علل تراتواسپرمی و درمان آن

تراتواسپرمی شامل اختلال در تحرک اسپرم است. در این اختلال تحرک اسپرم بسیار کم بوده و یا  قادر به عبور از مجرای اپیدیدیم نیست.تراتواسپرمی از عوامل موثر در ناباروری مردان به شمار می رود که بر اثر آن وضعیت و شکل اسپرم ها تغییر و یا در آن اختلال ایجاد می شود.

نبض ما– مشکل تراتواسپرمی می تواند دلایل زیادی داشته باشد که پزشک متخصص پس از بررسی های لازم و تشخیص علت و نشانه ها، روش درمانی را ارائه خواهد کرد.

تمام دلایلی که منجر به مشکل تراتواسپرمی می شود می تواند بر عملکرد اسپرم ها تاثیر گذار باشد. در واقع در این وضعیت ممکن است برخی از اسپرم های مرد و حدودا ۴ درصد از آن در حالت عادی نبوده و به همین دلیل قدرت باروری و تشکیل جنین  تضعیف می شود.

آزمایش اسپرم خانگی

در گذشته درمان ناباروی کمی مشکل بوده و راهکارهای زیادی در رفع این اختلال وجود نداشت. اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی های کاربردی تقریبا می توان گفت که مشکل ناباروی به شکل مناسبی درمان می شود.

ناباروی در مردان یا زنان می تواند بر زندگی افراد تاثیر گذاشته و به یک معضل نگران کننده تبدیل شود. اما با روش های درمانی جدید و پیشگیری، شناخت علل و نشانه های ناباروری، به راحتی می توان این مشکل را درمان است.

مشکل ناباروی هنگامی ایجاد می شود که زن و شوهربعد از چندین ماه و بدون داروهای ضد بارداری، قادر به تولید مثل و لقاح نباشند. در این زمان، اولین نکته ای که به ذهن می رسد ناباروری است. زن و مرد به پزشک مراجعه کرده و در صورت بروز مشکل درمان آغاز می شود.

آزمایش اسپرم در خانه

پزشک متخصص تمام موارد را بررسی کرده و با مشخص شدن عامل اصلی ناباروری در زن یا مرد، راهکار های مناسب ارائه خواهد شد. مشکل ناباروی در مردان می تواند موضوع ناخوشایندی بوده و گاهی روند درمان هم بسیار طولانی و خسته کننده می شود. یکی از اختلالات مربوط به ناباروی مردان، ناهنجاری تراتواسپرمی است.

در مشکل ناباوری مردان سه نوع ناهنجاری وجود دارد: الیگواسپرمی، استنواسپرمی و تراتواسپرمی؛ که هر مشکل ویژگی ها و علل خاص خود را دارد. هر یک از این ناهنجاری ها ممکن است به طور جداگانه رخ داده و یا به صورت ترکیبی ایجاد شوند.

تراتواسپرمی نوعی ناهنجاری اسپرم است که  بر اثر آن ظرفیت لقاح اسپرم تغییر می کند و اشکال در باروری پدید می آید. در این ناهنجاری  ممکن است بخش های مختلفی از اسپرم تحت تاثیر  قرار بگیرد، مانند: سر که شامل هسته بوده ، بخش میانی و دم اسپرم. اثر گذاری این ناهنجاری  بسته به درصد اسپرم طبیعی باقی مانده، مشخص می شود.

نشانه ها

از نشانه های بارز تراتواسپرمی می توان به بروز ترشحات و یا مسدود شدن مجرای اسپرم اشاره کرد. البته گاهی تراتواسپرمی نشانه ای نداشته و تنها پس از انجام معاینات لازم توسط پزشک می توان علت و نشانه ها را تشخیص داد. گاهی اوقات نیز ممکن است بر اثر عفونت، درد یا سوزش ایجادشود که این موضوع در هنگام ادرار کردن بیشتر است.

آزواسپرمی

علل تراتواسپرمی

– ناهنجاری تراتواسپرمی می تواند ناشی از علل مختلفی باشد  از جمله عفونت هایی مانند اوریون و عفونت های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا. همچنین ممکن است این مشکل ناشی از اختلالات هورمونی باشد.

– هورمون ها نقش زیادی در باروری دارند. به این ترتیب می توان گفت که هر نوع اختلالی در کارکرد هورمون ها چه در زنان یا مردان سبب بروز مشکل در باروری و لقاح می سود. اختلال در هورمون ها ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و غده هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار دهد.

– در برخی موارد نیز مشکل و ناهنجاری در آلت تناسلی مرد می تواند در این مشکل نقش داشته باشد.  علاوه بر این گرمای بیش از حد هم می تواند کیفیت اسپرم ها را تحت تاثیر قرار دهد.

آزمایش اسپرم

– از جمله علل شایع بروز تراتواسپرمی می توان به قرارگیری در معرض مواد سمی و عفونت سمی ، آفت کش ها، اختلال در آناتومی بدن مرد، انسداد مجاری اپیدیدیم، مشکل مادرزادی مربوط به بیضه ها، مشکل در کارکرد صحیح مثانه بر اثر جراحی های مختلفی مانند جراحی پروستات، مصرف داروها و مواد مخدر که تمام این موارد سبب مشکل و آسیب دیدن مثانه می شود.

– یکی دیگر از علل بروز تراتواسپرمی یا عدم تحرک اسپرم ها، سن است. هر چه سن بالاتر رود، ممکن است بر حرکت و عملکرد اسپرم ها تاثیر گذار باشد. انواع بیماری های مختلفی مانند بیماری های کبد یا کلیه یا بیماری دیابت، بیماری های جنسی و مقاربتی و عفونت مربوط به این بیماری ها می تواند بر ایجاد تراتواسپرمی موثر باشد.

-مصرف انواع مواد مخدر یا مشروبات الکلی و عادات بد، استرس، اضطراب و عادات غلط زندگی همگی بر بروز تراتواسپرمی موثر هستند. پس از تشخیص علل توسط پزشک متخصص، بهترین گزینه درمانی انتخاب و اعمال می شود.

درمان تراتواسپرمی

پس از بروز اختلال تراتواسپرمی با مراجعه به پزشک، روش درمانی ارائه می شود. البته باید اضافه کرد که روش درمان بستگی به تشخیص علت و یا شکل اختلال دارد و به این ترتیب روش درمانی هر یک با هم فرق می کنند. روند درمان  تراتواسپرمی بر طبق شیوه ای خاص  صورت می گیرد که باعث ایجاد محیطی آرام و سالم می شود.

تعداد اسپرم

اگر علت تراتواسپرمی، نقص ایمنی باشد، درمان اصلی می تواند با تجویز کورتیکواستروئیدها  صورت گیرد. تمام عفونت ها باید به موقع درمان شوند تا باعث بروز مشکلات جدی و گسترش بیماری نشود.

در مورد علت وریدهای بیضه و مشکل در بیضه ها، باید با پزشک خود مشورت کنید تا تشخیص دقیق و درمان مناسب برای شما در نظر گرفته شود.

برخی از داروها مانند اسپیرنولاکتون یا کتوکونازول در درمان طولانی مدت تجویز می شود. در صورتی که علت تراتواسپرمی عفونت باشد، درمان آنتی بیوتیکی تجویز می شود و در صورتی که دلیل اختلال، قرار گرفتن در معرض مواد سمی خاص (دخانیات، مواد مخدر، الکل،) باشد، IRST  در نظر گرفته می شود.

درمان گیاهی تراتواسپرمی

در ناهنجاری تراتواسپرمی، علاوه بر داروهایی که توسط پزشک تجویزمی شود شما می توانید در منزل با درمان های گیاهی روند درمان را پیش گرفته و یا از تشدید بیماری جلوگیری کنید. برخی راهکارهای طبیعی و گیاهی موثر در درمان تراتواسپرمی عبارتند از: مصرف چربی های مناسب و امگا۳ . امگا۳ باعث تقویت تستوسترون شده و این هورمون را تحت تاثیر قرار می دهد. نوشیدن آب فراوان در روز تاثیر زیادی در سلامت کلی و رفع مشکل شما دارد.

به منظور تولید و تقویت هورمون های جنسی از جمله هورمون تستوسترون که در باروری مرد نقش مهمی دارد، روی مصرف کنید. عنصر روی نقش بسیار زیادی بر کیفیت و تعداد اسپرم ها دارد. با مصرف روی شانس باروری و تقویت اسپرم ها بالا می رود.

مصرف مواد گیاهی می تواند تولید، حرکت و کیفیت اسپرم و در نهایت روند لقاح را تقویت کند. مواد گیاهی مانند کنجد، تخم مرغ، گوشت قرمز، ویتامین ای و اسید های آمینه، توصیه می شود.

تمام این مواد گیاهی باعث افزایش اسپرم و منی در مردان می شود.  در نظر داشته باشید که استفاده از داروهای گیاهی هم با تجویز و نظر پزشک انجام شود زیرا تاثیر داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیایی قوی بوده و ممکن است برخی باعث بروز مشکلاتی شده یا با روند درمان و بیماری خاص شما همخوانی نداشته باشد. علاوه بر این استفاده همزمان داروهای گیاهی و داروهای تجویز شده پزشک هم باید با نظر پزشک صورت گیرد.

نبض ما- مترجم: مهناز ضحاکی

 تراتواسپرمی یا کم تحرکی اسپرم در مردان چه مشکلات جنسی برای شان بوجود می آورد؟ روی این مقاله کلیک کنید

3.2/5 - (6 امتیاز)
منبع pmafertilite

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید