درمان گیاهی آفت دهان با قرص اکیناسه

آفت دهان یک بیماری شایع در دهان است که ضایعات دردناک نِکروتیک در مخاط دهان، زبان و لثه به بار می‌آورد. علت آن ناشناخته است ولی ممکن است خودایمنی باشد.

گردآوری- نبض ما

آفت دهان یک بیماری دردناک و عود کننده مخاط دهان بوده که به صورت زخم‌های کوچک و بزرگ، گرد و کم عمق هستند که در داخل دهان شکل می‌گیرند. آفت های دهانی زخم‌های دردناکی هستند که درون دهان و اغلب در پایه لثه، درون گونه‌ها یا لب‌ها، روی کام نرم یا روی زبان به وجود می‌آیند. مکانیسم دقیق ایجاد آفت هنوز به درستی روشن نیست اما به نظر می‌رسد واکنش‌های ایمنی بدن بیمار در ایجاد آن دخیل باشد.

عوامل به‌وجودآورنده آفت دهان

  • استرس‌های عاطفی یا جسمانی، اضطراب یا ناراحتی و عصبی‌بودن پیش از عادت ماهانه
  • آسیب به مخاط دهان بر اثر فشار موضعی دندان‌های مصنوعی، غذاهای داغ، مسواک‌زدن خشن و با شدت یا کار دندانپزشکی
  • آزردگی و تحریک ناشی از خوراکی‌هایی مثل شکلات، غذاهای ترش و اسیدی (سرکه) و غذاهای دودی، آجیل‌ها یا چیپس‌های نمک‌زده‌شده، گردو، فندق، پسته، پنیر و بادنجان
  • کمبود آهن و اسید فولیک و ویتامین ب2

علائم و نشانه‌ها آفت دهان

آفْت در سه شکل عمده وجود دارد که شایع‌ترین آنها آفْت‌های کوچک (مینور) با شیوع ۸۰٪ و آفْت‌های بزرگ (ماژور) با شیوع حدود ۱۰٪، و ۱۰٪ بقیه نیز به‌صورت تبخال‌شکل دیده می‌شود. علائم آفْت محدود به دهان هستند و بیمار علائم عمومی (مانند تب) ندارد. علامت اصلی درد یا سوزش در محل آفْت است. ممکن است درد با بعضی غذاها و آشامیدنی‌ها (مانند اسیدها) تشدید شود. با بهبود زخم، درد نیز کاهش می‌یابد.

درمان آفت دهان با  داروی گیاهی اکیناسه

هرچند درمان قطعی برای آفت وجود ندارد اما روش‌هایی وجود دارد که در کاهش مدت زمان حضور زخم و نیز کاهش درد و ناراحتی و تسریع بهبودی بیمار موثر است، این روش‌ها شامل بکار گیری نکات تغذیه‌ای و غیر تغذیه‌ای است. یکی از داروهای گیاهی که می تواند برای درمان آفت دهان موثر باشد اکیناسه نام دارد که در ادامه به معرفی بیشتر آن می پردازیم.

داروی گیاهی اکیناسهد

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد قرص اکیناسه به عنوان یک داروی گیاهی، اثرات مثبتی بر تعداد ضایعات آفتی، شدت درد، بهبودی زخم و فواصل عود در بیماران مبتلا به آفت مینور عود کننده دهان دارد.

فهیمه فخاری در پایان نامه خود با عنوان بررسی تاثیر داروی گیاهی “Echinacea” بر زخم‌های آفتی مینور عود کننده دهان ، با توجه به اینکه از پاتوژنزهای مهم ذکر شده در ایجاد آفت اختلال در سیستم ایمنی است، به بررسی تاثیر این داروی گیاهی که اثر تعدیل کننده بر سیستم ایمنی در بدن دارد بر درمان آفت دهان پرداخته است.

این مطالعه، یک تحقیق کارآزمایی بالینی غیرتصادفی، کور نشده و بدون دارونما است و جامعه آماری آن 25 بیمار مبتلا به آفت مینور بودند. از بیماران خواسته شد از زمان ایجاد آفت، سه بار در روز و هر بار یک عدد قرص را به مدت پنج هفته مصرف کنند.

طبق این پژوهش بیماران از یک عود قبل از مصرف دارو تا شش ماه پس از شروع مصرف تحت نظر قرار داشتند. در طی این مدت تعداد ضایعه، مدت زمان بهبود کامل، میزان درد (بر حسب شاخص VAS vas: visual scaal) و میزان فواصل عود ضایعه آفت بررسی شد.

نتایج این پایان نامه نشان داد قرص اکیناسه به عنوان یک داروی گیاهی، اثرات مثبتی بر تعداد ضایعات آفتی، شدت درد، بهبودی زخم و فواصل عود در بیماران مبتلا به آفت مینور عود کننده دهان دارد و می‌تواند به عنوان  یک روش درمانی موثر با قیمت مناسب مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا؛ این پایان نامه با راهنمایی دکتر زهرا صابری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دفاع شد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید