تفاوت میگرن و سردرد چیست و علائم آن

سردرد یکی از شایع ترین بیماری هاست که افراد با آن سر و کار دارند. با اینکه برخی تفاوت میگرن و سردرد را نمی دانند و اکثرا سردرد های معمولی و شدید را میگرن تلقی می کنند، معیار های متفاوتی برای میگرن و انواع سردرد وجود دارد.

نبض ما – به عقیده پزشکان و بهیاران بیشتر سردرد ها همراه با درد بوده و فرد را موقتا از پا در می آورند. با این حال خطر جدی برای بدن ایجاد نمی کنند. در این مطلب تفاوت میگرن و سردرد را برای شما عنوان می کنیم.

  • سردرد های تنشی شایع ترین نوع سردرد هستند. بیشتر افراد در زندگی خود این سردرد را حداقل یکبار تجربه می کنند.
  • سردرد های میگرنی یا درد میگرن هم به عنوان یک سردرد رایج شناخته شده، اما بسیار کمتر از سردرد های تنشی رخ می دهند. با توجه به نوع دردی که فرد در سرش احساس می کند، می توان نوع آن را تشخیص داد.
  • سردرد های خوشه ای که همان سردرد های مزمن روزانه یا سردرد حاصل از اوردوز دارو هستند و از بقیه سردرد ها کمتر اتفاق می افتند.

علائم خاصی در سردرد های میگرنی بوده که به پزشک شما کمک می کند آن را از انواع دیگر سردرد ها تشخیص دهد. میگرن در چند مدل متفاوت وجود دارد. میگرن اورا و میگرن بدون اورا رایج ترین آن هستند. اورا به نشانه های بیولوژیکی از قبیل تغییر دید، کرختی ، سوزش ، مشکل در حرف زدن می گویند که قبل از سردرد ظاهر می شوند.

از نظر بسیاری از افراد هر نوع سردردی میگرن محسوب می شود، اما نوع درد و دیگر علائم به تشخیص میگرن می انجامد.

سردرد میگرنی

شباهت و تفاوت میگرن و سردرد معمولی

درد همراه با میگرن مشابه سردرد تنشی بوده و ممکن است ضعیف، معمولی و شدید باشد. درد ایجاد شده در هر نوع سردردی در یک طرف یا دو طرف سر وجود دارد. درد های میگرنی همراه با نوعی حس لرزیدن سر است. بسیاری از بیماران میگرنی از بدتر شدن درد حین انجام کارهای فیزیکی مثل بالا رفتن از پله ها شکایت می کنند.

در مقایسه، سردرد های تنشی مزمن و ثابت هستند. در این بیماران حالات فشار و سفتی سر احساس می شود.

اگر دچار سردردی شده اید که با تمام سردرد های عمرتان متفاوت است و هیچ کدام از حالت هایی که قبلا داشته اید را ندارد و همراه با تب نیست، سریعا برای معاینه شدن به پزشک مراجعه کنید.

علائم و نشانه های میگرن

تنها شباهتی که بین میگرن و سردرد وجود درد است. سردرد گاهی بتدریج و گاهی یکباره اتفاق می افتد.

میگرن با بقیه سردرد ها متفاوت بوده از آن رو که شامل علائم زیر است:

  • تهوع یا استفراغ
  • حساسیت به نور، صدا یا بوها
  • تشدید سردرد با انجام فعالیت های جسمانی

این نشانه ها معمولا از یک حمله شدید میگرنی خبر می دهند.

سردرد های تنشی عمدتا همراه با شل شدن ماهیچه های سر، گردن و شانه ها هستند. اگر به این سردرد مبتلا باشید، درد شما با فعالیت های جسمی تغییری نکرده و به نور، صدا و بو ها حساسیتی نشان نخواهید داد.

علت های تفاوت میگرن و سردرد

به باور پزشکان دلیل اصلی میگرن مربوط به تغییرات جریان خون در قسمت های مشخص مغز است که منجر به تغییراتی در عروق خونی می شود. واکنش های شیمیایی موجب افزایش احتمال متورم شدن و سوزش عروق خونی می شوند. گفته می شود احساس تپیدن یا لرزش در سر بدین واسطه پدید می آید.

دلیل مشخصی برای سردرد های تنشی هنوز پیدا نشده است. پیش تر چنین تصور می شد که تنش های مزمن ماهیچه ای علت اصلی این بیماری بوده، اما امروزه پزشکان عوامل دیگری را در این امر دخیل می دانند.

تفاوت میگرن و سردرد و فاکتورهای ویژه میگرن

فاکتور های ویژه ای موجب بروز میگرن می شوند:

  • خوراکی هایی چون شکلات، کره بادام زمینی، لبنیات و مرکبات
  • تغییرات هورمونی مربوط به دوران قاعدگی و بارداری
  • تغییرات آب و هوایی
  • بوهای خاص
  • کم خوابی
  • در افرادی که به گلوتن حساسیت دارند، احتمال ایجاد میگرن با خوردن گلوتن زیاد است. بنابراین توصیه می شود برای مدت کوتاهی به طور آزمایشی گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

علت سردرد های تنشی معمولا اضطراب و سفتی ماهیچه های گردن یا پوست سر است.

سردرد میگرنی

آیا می توان میگرن را از سردرد تشخیص داد؟

اگرچه معیار دقیقی برای تشخیص میگرن وجود نداشته، پزشک شما می تواند با انجام چند آزمایش دیگر علل احتمالی سر درد شما را حذف کند. آزمایش خون، عکس برداری از مغز، اسکن CAT و MRI از این دسته هستند. در موارد نادر و سردرد های خیلی حاد، ممکن است پزشک با ضربات کوچکی به بررسی ستون فقرات بپردازد.

پزشک متخصص سردرد به راحتی می تواند نوع سردرد شما را تشخیص دهد. در سردرد های سینوسی (که به دلیل عفونت سینوسی یا حساسیت و ورم مخاط بینی ایجاد شده) نشانه هایی مشابه با سردرد میگرنی وجود دارد.

تفاوت میگرن و سردرد تنشی

مقدار زمان سر درد شما در تشخیص نوع آن بسیار کمک می کند. سردرد های میگرنی از چند ساعت تا 3 روز ممکن است طول بکشند، در حالیکه سردرد های تنشی تنها 30 دقیقه و بصورت پراکنده در یک هفته می روند و می آیند.

  • داشتن یک دفترچه برای نوشتن گزارشی از سردرد هایتان به شما کمک می کند زمان آن را تشخیص دهید. چرخه های قاعدگی زنان، درمان های هورمونی و مصرف الکل نمونه هایی از این گزارش ها هستند.
  • به محض شروع شدن سردردتان آن را دقیق زیر نظر داشته باشید. مثال: زمان شروع، شدت آن، علائم موجود در بدن، زمان طول کشیدن سردرد و داروهایی که مصرف کرده یاد.
  • اگر دلیل واضحی برای سردردتان پیدا نکردید، گزارشی از رژیم غذایی خود در این مدت تهیه کنید. در این گزارش تمام خوراکی ها و نوشیدنی هایی که آن روز و روز قبل از سردردتان مصرف کرده اید را ثبت کنید. بدین وسیله می توانید علل احتمالی سردردتان را پیدا کنید.

مراکز پزشکی

برای میگرن و سردرد به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

برای درمان میگرن و تشخیص نوع سردرد و کاهش علائم سردرد و درمان میگرن و تشخیص آن باید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و درمان بیماری را زیر نظر وی پیگیری کنید.

تیم ترجمه نبض ما

4.5/5 - (4 امتیاز)
منبع  www.medicinenet.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. REZA می‌نویسد

    سلام دکتر جان خسته با عرض خسته نباشید
    من پسر مجرد هستم میگرن شدید دارم و دکتر بهم دپاکین ۵۰۰ داده
    من اگر این دارو را بدون مشورت با پزشکم قطع کنم چه مشکلی رخ می دهد؟

از پزشکان نبض‌ما بپرسید