درمان بی اختیاری ادرار بعد از برداشتن پروستات

بی اختیاری ادرار بعد از برداشتن پروستات یا عدم توانایی در کنترل ادرار در مردان ممکن است بعد از جراحی پروستات دیده شود. پروستات غده ای است که فقط در مردان یافت می شود که در زیر مثانه واقع شده است.

نبض ما– بی اختیاری ادرار، یک موضوع طبیعی است که حداقل برای مدتی، ممکن است برای شما به وجود آید که درجه های مختلفی در انواع بیماران دارد. بعضی از مردان ادرار را کنترل کرده، در حالی که در برخی دیگر، بی اختیاری ادرار بعد از برداشتن و جراحی پروستات مشاهده می شود.

بزرگی پروستات

این حالت ممکن است هنگام  سرفه، عطسه کردن یا خندیدن، ایجاد شده که نوعی بی اختیاری استرسی نامیده شده و شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار بعد از برداشتن پروستات است. از سوی دیگر، پزشکان تلاش می کنند تا مشکل بی اختیاری ادرار بعد از عمل جراحی و بعد از رادیوتراپی، برطرف شود.

مثانه چگونه ادرار را نگه می دارد؟

هنگامی که ادرار به مثانه وارد می شود، تا زمانی که نیاز به تخلیه ادرار نباشد، داخل مثانه ذخیره می شود. مثانه یک توده عضلانی و بالون شکل است. ادرار از مثانه خارج شده و از طریق لوله ای به نام مجرای ادرار می گذارد.

تخلیه ادرار، هنگامی اتفاق می افتد که عضلات دیواره مثانه، ادرار را خارج کند. غده پروستات در مردان، مجرای ادرار را احاطه کرده است و یک غده پروستات بزرگ ممکن است مانع از تخلیه ادرار و یا دیگر مشکلات ادراری شود.

تمرینات کگل باعث از بین رفتن بی اختیاری ادرار می شود.

درمان افتادگی مثانه با تمرینات کگل

مثانه بیش فعال

عوارض بعد از جراحی پروستات

جراحی پروستات ، مانند دیگر روش های جراحی، با  مجموعه منحصر به فردی از مسائل و نگرانی ها همراه است که البته در جراحی پروستات این نگرانی بیشتر است؛ زیرا پروستات به طور مستقیم با دو عمل مهم در بدن انسان مرتبط است:

توانایی ادرار کردن و توانایی مقاربت جنسی

با اینکه در سال های اخیر، خطر عوارض ناشی از عملکرد ادراری و عملکرد جنسی به طور چشمگیری کاهش یافته است، اما هر دو مساله، هنوز هم نیازمند نظارت، بررسی و مراقبت های همه جانبه است. هر جراحی، دارای خطراتی است و جراحی پروستات هم از این مقوله مستثنی نیست.

علاوه بر خطرات استاندارد جراحی و خطرات بیهوشی که در هر عمل جراحی مشاهده می شود، خطرات خاص دیگری نیز برای پروستات وجود دارد. این خطرات عبارتند از: اختلال نعوظ و مشکلات ادراری.

رابطه جنسی در قاعدگی

عوارض احتمالی برداشتن پروستات

علاوه بر خطرات جراحی و بیهوشی، مردانی که  تحت عمل جراحی پروستات قرار دارند، ممکن است عوارض خاص بعد از عمل را نیز تجربه کنند.

این موضوع می تواند براساس میزان تخلیه غده پروستات و روش استفاده شده برای از بین بردن بافت پروستات متفاوت باشد. برخی از رایج ترین عوارض جراحی پروستات عبارتند از:

  • مشکل در ادرار کردن
  •  خونریزی
  • بی اختیاری در ادرار
  • اختلال در نعوظ
  • ناتوانی جنسی
  •  تغییر در اندازه آلت تناسلی
  • انزال رتروگراد
  • محدود و تنگ شدن مجرای خروجی
  • سندرم« تی یو آر پی» که پس از عمل جراحی پروستات می تواند منجر به کاهش شدید سطح سدیم شود.

عوارض عمل رادیکال پروستات

ریسک جراحی پروستاتکتومی رادیکال، یک عمل خاص و مهم بوده و مانند تمام جراحی های مهم دیگر، با خطرات و عوارضی همراه است.

سرطان پروستات در مردان

این موارد شامل:

– خطر خونریزی در طول یا بعد از عمل وجود داشته و احتمالا نیاز به انتقال خون است، اما این آسیب ناشی از بافت های مجاور، از جمله روده، عروق خونی، اعصاب و عضلات کف لگن است. در برخی موارد بسیار نادر، لخته های خون، ممکن است به ریه وارد شود.

– خطر عفونت در حدود یک تا پنج از هر صد مرد.

– مشکلات ناشی از بیهوشی اما مشکلات جدی در بیهوشی، بسیار نادر است.

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که عمل رادیکال پروستات را انجام داده اند، نتایج بهتر و عوارض جانبی کمتری دریافت کرده اند. جراح شما در مورد چگونگی جراحی، نتایج و میزان عوارض جانبی ، اطلاعات لازم را در اختیار شما می گذارد.

شما می توانید اطلاعات لازم را در مورد میزان عوارض احتمالی، (مانند خطرات ذکر شده در بالا) از پزشک خود دریافت کنید.

در نظر داشته باشید که عوارض جانبی در اکثر جراحی ها مشاهده می شود و برخی از جراحان در بیماران با ریسک بالا و در معرض عوارض احتمالی، (مانند اضافه وزن)،که می تواند نتایج آنها را تحت تاثیر قرار دهد، نکات لازم را یادآوری می کنند.

بعد از عمل پروستات چه بخوریم؟

اطلاعات این بخش به شما خواهد گفت که پس از جراحی پروستات، در طول اقامت و پس از ترک بیمارستان، چه چیزی مصرف کنید. به این ترتیب و با رژیم غذایی مناسب، به بهبودی نزدیک می شوید.

بعد از عمل جراحی پروستات شما باید غذاهای سبک (ساندویچ ساده، ماست، سوپ و مایعات) مصرف کنید تا زمانی که اولین حرکت روده خود را داشته باشید.

اجتناب از غذاهایی که می توانند باعث ایجاد گاز شوند مانند لوبیا، کلم بروکلی، پیاز، کلم و گل کلم. شما می توانید، پس از اولین حرکت روده، به رژیم منظم خود بازگردید.

عمل پروستات با لیزر

جراحی لیزر پروستات، یک روش حداقل تهاجمی است که برای درمان علائم هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، و بزرگ شدن غده پروستات مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان، باعث رفع علائم و بهبودی سریع شده و همچنین عوارض بعد از عمل را کاهش می دهد.

عمل جراحی لیزر پروستات  تهاجمی، دارای مزایای متعددی است که شامل موارد زیر می شود:

– حداقل میزان خونریزی و روش سرپایی، بستری کوتاه مدت در بیمارستان و یا حتی بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان.

– دوره بهبودی سریع تر (۷ روز تا ۲ هفته).

– کاتتر ادراری کمتر از ۲۴ ساعت .

– بهبود سریعتر در مقایسه با سایر روش ها .

جراحی لیزری

این جراحی هنگام بزرگ شدن پروستات صورت گرفته و این جراحی، به وسیله دستگاه خاصی با فیبر نوری و ابزارهای transurethrally ، از طریق نوک آلت تناسلی، انجام می شود و هیچ برشی در این عمل، انجام نمی شود.

عمل جراحی

دو تکنیک اصلی استفاده شده عبارتند از:

لیزر تخلیه

در این تکنیک، بافت پروستات که باعث انسداد کانال ادرار شده است (مجرای دفع ادرار) سوزانده می شود.

انکسلاسیون لیزر

در این روش، تمام بافت های انسدادی ، از طریق پروستاتکتومی باز ،انجام می شود، اما در مقایسه با پروسه باز، ایمن تر است. روشهای دیگر نیز عبارتند از:

تبخیر حساس به پروستات (PVP)

در این روش، با استفاده از انرژی لیزری بسیار گرم، پروستات بزرگ شده را از بین می برند. زمان بهبودی کوتاه است و خطر خونریزی کمتری دارد. انرژی لیزر مورد استفاده در این روش می تواند توسط آب جذب شود و به این وسیله، از نفوذ عمیق تر انرژی به بافتها، جلوگیری می شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

منبع:

www.webmd.com

4.6/5 - (9 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 نظر
  1. ناشناس می‌نویسد

    چه دارویی می شود بعد از برداشتن پروستات جهت کنترل ادرار مصرف کرد

  2. صغری حیدری می‌نویسد

    سلام حدوددوساله همسرم عمل پروستات بدخیم دربیمارستان امام خمینی انجام دادن هنوربی اختیاری اداردارن بی حسی جنسی وهمش سوندمیزنن چه کاربایدبکنیم خسته شدیم

  3. ناشناس می‌نویسد

    علت بی اختیاری بعد از برداشتن کامل پروستات چیست ؟
    چه مدت طول می کشد ؟
    ایا راه درمانی دارد؟

    1. ناشناس می‌نویسد

      سلام پدرمن عمل پروستات انجام داده بی اختیاری ادرار داره ایابرطرف میشه یاداروی خاصی داره

      1. ناشناس می‌نویسد

        سلام شوهرمن ۵۵ ساله هست اسفندماه پارسال عمل کردند سرطان بدخیم پروستات داشتند کنترل ادرار ندارند لباس زیرشون خیس میشه چیکار باید کردچیزی هست که بخورند خوب خسته شده ممنون اگه راهنمایی کنید

  4. ناشناس می‌نویسد

    سلام پدر من عمل پروستات انجام دادن و بعد از برداشتن سوند تکرر ادرار دارند و هر ۵ دقیقه باید دفع داشته باشند ممنون میشم برای رفع مشکل تکرر ادرار راهنمایی کنید

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم