آیا جراحی انگشت ماشه ای عوارض دارد؟

در انجام کارهایی مانند پوشیدن لباس، فرستادن پیام کوتاه، نواختن گیتار یا حتی انجام یک بازی ویدئویی ناتوان هستم، پزشک پیشنهاد کرده است تا عمل جراحی انگشت ماشه ای انجام دهم، آیا این جراحی را انجام بدهم؟

نبض ما– احتمال ابتلا به انگشت ماشه ای در افراد مبتلا به دیابت یا آرتریت روماتوئید، احتمال بیشتری دارد. انگشت ماشه ای می تواند در انگشت ها یا تاندون های متفاوت رخ دهد. این مساله حتی در زمانی که از دست خود استفاده نمی کنید، می تواند شما را آزار بدهد. حال ببینیم اگر برای درمان نیاز به جراحی بود، جراحی انگشت ماشه ای چطور انجام می شود؟

انگشت ماشه ای

جراحی انگشت ماشه ای برای افزایش فضای تاندون خم کننده برای حرکت، انجام می شود. تاندون خم کننده تاندونی در انگشتان است که توسط ماهیچه ها برای کشیدن استخوان های انگشتان فعال می شود.

این تاندون انعطاف پذیری و خم کردن انگشت را ممکن می کند. پس از جراحی انگشت ماشه ای ، می توان انگشت را بدون درد خم و راست کرد.

دلایل خوب برای انجام جراحی انگشت ماشه ای

اگر سالم هستید، از سایر درمان ها جوابی نگرفته اید یا علائم شما شدید است، پزشک ممکن است به شما عمل جراحی را توصیه کند.

درمان های غیر جراحی انگشت ماشه ای شامل موارد زیر می شود:

– استراحت دست برای مدت سه تا چهار هفته و انجام ندادن فعالیت هایی که حرکت تکراری دارند.

– استفاده از اسپلینت در شب برای بیش از شش هفته تا انگشت مورد نظر را در شب صاف نگه دارید.

– از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن برای کاهش درد استفاده کنید، هرچند احتمالا تورم را کاهش نمی دهند.

– برای کاهش التهاب، یک یا دو تزریق استروئیدی (گلوکوکورتیکوئید) در داخل یا نزدیک غلاف تاندون انجام دهید.

– رایج ترین درمان، تزریق استروئیدها است. آنها برای 90 درصد از افرادی که دیابت ندارند موثر هستند. این درمان برای افراد مبتلا به دیابت تاثیر کمتری دارد. اگر دیابت یا علائم شدید دارید، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که هرچه زودتر انگشت خود را جراحی کنید.

قند دوران بارداری باید چند باشد

  • این علائم شامل موارد زیر می شوند:

– محدودیت داشتن در حرکت دست یا انگشت که شما را ناتوان کرده است.

درد در انگشتان، شست ها، دست ها یا ساعد.

– ناتوانی در انجام وظایف روزمره مانند کار، سرگرمی یا فعالیت هایی که از آن لذت می برید.

– احساس خجالت یا عصبانیت به دلیل داشتن انگشت ماشه ای.

– بدتر شدن در طول زمان به طوری که چیزها از دست شما بیفتد یا نتوانید چیزی را بردارید.

چطور برای جراحی آماده شویم؟

جراحی سرپایی چیست

روزی که عمل جراحی دارید، نباید چیزی بخورید. از پزشک خود بپرسید که چه مدت قبل از عمل جراحی نباید چیزی بخورید. بسته به زمان عمل جراحی، ممکن است لازم باشد شب قبل زودتر از همیشه شام بخورید.

باید بتوانید به صورت عادی آب بنوشید. از مصرف نوشیدنی های دیگر مانند نوشابه، آبمیوه یا شیر اجتناب کنید.

طریقه جراحی انگشت ماشه ای

دو نوع عمل جراحی برای انگشت ماشه ای وجود دارد: باز و انتشار زیرپوستی.

عمل جراحی باز

ممکن است عمل جراحی انگشت ماشه ای سرپایی انجام شود. بدین معنی که مجبور نیستید بعد از عمل یک شب را در بیمارستان بمانید. جراحی از چند دقیقه تا نیم ساعت طول می کشد. پس از آن می توانید به خانه بروید.

در ابتدا جراح یک آرام بخش داخل وریدی به شما می دهد تا آرام بمانید. این آرامبخش دارویی مایع است که از طریق یک لوله و سوزن به بازوی شما منتقل می شود.

جراح با تزریق یک بیهوشی موضعی، دست شما را بی حس می کند. سپس کف دست شما را در مسیر انگشت یا شست، به میزان نیم اینچ برش می دهند. سپس جراح غلاف تاندون را می برد.

اگر غلاف بیش از حد ضخیم باشد، می تواند حرکت را مختل کند. دکتر انگشت شما را به اطراف حرکت می دهد تا نرم بودن آن را بررسی کند. در نهایت، برای بستن برش کوچک، دست شما را بخیه می زنند.

انتشار زیرپوستی

این روش بیشتر برای انگشت وسط و حلقه انجام می شود. ممکن است این روش را در مطب پزشک انجام دهید.

پزشک کف دست شما را بی حس می کند، سپس یک سوزن بزرگ را به پوست اطراف تاندون آسیب دیده وارد می کند. پزشک سوزن و انگشت شما را برای جدا کردن منطقه مسدود شده، حرکت می دهد. گاهی پزشکان از اولتراسوند استفاده می کنند تا مطمئن شوند که نوک سوزن، غلاف تاندون را باز می کند. در این روش هیچ برشی انجام نمی شود.

تزریق به انگشت

بعد از عمل جراحی انگشت ماشه ای

احتمالا شما می توانید در روز جراحی و به محض از بین رفتن بی حسی، انگشت آسیب دیده خود را حرکت دهید. اکثر مردم می توانند این کار را انجام دهند. شما باید طیف وسیعی از حرکات را داشته باشید.

بسته به نوع کاری که انجام می دهید، ممکن است به استراحت پس از جراحی نیاز نداشته باشید. ممکن است بتوانید تقریبا بلافاصله از یک صفحه کلید استفاده کنید. اگر کار شما سنگین است، شاید لازم باشد تا حداکثر دو هفته پس از عمل جراحی انگشت ماشه ای استراحت کنید.

  • در اینجا یک جدول زمانی کلی آمده است که در آن مدت زمان بهبودی و اینکه چه چیزی را شامل می شود، مشخص می کند:

– به احتمال زیاد چهار یا پنج روز انگشت شما پانسمان دارد و باید آن را خشک نگه دارید.

– تا چند روز انگشت و کف دست شما درد می کند. می توانید برای کاهش درد از کمپرس یخ استفاده کنید. پزشک ممکن است برای کاهش تورم، به شما پیشنهاد کند که تا حد امکان دست خود را بالاتر از قلبتان نگه دارید.

– ممکن است جراح دست شما توصیه کند که یک درمانگر دست را ببینید یا تمرینات خاصی را در خانه انجام دهید.

– اکثر مردم احساس می کنند پس از پنج روز می توانند رانندگی کنند.

– به مدت دو یا سه هفته ورزش نکنید تا زخم بهبود پیدا کند و قدرت گرفتن داشته باشید.

ممکن است تا ناپدید شدن کامل تورم و سفتی، سه تا شش ماه طول بکشد. اگر عمل انتشار زیرپوستی انجام دهید، مدت زمان بهبودی کوتاه تر می شود. اگر بیش از یک انگشت خود را جراحی کنید، زمان لازم برای بهبودی طولانی تر می شود.

عمل جراحی انگشت ماشه ای

جراحی انگشت ماشه ای و دیابت

غلاف تاندون که در طول عمل جراحی بریده می شود، آزادتر به هم پیوند می خورد، بنابراین تاندون فضای بیشتری برای حرکت دارد.

گاهی اوقات افراد به بیش از یک عمل جراحی نیاز دارند. بعد از عمل جراحی باز و یا انتشار زیرپوستی، احتمال بازگشت انگشت ماشه ای 3 درصد است. این درصد در افراد مبتلا به دیابت بالاتر است. همچنین احتمال داشتن بیش از یک انگشت ماشه ای در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.

عوارض جانبی جراحی انگشت ماشه ای

عمل جراحی انگشت ماشه ای بسیار امن است. عوارض جانبی مثل عفونت، آسیب عصبی و خونریزی که در اکثر جراحی ها رایج هستند، در این جراحی بسیار نادر است.

اگر عمل شما توسط یک جراح معتبر و باتجربه انجام شود، احتمال بروز عوارض بسیار کمتر است. آنها در طول عمل جراحی انگشت شما را حرکت داده و آزمایش می کنند.

عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

– آسیب عصبی

– تغییر حالت انگشت، زمانی که میزان زیادی از غلاف بریده شده باشد.

– ماشه ای شدن مداوم، زمانی که غلاف کاملا آزاد نشود.

– گسترش ناقص، زمانی که غلاف در محلی که باید منتشر شود، به شدت سفت باقی بماند.

جراحی انگشت ماشه ای موفقیت آمیز است؟

به احتمال زیاد جراحی می تواند مشکل تاندون و غلاف را برطرف کند و حرکت کامل انگشت یا شست را ممکن می کند. ممکن است در موارد شدید جراح بتواند انگشت را صاف کند.

تیم ترجمه نبض ما

منبع:

5/5 - (5 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید