خواص درمانی سرکه سیب و مضرات آن

فواید درمانی و خواص سرکه سیب بی‌شمار است و کاربردهای عجیبی دارد. سرکه سیب دارای پتاسیم، فسفر، کلرور منیزیم، کلرورسدیم، گوگرد، ویتامین های گروه B و ویتامین D است که برای سلامتی و حفاظت از بدن بسیار ضروری هستند.

سرکه سیب علاوه بر داشتن خواص تغذیه‌ای فراوان، دارای کاربردهای بی‌شماری است.  آشنایی با خواص سرکه سیب، شما راوادار می کند تا این ماده مفید را همیشه در آشپزخانه تان داشته باشید.

 سالیان سال مردم معتقد بودند سرکه سیب، بعنوان ماده‌ای بر علیه عفونت و حتی پوکی استخوان و نیز برای هضم بهتر مواد غذایی موثر است. سرکه سیب محصول طبیعی تخمیر سیب خرد شده است.

 سرکه سیب دارای خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی است که می تواند برای تقویت پوست، مو و … مورد استفاده قرار گیرد.

هزاران سال است که از سرکه برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شود. با اینکه هنوز علم خیلی از ادعاها در رابطه با سرکه سیب را ثابت نکرده است، اما از سرکه سیب در زمینه های مختلفی از زیبایی گرفته تا سلامتی استفاده می گردد.

در طب سنتی و نخستین بار سرکه سیب توسط بقراط برای کاهش دردگلو مورد استفاده قرار گرفت و امروزه نیز کاربرد خود را حفظ کرده است.

زنانی که پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود

ارزش غذایی سرکه سیب

سرکه سیب حاوی مواد معدنی زیادی است که علاوه بر خواصی که سرکه بر روی دستگاه های تصفیه کننده خون دارد،  یک اسید استیک سالم و ملایم است و بر روی کبد و کیسه صفرا اثر فعال کننده دارد.

بتاکاروتن آنتی اکسیدان مهمی است که در سرکه سیب وجود دارد و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. سرکه سیب علاوه بر بتاکاروتن، ماده دیگری نیز دارد که از سرطان جلوگیری می کند. نام این ماده پکتین است، این یکی از خواص سرکه سیب است.

ارزش غذایی سرکه سیب

خواص سرکه سیب برای لاغری

شاید شما هم شنیده باشید که سرکه سیب به کاهش وزن کمک خواهد کرد! در این مورد تحقیقات بسیار کمی وجود دارد تنها مطالعه برای تست این ایده روی مردم در ژاپن انجام شد.

در این مطالعه،  ۱۷۵ فرد چاق اما سالم را به دو گروه تقسیم کردند و به آنها سرکه سیب و یا آب به طور روزانه به مدت ۱۲ هفته دادند. رژیم غذایی هر دو گروه مشابه بود در پایان مطالعه، کسانی که سرکه استفاده می کردند، به طور متوسط، وزن بیشتری از دست داده بودند. به طور میانگین گروهی که سرکه سیب مصرف کردند  ۲-۱ پوند در طول مدت ۳ ماهه وزن از دست دادند.

محققان حدس زدند که سرکه ممکن است روی ژن‌های درگیر در شکستن چربی‌ها تاثیر بگذارد. همچنین سرکه سیب می تواند به افراد در القای حس سیری کمک نماید. این خاصیت می تواند به افراد در کاهش وزن کمک کند و این ویژگی یکی از مشهورترین و بهترین خواص سرکه سیب است.

سرکه سیب برای لاغری

خواص سرکه سیب برای پوست و مو

  • سرکه سیب می تواند در درمان شپش و شوره سر موثر باشد و به عنوان درمان ضدپیری نیز کاربرد دارد.
  • سرکه سیب برای جوش : همچنین سرکه سیب باعث خشک شدن جوش های صورت می شود. می تواند لکه های تیره صورت را از بین ببرد و اگر با آب ترکیب شود می توان از آن به عنوان تونر استفاده کرد.
  • سرکه سیب برای مو خوره : سرکه‌ سیب می‌تواند پوسته‌ی مو را هموار سازد و به این ترتیب از موخورگی، شکستگی مو جلوگیری می‌کند.
  • خیلی از افرادی که دچار مشکلات پوستی از پسوریازیس گرفته تا اگزما می باشند، برای کاهش التهاب می توانید از خواص سرکه سیب استفاده کنید. سعی کنید جاهای تحت تاثیر را با پنبه آغشته به سرکه سیب تر نمایید.
  • شستن صورت با سرکه سیب به تنظیم ph پوست شما کمک می‌کند. به این منظور، ‌سرکه سیب را با دو قسمت آب ترکیب کرده و با استفاده از یک پنبه آن را به صورت خود بمالید. شما می‌توانید این کار را هنگام شب،‌ پس از شستن صورت و یا صبح، قبل از استفاده از مرطوب کننده انجام دهید.
  • خواص سرکه سیب برای روشن شدن پوست فوق العاده است. می توانید سرکه سیب را روی نقاط تیره پوست بمالید و تا صبح آن را پاک نکنید.

سرکه سیب باعث خشک شدن جوش های صورت می شود. می تواند لکه های تیره صورت را از بین ببرد و اگر با آب ترکیب شود می توان از آن به عنوان تونر استفاده کرد.

خواص سرکه سیب برای دیابتی ها

دیابتی ها، از مهم ترین افرادی هستند که باید مصرف سرکه سیب را در دستور خوراکی های روزانه خود قرار دهند. دکتر کارول جانسون، رئیس مرکز تغذیه دانشگاه ایالتی «آریزونا»، تاثیر «اسید استیک» موجود در سرکه سیب را از حدود ۱۳ سال پیش مورد بررسی قرار داد و نتایج آن را در ۶ پژوهش ارائه کرد.

خواص سرکه سیب برای دیابتی ها

مطالعات وی نشان می دهد سرکه سیب باعث کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت می‌شود. همچنین در میان افرادی که مستعد ابتلا به این نوع دیابت هستند و یا حتی افراد سالم نیز موثر است.

وی توضیح می دهد: “اسید استیک مانع جذب نشاسته می شود و میزان گلوکز را کاهش می دهد اما اگر آن را با شکر همراه کنید، بی فایده خواهد بود.” برای مصرف سرکه سیب حتما با پزشک تان مشورت کنید چرا که با برخی از داروهای دیابت تداخل پیدا می کند.

طرز تهیه سرکه سیب

برای تهیه سرکه سیب روش‌های مختلفی وجود دارد. در اینجا با مهم‌ترین این روش‌ها آشنا می‌شوید:

روش اول

۱- سیب را کاملاً بشویید.

۲ – سیب را به چهار قسمت برش دهید. دم و هسته های آن را جدا کنید.

۳- سیب آماده را درون دبه می ریزیم. و مقدار یک قاشق مخمر نانوایی را در آب ولرم آب نموده به مواد اضافه می کنیم و یا مقدار یک کفه دست نان روی مواد قرار می دهیم و ۴/۱ روی ظرف را خالی نگه می داریم تا زمانی که براثر تخمیر بالا آمد جای کافی داشته باشد.

۴- ظرف را در جای گرم نگهداری می‌کنیم.

۵- بعد از تخمیر شدن سیب ها حدود ۷-۸ ماه سیب تخمیر شده را صاف می کنیم.

۶- مایه صاف شده را در ظرف در بسته می ریزیم بعد از مدت ۱۵ روز آماده شده و قابل استفاده است.

توجه: در این روش از آب استفاده نمی‌شود.

روش دوم

۱- سیب را تمیز بشویید.

۲- سیب را به چهار قسمت تقسیم کرده و هسته و دم آن را جدا  کنید.

۳- به وسیله آب میوه گیری، آب سیب را می گیرید.

۴- آب سیب را درون ظرفی ریخته در ازای هر یک کیلو آب سیب یک لیوان سرکه اضافه می کنید.

۵- در جای گرم نگهداری می کنید.

۶-  مدت کمتر از ۴۰ روز قابل استفاده می باشد.

توجه: در این روش از آب استفاده نمی شود و نیاز به صاف کردن ندارد و اگر مدت طولانی نگهداری شود به عنوان سرکه مادر استفاده می کنند.

مضرات سرکه سیب

  • سرکه سیب را مستقیما را مصرف نکنید. زیرا خیلی اسیدی است و می تواند به مینای دندان شما و مری  آسیب برساند. ۱ تا ۲ قاشق غذا خوری ( ۵ – ۱۰ سی سی ) از آن را در یک لیوان بزرگ آب ریخته و جرعه ای از آن را به همراه وعده های غذایی خود یک یا دو بار در روز مصرف کنید.
  • سرکه سیب خواص بسیار اسیدی داشته و ممکن است گلوی شما را تحریک کند.
  • سرکه سیب ممکن است با مکمل های خاص و یا داروها، از جمله دیورتیک ها و انسولین تداخل ایجاد کند و ممکن است به کاهش سطح پتاسیم منجر شود.
  • زنانی که پوکی استخوان دارند، باید با احتیاط سرکه سیب مصرف نمایند. مصرف مرتب سرکه سیب می تواند باعث کاهش تراکم استخوان شود.
  • از آنجا که سرکه سیب می تواند باعث تغییر سطح انسولین شود، افراد دیابتی باید سرکه سیب را با مشورت پزشک شان مصرف نمایند.

 

4.2/5 - (24 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم