عفونت سینه و پستان چیست؟

عفونت سینه و بافت پستان، بیشترین تاثیر را بر زنان شیرده دارد. این مشکل اغلب در عرض سه ماه اول پس از زایمان اتفاق می افتد.

آیا با عفونت سینه و پستان آشنایی دارید؟ از علائم عفونت سینه  و راه حل های درمانی آن چه می دانید؟

علائم عفونت سینه

علائم عفونت سینه می تواند به طور ناگهانی شروع شده و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

– تورم غیر طبیعی

– بزرگ شدن یک سینه نسبت به سینه دیگر

– درد و حساسیت پستان

– سوزش در هنگام تغذیه با شیر مادر

– خارش

– پستان گرم

– تخلیه عصاره از نوک پستان

– قرمزی پوست به شکل توده مانند و ایجاد گره های بزرگ لنفاوی در ناحیه زیر بغل و گردن

تب بیش از 38. 3 درجه سانتیگراد

– احساسات ناخوشایند

همچنین ممکن است علائم مربوط به بیماری آنفولانزا را هم قبل از بروز تغییرات در سینه تجربه کنید. در صورت بروزترکیبی از این علائم، با پزشک خود مشورت کنید.

علائم عفونت پستان ممکن است با سرطان التهابی پستان نیز درارتباط باشد که یک بیماری نادر اما جدی است. این نوع سرطان زمانی شروع می شود که سلول های غیرطبیعی در مجاری سینه به سرعت تجزیه و تقسیم می شوند.

سپس این سلولهای غیرطبیعی؛ عضلات لنفاوی (بخشی از سیستم لنفاوی، که به حذف و سموم از بدن کمک می کند) را در پوست سینه آلوده می کنند و موجب برانگیختن پوست می شود که لمس کردن آن می تواند دردناک باشد.

تغییرات در پستان ممکن است طی چند هفته رخ دهد.

علائم سرطان التهابی پستان هم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ضخامت یا بزرگ شدن یک سینه، گرمای غیرمعمول در پستان آسیب دیده، تغییر رنگ پستان، کبودی به رنگ بنفش و یا قرمز، حساسیت و درد، کمرنگ شدن پوست شبیه به پوسته نارنگی،گره های لنفاوی بزرگ در بازو.

درمان عفونت پستان به صورت درمان های مراقبتی است که شامل استفاده از حرارت مرطوب به بافت سینه آلوده برای مدت 15 تا 20 دقیقه و چهار بار در روز است. همچنین ممکن است برای رفع درد، نیاز به مسکن و ضد درد داشته باشید.

مصرف آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت پستان بسیار موثر هستند.

اگر از آنتی بیوتیک ها استفاده می کنید، باید به شیر دادن یا پمپ شیر ادامه دهید تا تورم پستان ازطریق تولید شیر کاهش یابد.

در صورت عدم وجود آبسه، آسپیراسیون سوزن تحت هدایت سونوگرافی همراه با آنتی بیوتیک انجام می شود. در صورت عدم پاسخ مناسب به این درمان، برش و زهکشی پستان صورت می گیرد.

درمان خانگی و گیاهی عفونت سینه

عفونت بافت پستان، بیشترین تاثیر را بر زنان شیرده دارد. این مشکل اغلب در عرض سه ماه اول پس از زایمان اتفاق می افتد، اما می تواند در هر زمانی در طول دوره شیردهی هم رخ دهد.

به طور کلی، عفونت سینه معمولا در یک سینه ایجاد می شود. این عفونت معمولا در نتیجه مسدود شدن کانال شیری رخ می دهد که باعث می شود شیر در پستان باقی مانده و منجر به عفونت می شود.

یکی دیگر ازعلل عفونت پستان، باکتری هایی است که از طریق شکاف روی نوک پستان، وارد پستان می شوند. بعضی علائم و نشانه های عفونت سینه نیز شامل درد، تورم، التهاب، قرمزی و حساسیت یا درد در هنگام لمس سینه است.

اگر شما مبتلا به عفونت سینه هستید، بهتر است روند شیردهی را ادامه دهید زیرا این کار باعث رفع عفونت در سینه شما می شود. اگر شیردهی بیش ازحد دردناک باشد، سعی کنید شیر را پمپاژ کنید.

در درمان عفونت سینه می توانید از برخی از داروهای خانگی و گیاهی برای کاهش ناراحتی وعفونت، استفاده کنید. در صورتی که این مشکل تا چند هفته ادامه داشته و باعث دردناک شدن سینه در هنگام شیردهی شود، با پزشک خود مشورت کنید.

