علائم گرمازدگی خفیف و درمان آن

سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، تشنگی و سردرد از علائم گرمازدگی خفیف هستند. اگر درجه حرارت بدن شما افزایش پیدا کرده و شما قادر به خنک کردن بدن از راه تعرق نباشید، به احتمال زیاد، شما در معرض گرمازدگی هستید.

نبض ما – همه ما با اصطلاح  گرمازدگی  آشنایی کامل داریم. گرمازدگی هنگامی  اتفاق می افتد که درجه حرارت بدن به سطح خطرناکی برسد. هنگامی که درجه حرارت بدن  بالا رفته و همراه با علائم دیگر مانند کم آبی باشد و سلامتی شما را تهدید کند، در واقع علائم گرمازدگی به شما هشدار می دهد تا سریعتر خود را نجات دهید.

گرمازدگی

علائم رایج گرمازدگی

به طور کلی، هنگامی که در گرمای زیاد، سیستم تنظیم حرارت بدن شما  قادر به کنترل گرمای محیط اطراف شما نباشد، گرمازدگی رخ می دهد. اگر درجه حرارت بدن شما بیش از 104 درجه فارنهایت (40 درجه سانتیگراد) باشد، شما به احتمال زیاد دچار گرمازدگی شده اید اما گرمازدگی با تب کاملا متفاوت است.

در واقع، تب، نوعی واکنش بدن در مقابل بیماری است و گرمازدگی، افزایش دمای بدن نسبت به عوامل خارجی و گرمای بیش از اندازه است. استرس گرما می تواند منجر به عوارض جدی مانند خستگی گرمایی و سکته گرمایی شود. علاوه بر احساس ناراحتی از گرمای شدید، ممکن است علائم زیر هم در شما ایجاد شود:

اگر احساس می کنید که در معرض گرمازدگی هستید، توصیه می شود که به یک منطقه خنک تر رفته و استراحت کنید. سپسآب آشامیدنی یا مایعات دیگر بنوشید تا بدن شما مجددا هیدراته و آب رسانی شود.

گرمازدگی نوزاد

به طور کلی باید گفت که کودکان  و نوزادان قدرت بدنی کمتری نسبت به هوای بسیار گرم دارند و ممکن است در فصل گرما با کاهش آب بدن مواجه شوند. به طور معمول، آب و املاح بدن در گرمای زیاد بیشتر از بین رفته و نوزادان هم از این مورد مستثنی نیستند. چنانچه  آب تبخیر شده،  مجددا وارد بدن نوزاد  نشود، مشکلات و خطرات زیادی برای نوزاد ایجاد شده و حتی ممکن است سبب تشنج و یا تهدید کننده زندگی نوزاد باشد.

به همین دلیل، با تغذیه نوزادان با شیر مادر، دوری از گرما و نوشیدن مایعات  و انواع میوه ها در کودکان بالای یک سال، می توانید از بروز گرمازدگی در کودکان جلوگیری کنید. علاوه بر این، شما می توانید با کم کردن لباس نوزاد در فصل گرما و تنظیم حرارت بدن او، مانع از گرمازدگی نوزاد شوید. به خاطر داشته باشید که نوزادان نسبت به بزرگسالان به گرمای زیاد بسیار حساس بوده و باید مراقبت بیشتری از آن ها به عمل آید.

علائم گرمازدگی کودک

گرمازدگی در کودکان می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد و به محض بروز گرمازدگی باید کودک را از هوای گرم دور کرده و مراقبت های لازم برای برطرف کردن این حالت را انجام داد. گرمازدگی در کودکان می تواند با علائمی همراه باشد. علائمی مانند بیحالی، تهوع و استفراغ.

 کودک معمولا در این حالت آب بدن را از دست داده، دهان او خشک شده و یا زیر چشم هایش گود می شود.

در صورتی که گرمازدگی در کودک شدید باشد ممکن است علائم بیشتری در کودک مشاهده شود و دچار نشانه های دیگری در پوست شود. در این شرایط، خطر تشنج و یا حتی اغماء در کودک وجود دارد.

درمان خانگی گرمازدگی

علائم رایج گرمازدگی در کودکان با توجه به شدت گرمازدگی عبارتند از:

رفع سریع گرمازدگی با نوشیدنی

در فصل گرما و زمانی که مجبور هستید خارج از منزل باشید، می توانید نوشیدنی هایی مصرف کنید تا هم باعث جلوگیری از گرمازدگی شده و هم در صورت بروز گرمازدگی، می توانید آن را برطرف کنید. برخی از نوشیدنی های مفید برای درمان گرمازدگی خفیف عبارتند از:

آب زرشک

آب زرشک هم باعث پاکسازی خون شده و هم یک نوشیدنی بسیار سالم و خنک در فصل گرما برای رفع گرمازدگی است.

زرشک

شربت خاکشیر

خاکشیر تاثیر زیادی در درمان تب و برطرف کردن علائم گرمازدگی دارد. توصیه می شود که در فصل گرما به اندازه کافی خاکشیر مصرف کنید. برای این کار، کمی خاکشیر را شسته و با آب و کمی گلاب مخلوط کرده و میل کنید.

خاکشیر

برای گرمازدگی چه بخوریم؟

برخی مواد غذایی در از بین رفتن علائم گرمازدگی بسیار موثر هستند. برخی از این موارد غذایی عبارتند از:

آلوئه ورا

برگ های آلوئه ورا سالیان سال است که برای درمان زخم ها، عفونت های پوستی، سوختگی های جزئی و سایر شرایط پوستی  استفاده می شود. شواهد آزمایشگاهی نشان می دهد که آلوئه ورا ممکن است در درمان گرمازدگی بسیار موثر باشد.

آلوئه ورا

خیار

خیار حاوی آب بسیار بالایی است و در رفع گرمازدگی و تنظیم آب بدن بسیار مفید است. شما می توانید در فصل گرما با نوشیدن مایعات، سالاد هم مصرف کنید. خیار را به ظرف سالاد خود اضافه کرده و از بروز علائم گرمازدگی جلوگیری کنید.

ماسک خیار برای پوست سبزه

ماست

ماست علاوه بر خواص زیاد برای سلامتی، بسیار خنک بوده و به میزان زیادی مانع از بروز علائم گرمازدگی می شود. شما می توانید در یک رژیم غذایی مناسب با انواع مواد غذایی خنک و آب دار، ماست مصرف کنید.

آب ماست

کدو

شما می توانید یک غذای سالم به صورت سبزیجات بخار پز شده تهیه کرده و به مقابله با گرمازدگی بروید. کدو را به صورت بخارپز مصرف کنید. بخار پز کردن کدو باعث حفظ آب بیشتری در آن شده و از کم آبی بدن جلوگیری می کند.

کدو سبز

5-مصرف لیمو ترش

شما باید در فصل تابستان آب بیشتری بنوشید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید. بهترین درمان برای رفع گرمازدگی مصرف لیموترش همراه آب است. برای این کار، آب لیموترش را در یک لیوان آب چکانده و بنوشید. آب لیموترش باعث تعادل حرارت بدن و جلوگیری از گرمازدگی می شود.

آب لیمو

قرص برای درمان گرمازدگی

در درمان گرمازدگی معمولا روش های خانگی و مصرف نوشیدنی و مواد غذایی مناسب می تواند بهترین راهکار باشد. البته در موارد اورژانسی و زمانی که شدت گرمازدگی بسیار بالا باشد، درمان های اورژانسی برای رفع سریع گرمازدگی انجام می شود. این درمان ها می تواند به صورت سرم و یا قرص های تجویزی برای تنظیم آب بدن و جبران کم آبی باشد.

توصیه می شود هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید زیرا برخی از قرص ها و داروها ممکن است سبب بروز مشکلات و حتی افزایش دمای بدن شود.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

5/5 - (5 امتیاز)
منبع healthline

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید