چرا مصرف کلسیم بدون ویتامین K2 خطرناک است؟

به عقیده‌ی محققان هلندی احتمال دارد حتی افراد بزرگسال یا کودکانی که در ظاهر مشکلی ندارد و در سلامت کامل هستند نیز دچار کمبود ویتامین K باشند. برای همین هم مصرف مکمل ویتامین K2 می‌تواند برای افرادی که کمبود دارد مفید باشد.

نبض ما– محققان در تحقیقاتی تازه دریافته ‌اند افرادی که از مواد غذایی حاوی ویتامین K بیشتر استفاده می ‌کنند، به انواع سرطان‌ ها به خصوص سرطان ریه و پروستات کمتر مبتلا شده یا کمتر بر اثر سرطان می ‌میرند. مطالعات نشان داده ارتباط مستقیمی‌ میان مصرف این ویتامین و کاهش ابتلا به سرطان وجود دارد؛‌ هر چند چگونگی این ارتباط به درستی شناخته نشده است، اما پژوهشگران امیدوارند دلایل قابل قبولی را در مطالعات بعدی ارائه کنند.

انواع ویتامین K

ویتامین K به 2 شکل طبیعی وجود دارد:

  • یکی ویتامین Phylloquinone) K1) است که به مقادیر زیاد در سبزی‌ های سبزرنگ یافت می‌ شود و همچنین در روغن‌ های گیاهی مثل روغن کانولا و … نیز وجود دارد.
  • دیگری ویتامین Menaquinone) K2) که در موادی مثل گوشت و پنیر یافت می‌ شود.

K1 در انعقاد خود و ترمیم زخم‌ها بسیار موثر است، و کمبود آن باعث طولانی‌تر شدن دوره ترمیم زخم‌ها، چه سطحی و چه داخلی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد فراوانی این ویتامین می‌تواند جلوی ابتلا به لیمفوما، شایع‌ترین نوع سرطان خون در آمریکا را بگیرد.

ویتامین K2 در کارکرد ویتامین D و کلیسیم در بدن موثر است. شناخت این ویتامین به تازگی صورت گرفته، و تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ویتامین در جابجایی ویتامین D و کلیسیم در بدن ما نقشی اساسی دارد. این ویتامین از رسوب کلیسیم در محل‌های نادرست بدن همچون مفاصل و رگ‌ها جلوگیری می‌کند.

باید بدانید که انواع مختلفی از ویتامین K وجود دارد. ویتامین K1 در سبزیجات سبز مانند کاهو، بروکلی، اسفناج وجود دارد و در مورد ویتامین K2 نیز که در ساخت فلور روده شرکت دارد. علاوه بر قرص‌های مکملی که این ویتامین را دارند، می‌توان به مواد غذایی همانند لوبیا سویا، جگر (غاز، گوسفند)، لبنیات همانند شیر، پنیر و کره‌های محلی، پنیر گودا، پنیر بری (Brie) و زرده تخم‌مرغ اشاره کرد.

ویتامین k

دلیل اهمیت ویتامین K2

ویتامین K2 در بدن انسان نقش بسیار مهمی دارد و به‌ویژه برای خانم‌ها بسیار مهم و موثر است. دکتر «کیت بلوئه» در مورد K2 می‌گوید: برای جلوگیری از انواع مشکلات از چروک گرفته تا سرطان، K2 برای سلامت زنان مفید و ضروری است. برخی از خانم‌ها به قرص کلسیم نیاز ندارند اما ویتامین K2 باعث می‌شود تا کلسیم در جای درست خود قرار بگیرید. یا حتی افرادی که ویتامین D مصرف می‌کنند بدون K2 نمی‌توانند از همه مزایای ویتامین دی بهره بگیرند و بعید هم نیست حتی به سلامت آن‌ها ضرر هم برساند.

ویتامین K2 در استحکام استخوان‌ها نقش بسیار مهمی دارد. مشخص شده برای سلامت دندان‌ها نیز بسیار مهم است و افرادی که این ویتامین را به طور مرتب مصرف می‌کنند، دندان سالم و بدون کرم‌خوردگی خواهند داشت. شاید جالب باشد بدانید ویتامین K2 برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های قلب و عروق مفید است و حتی برخی از بیماری‌های خونی به دلیل کمبود K2 در بدن است.

همچنین مشخص شد که مصرف هر چه بیشتر ویتامین K2 خطر ابتلا به سرطان ریه را که از بیمارهای خاص افراد سیگاری است، کم می ‌کند و همچنین مصرف این ویتامین خطر مبتلا شدن به سرطان پروستات را نیز کاهش می ‌دهد. افرادی که میزان پایینی از این ویتامین را دریافت کرده ‌اند 8‌/‌0 درصد بیشتر به سرطان پروستات و ریه مبتلا شدند.

جوانی پوست

افرادی که به اندازه کافی ویتامین K2 مصرف می‌کنند، جوان‌تر و شاداب‌تر هستند و چروک بسیار کمتری در چهره آن‌ها دیده می‌شود. به طور مثال، بد نیست به مردم ژاپن اشاره کنیم که مواد غذاییِ مصرفی آن‌ها مملو از این ویتامین است و به همین دلیل، پوست‌های بسیار صاف و شفاف دارند و کمترین اثر پیری و سالخوردگی را می‌تواند در صورت آن‌ها دید. این ویتامین برای افرادی که تراکم استخوان ضعیفی دارند بسیار لازم است.

ویتامین k 2

نقش ویتامین K2 در درمان پارکینسون

متخصصان علوم پزشکی در بلژیک در یک مطالعه جدید دریافته‌اند که ویتامین K2 در درمان بیماری پارکینسون نقش دارد.  دکتر پاتریک ورسترکن، عصب‌شناس انستیتوی فلاندرز به همراه همکاران آمریکایی خود در دانشگاه ایلینویز، گزارش دادند که استفاده از ویتامین K2 اثر منفی یکی از نقص‌های ژنتیکی که به پارکینسون منتهی می‌شود را کاهش می‌دهد.

به گزارش سایت اینترنتی نیو تودی، دکتر ورسترکن در این باره می‌گوید: تجویز ویتامین K2 احتمالاً به بیماران پارکینسونی کمک می‌کند، هرچند انجام آزمایشات بیشتر در این زمینه مورد نیاز است. آزمایشات نشان داد وقتی‌که به پشه‌ها ویتامین K2 داده می‌شود، تولید انرژی در میتوکندری حشره بیشتر می‌شود و توانایی پرواز پشه بهبود می‌یابد. به این ترتیب این ویتامین انتقال الکترون در میتوکندری را تقویت کرده که این امر به نوبه خود به بهبود تولید انرژی منتهی می‌شود.

ویتامین k

خطر مصرف کلسیم بدون ویتامین K2

مصرف کلسیم بدون ویتامین K2 خطرآفرین است زیرا تحقیقات اخیر علمی نشان می‌دهد که مصرف مکمل کلسیم که برای پیشگیری و درمان پوکی استخوان به صورت موکد توصیه می‌شود بدون ویتامین K2 نه تنها بافت استخوانی را آن‌طور که مورد انتظار است تقویت نمی‌کند بلکه سلامت قلب و عروق را به خطر انداخته و احتمال بروز سکته قلبی را افزایش می‌دهد.  زیرا کلسیم موجود در مواد غذایی و مکمل‌های دارویی پس از مصرف وارد خون شده و می‌بایست از طریق خون به اندام‌های هدف که عمدتاً استخوان‌ها هستند منتقل شوند. نوعی پروتئین خاص در دیواره رگ‌ها وجود دارد که مسئول انتقال کلسیم از خون به بافت استخوانی است و این پروتئین باید با ویتامین K2 فعال شود تا بتواند به وظیفه خود عمل کند. قابل ذکر است بیمارانی که داروهایی مانند وارفارین یا هپارین دریافت می‌کنند برای مصرف k2 حتماً باید با پزشک خود مشورت کنند.

نبض ما– گردآوری

منابع

باشگاه خبرنگاران، تبیان، همشهری، جام جم

 

4.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. سعید می‌نویسد

    با سلام
    مطلب برایم بسیار تازگی داشت وخیلی مفید بود
    متشکرم

  2. هادی می‌نویسد

    خیلی ممنون از شما و از همه خواهش دارم که این موضوع بیشتر اطلاع رسانی شود مخصوصا خانم ها که بیشتر در معرض کمبود این ویتامین و ویتامین دی هستند که کمبود آن(ویتامین دی)باعث اکثر بیماری ها می شود،تا می توانید نشر کنید..

از پزشکان نبض‌ما بپرسید