی که تاخیر زیاد و یا اختلالات زیادی در دوره قاعدگی زن ایجاد شود، به طوری که تاریخ آن را هم به طور دقیق به خاطر نیاورد، می توان به تنبلی تخمدان و اشکال در بارداری شک کرد.

قاعدگی

عدم قاعدگی

تاخیر در قاعدگی معمولا برای زن امری طبیعی محسوب می شود اما در صورتی که چندین ماه قاعدگی ایجاد نشود؛ این مشکل باید تحت نظر متخصص بررسی شود.

درد زیاد در طی نزدیکی

اکثر زنان ممکن است در طی نزدیکی و مقاربت کمی درد را تجربه کرده باشند اما لازم به ذکر است که درد زیاد و دائم در طی رابطه جنسی ممکن است با مشکلات دیگری مانند آندومتریوز و مشکلات ناباروری در ارتباط باشد.

درد زیاد و مدت طولانی زمان قاعدگی

درد در این دوره یک مشکل تقریبا طبیعی است. اما دردهای شدید و طولانی شدن دوره قاعدگی ممکن است نشانه ای از ناباروری زن باشد.

خونریزی شدید قاعدگی

علائم عقیم بودن در نوجوانی

توصیه می شود که علائم عقیم بودن و ناباروری مردان از همان ابتدای نوجوانی بررسی شده و ارزیابی های لازم صورت گیرد. در این دوران به طور موثرتری می توان در درمان و جلوگیری از مضرات احتمالی آن در آینده قدم برداشت. برخی از نوجوانان حتی متوجه نمی شوند که دارای برخی از نشانه های ناباروری هستند اما این علائم ممکن است در برخی دیگر کاملا مشخص باشد.

نوجوانان بین 16 تا 24 ساله، ممکن است در بازگو کردن مشکلات جنسی خجالت کشیده و یا این موضوع را مخفی کنند؛ به همین دلیل ممکن است شرایط آن ها بدتر شود. در صورت بروز هر نشانه نگران کننده ای توصیه می شود در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه شود.

درمان ناتوانی جنسی

بر اساس تحقیقات انجام شده می توان گفت که یکی از دلایل مهم تاثیر گذار در ناباروری نوجوانان، داشتن رابطه های جنسی محافظت نشده، در اختیار داشتن شرکای جنسی متعدد و یا بروز بیماری های جنسی مانند کلامیدیا است که باعث عقیم شدن می شود.

از میان نشانه های عقیم بودن در نوجوانان می توان به مواردی مانند رشد غیرطبیعی بیضه ها، اختلالات هورمونی، سرفه های زیاد و بروز عفونت، اشاره کرد. به دلیل حساسیت موضوع ، در صورت بروز هر کدام از این علائم در دوران نوجوانی لازم است بلافاصله به پزشک مراجعه شود تا بررسی های لازم صورت گرفته و نسبت به مشکل ناباوری پیشگیری و اقدام شود.

 

4.3/5 - (21 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

10 نظر
  1. سامان می‌نویسد

    سلام…. من ۱۹سالمه و تاحالا دقت نکردم ک بگم چند وقته ولی الان یک یا شاید دوردزه ک بیضه هام تفارن ندارن و بیضه چپ پایین تر از راست هستش مشکلی در باروری ایجاد نمیشه؟؟؟!!

  2. erfan می‌نویسد

    من جوانی ۱۶ ساله هستم هر یه روز در میان یا گاهی اوقات هر روز عمل نادرست و زشت خود ارضایی را انجام میدم و خیلی هم ازاین کارم ناراحتم ولی نمی توانم ترکش کنم می خواهم بدانم که این ادامه داشته باشد باعث مشکلات عقیم شدن و نا باروری میشود چی کار بکنم من…

    1. mahsa می‌نویسد

      سلام، ن خیلی کم پیش میاد ک از طریق خود ارضایی عقیم شد، عقیم نمیشی اما لذت جنسی هنگام رابطه با شریک جنسیتو تا حدودی از دست میدی و میل جنسی ات در اینده کم میشه ک گاهی باعث طلاقم شده! سعی کن وقتی تحریک میشی فکرتو مشغول چیز دیگه یا سرگرم کاری دیه کنی خودتو

      1. ابولفضل می‌نویسد

        من جوانی ۱۵ ساله هستم تا الان این عمل زشت خود ارضای را ۵ یا ۶ بار انجام داده ام یا بیشتر تمام حالت ها برایم اتفاق میافتد خستگی و اولش هم احساس خیلی خوبی بهم دست میده ولی اسپرم از بدنم خارج نمیشه آیا من عقیم هستم لطفا جوابم را بدهید

    2. یه دوست می‌نویسد

      جزبدبختی هیچی نصیبت نمیشه من قبلا چنین مشکلی داشتم و زندگی پراز بدبختی و خرابی نداشتم الان با لطف و کمک خدا گذاشتم کنار و روز به روز زندگیم برکت پیدا میکنه در ضمن حین نزدیکی کلی مشکل سخت برات پیدا میشه (خیانت همسر. زود انزالی کلی بدبختی دیگه)ازهمه بدتر هم دوری از خدا هرکی این کارو بگذاره کنار دنیا آخرتو پیروز شده با توکل به حق میشه گذاشت کنار چون خود خدا مهربان گفته من یاد که علی الله فهو حس به(هر کس به خدا توکل کند پس خدا برای او کافیست) یا حق التماس تفکر وتعقل

  3. Morad می‌نویسد

    ما هنگامی که خود ارضایی میکنیم بافت قسمت جنسی آسیب میبیند از کجا بفهمیم بافت بهبود یافته است

  4. shahab می‌نویسد

    سلام من ۱۴سالمه ولی چند وقته پیش با پسر خالم که هم سنه خودمه رابطه داشتم و به جایه منی مذی در میاد یا بعضی وقتا خیلی کم منی در میاد میشه جواب بدین من نمیدونم الا عقیمم یا ن

  5. ناشناس می‌نویسد

    من جوانی ۱۵ ساله هستم تا الان ۵یا ۶ بار خود ارضایی کردم وخیلی ناراحتم از این کار ولی تمام حالت ها برایم اتفاق میوفتد خستگه واولش احساس خوبی بهم دست میده ولی اسپرم از بدنم خارج نمیشه آیا من عقیم هستم یا خواهشن جواب بدید

  6. ابولفضل می‌نویسد

    من جوانی ۱۵ ساله هستم تا الان ۵یا ۶ بار خود ارضایی کردم وخیلی ناراحتم از این کار ولی تمام حالت ها برایم اتفاق میوفتد خستگه واولش احساس خوبی بهم دست میده ولی اسپرم از بدنم خارج نمیشه آیا من عقیم هستم یا خواهشن جواب بدید

    1. عرفان می‌نویسد

      خودتو داری حسابی بد بخت میکنی خود ارضایی با نزدیکی کلی فرق و تفاوت داره تازه هم زوده حالا

      بذاری کنار خیلی خیلی خیلی سود کردی وگرنه خدا به دادت برسه

از پزشکان نبض‌ما بپرسید