درمان خانگی برای عفونت پستان

شش راهکار خانگی برای عفونت پستان:

1- ماساژ

هنگامی که مبتلا به عفونت سینه می شوید، می توانید سینه آسیب دیده را ماساژ دهید. این کارسبب نرم شدن و تحریک کانال شیری شده و به تخلیه تورم کمک می کند. ماساژ را از قسمت بیرونی سینه به سمت نوک پستان و در حلقه های کوچک انجام داده و فشار بیشتری بر روی منطقه آلوده وارد کنید.

برای ماساژ دادن سینه می توانید ازمخلوط روغن زردآلو و گندم نیز استفاده کنید. استفاده از این روغن ها در ماساژ پستان، در رفع عفونت بسیار موثر است.

گزینه دیگر استفاده از چند قطره روغن کافور و روغن زیتون است. این ماساژ را حداقل دو بار در روز انجام دهید. توجه داشته باشید که نوک پستان خود را قبل از شیر دادن به نوزاد، با آب گرم بشویید.

تصویر کمپرس برای دندان درد

2- کمپرس آب گرم و سرد

کمپرس آب گرم و سرد، هر دو در درمان عفونت سینه مفید هستند. کمپرس آب سرد می تواند به کاهش تورم و کاهش درد کمک کند، کمپرس آب گرم نیز کمک می کند تا انسداد برطرف شده و گردش خون سریع تر و جریان شیر به راحتی صورت گیرد.

یک بسته آب گرم آماده کرده و در میان حوله نازک قرار داده و به مدت 15دقیقه، بر روی سینه آسیب دیده قراردهید. پس از آن به مدت پنج دقیقه، از کمپرس سرد استفاده کنید.

3- برگ کلم

برگ کلم یک درمان آرام بخش برای سینه های التهابی و عفونت سینه است. برگ کلم حاوی ترکیبات گوگرد است که به کاهش التهاب و تورم کمک می کند. برگ کلم می تواند انسداد کانال شیری را رفع و جریان خون را افزایش دهد.

کمی برگ کلم را به مدت 30 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود.  پس از خنک شدن، برگ کلم را روی سینه آسیب دیده قرار دهید. برگ کلم با دمای اتاق گرم شده و اثربخش خواهد بود. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا عفونت کاملا برطرف شود.

کلم

4- سیر

یکی دیگر از درمان های مناسب برای عفونت سینه، سیر است. سیر دارای خواص آنتی بیوتیک طبیعی است که کمک می کند تا باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، از بین بروند. علاوه بر این، سیر، سیستم ایمنی را تقویت کرده و باعث بهبودی سریع عفونت می شود.

همچین می توانید ترکیبی از نخود خام و سیر را با معده خالی بخورید. اگر مصرف سیر را به تنهایی دوست ندارید، می توانید آن را با آب پرتقال یا آب ساده مصرف کنید. این درمان را تا یک هفته انجام دهید.

5- اکیناسه

اکیناسه گیاهی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند تا به این ترتیب، عفونت از بین برود. گیاه اکیناسه، حاوی فلاونوئیدها بوده و از خواص آنتی بیوتیکی، ضد میکروبی و ضد التهابی برخورداراست.

برای درمان از طریق این گیاه، ریشه اکیناسه را 4 تا بار در روز در ناحیه آلوده اعمال کنید. قبل از تغذیه نوزاد خود، سینه را کاملا با آب گرم تمیز کنید. شما می توانید 3 یا 4 قطره از عصاره این گیاه را به یک لیوان آب اضافه کرده و 3 یا 4 بار در روز مصرف کنید.

توجه داشته باشید که از استفاده طولانی مدت از این گیاه اجتناب کنید.

خواص سرکه سیب

6- سرکه سیب

یکی دیگر از درمان های عالی و موثر برای عفونت سینه، سرکه سیب است. خواص ضد باکتری و ضد التهابی سرکه سیب در کاهش التهاب، مبارزه با عفونت و جلوگیری از گسترش آن، کمک می کند. همچنین مصرف سرکه سیب، سبب افزایش قدرت و انرژی افزوده می شود.

برای این کار، محلولی از سرکه سیب و آب گرم تهیه کنید. سپس با استفاده از تکه ای پنبه، این محلول را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید. اجازه دهید این محلول به مدت 15 دقیقه روی ناحیه عفونی قرار بگیرد، سپس آن را با آب گرم شستشو دهید. این کار را 2 یا 3 بار در روز تکرار کنید تا زمانی که عفونت رفع شود.

 ترجمه:مهناز ضحاکی

4.7/5 - (4 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید