خواص میوه بالنگ که تا به حال نشنیده اید

میوه بالنگ به علت سطح بالای  ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان های قوی، دارای خواص زیادی است. این میوه دارای مقادیر بالایی از فیبرهای غذایی، کلسیم، آهن، بتا کاروتن، نیاسین، منگنز، روی، سلنیوم، ویتامین B6 و پتاسیم است.

میوه بالنگ در واقع یکی از 4 میوه از مرکبات اصلی است. این میوه بزرگ بیضی شکل و رنگ آن هم تقریبا مانند لیمو زرد است. شکل بالنگ با توجه به نوع  و عوامل دیگری مانند آب و هوا، کمی متفاوت است. بر خلاف بسیاری از مرکبات، مانند لیمو و پرتقال، مقدار آب بسیار کمی در بالنگ وجود دارد.

فرق بالنگ با بادرنگ

برخی از فواید میوه بالنگ عبارتند از: توانایی پیشگیری از سرطان، کاهش وزن، کاهش فشار خون، کاهش اسیدیته  روده، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی. این میوه از سرطان جلوگیری می کند و آنتی اکسیدان های موجود در بالنگ، برای از بین بردن رادیکال های آزاد در بدن و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط با استرس اکسیداتیو ، موثراست.

پتاسیم، ویتامین C و سایر الکترولیت های موجود در این میوه باعث کاهش فشار خون شریان ها و کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی، آترواسکلروز و سکته مغزی می شود. آب و اسانس این میوه دارای خواص التهابی و ضد درد است. همچنین برای دردهای حاد و یا مشکلات مزمن مانند سردرد و یا ناراحتی آرتریت، مفید است.

خواص بالنگ

بالنگ، سبب افزایش سیستم ایمنی شده و با سطح قابل توجهی از ویتامین C، قادر به تحریک سیستم ایمنی بدن و افزایش تولید گلبول های سفید خون یعنی اولین خط دفاعی بدن در برابر عفونت ها است.

بالنگ، دارای مقادیر ی از آب و اسید  است  که در تعادل اسیدیته  روده و بهبود عملکرد گوارش و همچنین از بین بردن مشکلاتی مانند نفخ شکمی، یبوست، و حالت تهوع، تاثیر گذار است.

فصل میوه بالنگ

فصل میوه بالنگ از شهریور تا بهمن ماه است.

ارزش غذایی میوه بالنگ

بالنگ دارای ارزش غذایی بالا و حاوی کلسیم و فسفر است که از عناصر مهم و حیاتی برای بدن محسوب می شوند. همچنین دارای اسید های ارگانیک، اسید سیتریک و فلاونوئیدها است.

آیا میوه بالنگ قند دارد؟

قند موجود در بالنگ بسیار پایین بوده و مصرف آن در کاهش قند خون بالا ، موثر است.

فرق میوه بالنگ با بادرنگ

بالنگ و بادرنگ تقریبا مانند هم هستند و تنها تفاوت آن ها این است که میزان تلخی بادرنگ از بالنگ کمتر است. به همین خاطر برای مصرف خود می توانید بادرنگ های رسیده را انتخاب کنید.

میوه بالنگ

طرز تهیه مربا بالنگ

مواد لازم:

  • دو عدد بالنگ
  • شکر به اندازه تعداد بالنگ
  • گلاب و زعفران

روش تهیه:

ابتدا پوست بالنگ را جدا کرده و سعی کنید لایه ای از پوست، روی بالنگ نماند زیرا سبب تلخ شدن مربا می شود. سپس، بالنگ ها را به دو نیم کرده و داخل آن را خالی کنید.

پس از آن، بالنگ را برش داده و بهتر است که این برش ها زیاد کوچک نباشد. بالنگ ها را حدودا 12 ساعت در آب بخیسانید تا آب را به خود جذب کند.

سپس میزان لازم شکر را در دو لیوان آب بجوشانید و بالنگ ها را از آب خارج کرده و با فشار، آب آن را خارج کنید. سپس، بالنگ ها را در آب ریخته و بگذارید بجوشد.

بهتر است دو بار این کار تکرار شود تا تلخی آن گرفته شود. چند بار این کار تکرار کرده و سپس آن ها را از آب خارج کرده و از صافی رد کنید.سپس، روی بالنگ ها آب سرد ریخته و آن ها را در شهد شکر بریزید پس از دو سه جوش زدن و قوام آمدن مربای بالنگ آماده است.

طرز تهیه مربای پوست بالنگ

  • پوست میوه بالنگ
  • هل به مقدار دلخواه
  • شکر دو برابر وزن پوست بالنگ
  • چند دانه میخک

ابتدا پوست میوه بالنگ را در آب قرار داده و بگذارید دوازده ساعت بماند تا تلخی آن تقریبا گرفته شود. سپس، آن را روی حرارت گذاشته و بگذارید بجوشد. چندین بار آب را عوض کرده و مجددا روی حرارت قرار دهید. با این کار، تلخی آن کم می شود. شما می توانید کمی از پوست را امتحان کنید تا میزان تلخی آن را بررسی کنید.

مربای پوست بالنگ

در ظرفی جداگانه، شکر را جوشانده و سپس میخک و هل را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت، زمانی که غلیظ شد، پوست بالنگ را درون شهد ریخته و می گذارید تا قوام بیاید. مربای پوست بالنگ آماده است بعد از خنک شدن در ظرف های شیشه ای ریخته و مصرف کنید.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

4/5 - (8 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. الهام می‌نویسد

    تا چه زمان میشود اب بالنگ را نگهداری کردو درچه دمایی

از پزشکان نبض‌ما بپرسید