درمان دلشوره و اضطراب بدون دارو

اگر تاکنون برای کاهش استرس یا درمان اضطراب یک جستجوی آنلاین انجام داده باشید، احتمالا ضربان های دوگوشی را شنیده اید. این ضربان های فرازمینی در یوتیوب فراوان هستند و به شما وعده می دهند که همه چیز را از بی خوابی گرفته تا ترس برطرف می کنند.

نبض ما– رایج ترین دلیل استفاده مردم از ضربان های دوگوشی با استفاده از هدفون چیست؟ چگونه ممکن است صداهای فرازمینی به شما کمک کنند که شادتر و سالم تر باشید. جسیکا تریمبرگر تا جایی که به یاد دارد، با اضطراب زندگی کرده است. او می گوید: «با انگیزه ماندن برای من دشوار بود و به طور کلی متلاطم بودم».

سریعترین راه کاهش استرس

تریمبرگر که مالک یک شرکت محصولات زیبایی است، نورالژی عصب سه قلو دارد، یک اختلال عصبی صورت که به علت دردناک بودن و سختی کنترل حملات، اغلب «بیماری خودکشی» نامیده می شود. استرس و اضطراب از بزرگترین علائم این بیماری هستند. او می گوید داروها تنها باعث سستی و پایین آمدن هشیاری او می شوند.

اما 9 ماه قبل او چیزی پیدا کرد که باعث می شد حس بهتری پیدا کند. یک پدیده صوتی که به عنوان ضربان های دوگوشی شناخته می شوند. ضربان های نافذ و شگفت انگیزی که گاهی در موسیقی های آرامش بخش به وجود می آیند و به نظر می رسد عمق مغز را تحریک می کنند.

وقتی تریمبرگر برای اولین بار با ضربان های دوگوشی آشنا شد، شروع به جستجو و پیدا کردن نسخه های ضبط شده رایگان آنلاین این سبک موسیقی ها کرد. با این تفکر پیش رفت که این موسیقی ها نمی توانند به او آسیبی برسانند و تجربه او بسیار بهتر از چیزی بود که انتظار داشت.

پس از 10 دقیقه، او به اندازه ای آرام شد که بتواند دردش را تحمل کند.

او شب های بعد هم به این موسیقی ها گوش داد. تریمبرگر می گوید، یک ماه بعد از گوش دادن به ضربان های دوگوشی، چیزی شبیه معجزه اتفاق افتاده بود. او می گوید: «من شادتر بودم، آرام تر بودم و درد کمتری داشتم. ضربان های دوگوشی یکی از بهترین چیزهایی است که برای من اتفاق افتاد».

توهم در ضربان های دوگوشی

درمان دلشوره و اضطراب

در حالی که می توان به راحتی ضربان های دوگوشی را به عنوان ترفندی برای لذت دانست، علتی پشت این صداها وجود دارد که در حقیقت آنها اصلا وجود ندارند.

هاینریش ویلهلم داو در سال 1839 برای کشف آنچه که در پس زمینه این ضربان ها وجود دارد تحقیق می کرد. ضربان های دوگوشی که به عنوان «سرگرمی مغز» هم شناخته می شوند، بیشتر از اینکه یک درمان پزشکی مفید باشند، چیزی عجیب و غریب محسوب می شوند.

دوگوشی به معنی مرتبط بودن با هر دو گوش است. هنگامی که آهنگی را با فرکانس های متفاوت در گوش چپ و راست خود پخش کنید، به عنوان مثال، 200 هرتز در یک گوش و 210 هرتز در دیگری، آنها به طور جداگانه به بخشی از مغز که مسئول جمع آوری ورودی های شنوایی است، می روند. در آنجا، صداها با هم در فرکانس جدیدی درک می شوند. (در این مورد فرکانس 10 هرتز است.)

باور این قضیه سخت است که شما چیزی را درک می کنید که در حقیقت در آنجا وجود ندارد. هیچ کس نمی تواند استدلال کند که آیا آنها وجود دارند یا خیر. دکتر اسمیت می گوید: «سوال این است که آیا آنها بر روند شناختی تاثیر می گذارند»؟

ضربان های دوگوشی آنها چه تاثیری بر مغز می گذارند؟

بی خوابی

بعضی افراد معتقدند که ضربان های دوگوشی فرکانس جدیدی به مغز ارائه می دهد، موج مغزی مجبور به همگام شدن با آن می شود و به طور موثر حالت مغزی شما را تغییر می دهد.

مغز دارای پنج نوع مختلف از امواج است. به طور کلی، امواج با فرکانس پایین به حالت های «دلتا» و «تتا» مرتبط هستند و می توانند موجب افزایش آرامش و بهبود خواب شوند. فرکانس های بالاتر موجب تقویت امواج مغزی شما در حالت «گاما» می شوند که ممکن است باعث هشدار، متمرکز شدن یا بهتر شدن حافظه شود.

فرکانس های متوسط به دقت شما مرتبط هستند. هنگامی که تمرکز خود را به سمت درون (همانند مدیتیشن) هدایت می کنید، مغز شما به حالت «آلفا» می رود. زمانی که توجه شما به جهان اطراف است، به حالت «بتا» تغییر می کنید.

اسمیت می گوید: «شواهد فراوانی وجود دارد که امواج مغزی با این مراحل همبستگی دارند». سازندگان ضربان های دوگوشی معتقدند که می توانند به مردم کمک کنند که بین این امواج حرکت کنند.

جیمز متیوز، از زمان افتتاح فروشگاه آنلاین خود در سال 2011 با عنوان Binaural Beats Meditation به صدها هزار نفر از مشتریان خدمت کرده است. او می گوید: «ما همچنان شاهد افزایش علاقه افراد هستیم، اما به طور فزاینده ای متخصصین روانپزشکی از موسیقی برای کمک به مشتریان، سازمان های بهداشت و سلامتی و کسب و کارها در سراسر جهان استفاده می کنند».

آیا درد با ضربان های دوگوشی تسکین می یابد؟

درد گردن و شانه

رایج ترین دلیل مشتریان برای استفاده از ضربان های دوگوشی چیست؟ متیوز می گوید: «اضطراب، استرس و خواب از رایج ترین دلایل هستند. همچنین بسیاری از افراد از موسیقی ما برای تسکین درد یا به عنوان جایگزین یا مکمل داروهای تجویزی استفاده می کنند».

مفهوم ضربان های دوگوشی با موسیقی متفاوت نیست.

متیوز می گوید: «هزاران سال است که انسان ها از موسیقی لذت می برند. کاری که در حال انجام آن هستیم، تلاش برای ادامه این سنت است و به مردم کمک می کند تا شادی و حس خوب خود را از طریق قدرت صدا افزایش دهند».

برخی مطالعات نشان می دهند که ضربان های دوگوشی می توانند تاثیر مثبت داشته باشند.

به عنوان مثال، مونترآل مطالعه ای بر روی 15 داوطلب انجام داد که کمی مضطرب بودند. هنگامی که آنها در یک ماه حداقل 5 بار در هر هفته به ضربان های دوگوشی گوش دادند، اضطراب آنها کاهش پیدا کرد.

درمان وزوز گوش با هدفون

در یک مطالعه اروپایی، از 15 جوان بازیکن فوتبال نخبه خواسته شد که برای 8 هفته در طول خواب به ضربان های دوگوشی گوش دهند. آنها قسم می خورند که بهتر می خوابند.

هنگامی که محققان در ریچموند ویرجینیا، از 36 فرد بزرگسال مبتلا به درد مزمن خواستند که هر روز به مدت 20 دقیقه و برای 2 هفته به ضربان های دوگوشی گوش دهند، احساس درد آنها تا 77 درصد کاهش پیدا کرد.

شواهدی وجود دارد که می گوید ضربان های دوگوشی می تواند اثراتی بیش از سلامت روانی داشته باشد. برخی از داده ها نشان می دهند که این موسیقی در مدیریت وزوز گوش موثر است.

هنوز هیچ کس متقاعد نشده است که ضربان های دوگوشی یک نوش دارو هستند.

دکتر سگلی «متخصص مغز و اعصاب» می گوید: «من بسیاری از کلاس های فیزیک را گذرانده ام و هنوز نمی توانم این مساله را واقعی یا معقول بدانم».

آیا ضربان ها ادامه دارد؟

اعتماد به نفس بالا

سگلی می گوید ضربان های دوگوشی به عنوان یک مکانیزم زیست شناسی مدرن به بازار عرضه می شوند و تا زمانی که حس نکند گوش دادن به آنها آسیبی می رساند، اشاره می کند که مزایای واضحی دارند.

سگلی می گوید: «ممکن است ضربان های دوگوشی برای مراقبه و آرامش مفید باشند، اما بیان این مساله که گوش دادن به این صداها موجب ایجاد امواج مغزی در فرد می شود تا با فرکانس آهنگ سازگار شود، چالش برانگیز است».

موسیقی ها مسیر مشخصی را در مغز طی می کنند. سگلی می گوید در هیچ تحقیقی اثبات نشده است که ضربان های دوگوشی بیشتر از موسیقی های آرامبخش این مسیر را تحت تاثیر قرار می دهند.

او اضافه می کند: «احتمالا گوش دادن به موسیقی آرام بخش در زندگی پرمشغله ما، سبب کاهش استرس و اضطراب می شود، اما به سختی می توان گفت که این موسیقی ها می توانند تمرکز، توجه یا اعتماد به نفس را افزایش دهند. من فکر می کنم که گوش دادن به موسیقی آسانسور، موسیقی کلاسیک و موسیقی هایی مانند Enya به احتمال زیاد به این مزایا منجر می شوند».

سال گذشته، اسمیت و یکی از دانشجوهایش، لین کامرون، تاثیر ضربان های دوگوشی را بر حافظه بلند مدت بررسی کردند. اولین، دومین و سومین آزمایش نشان دادند که گوش دادن به ضربان های دوگوشی، هیچ تاثیر قابل اندازه گیری ندارد.

نوار مغز

اما در آزمایش نهایی که شرکت کنندگان را با EEG (الکتروانسفالوگرام) نظارت می کردند، چیز جالبی را متوجه شدند.

هنگامی که شرکت کنندگان به ضربان های دوگوشی گوش می دادند، فعالیت عصبی آنها تغییر کرد. اسمیت می گوید: «به نظر می رسد که ضربان های دوگوشی در طول مطالعه چگونگی پردازش داده ها در مغز شرکت کننده را تغییر می دهد، اما لزوما آن را بهتر نمی کند».

به عبارت دیگر، ضربان های دوگوشی چیزی را به مغز می رسانند، اما دقیقا چه چیزی، هنوز مشخص نیست.

اسمیت می گوید: «اگر کسی ضربان های دوگوشی را امتحان می کند و نتیجه مورد انتظار او برآورده می شود، ممکن است آنها تغییراتی به وجود آورند که برای او جواب می دهد؛ اما در مورد اینکه چرا برای برخی افراد جواب می دهد و برای برخی دیگر خیر، ما هیچ پاسخی نداریم».

آیا از ضربان های دوگوشی استفاده کنیم؟

مدیتیشن

اسمیت می گوید: «اگر هزینه ای بابت آن پرداخت نمی کنید، آنها ضرری ندارند».

سگلی با او موافق است و می گوید: «من فکر می کنم زمان گذاشتن برای استراحت در طول زندگی پر مشغله ما و اختصاص زمانی برای مدیتیشن و گوش دادن به موسیقی مفید باشد. احتمالا استفاده از ضربان های دوگوشی در طول یوگا یا مدیتیشن مناسب است، اما انتظار ندارم که آنها برای شما نتایج عالی در یک آزمون را به همراه داشته باشند».

تریمبرگر می گوید که اکنون به طور قاطعانه هر روز حدود 20 دقیقه به ضربان های دوگوشی گوش می دهد. او توانسته است داروهای نورالژی عصب سه قلو را قطع کند. همچنین حملاتی که تقریبا یکبار در ماه تحمل می کرد، ناپدید شده اند.

او می گوید: «ضربان های دوگوشی طوری زندگی من را تغییر دادند که حتی نمی توانم آن را توضیح دهم. شب ها بهتر می خوابم. درد کمتری دارم. احساس تنش و اضطراب کمتری دارم. تقریبا تمام جنبه های زندگی من بهتر شده است».

تیم ترجمه نبض ما

4.7/5 - (3 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید