راه های درمان روماتیسم مفصلی

زمانی که داخل بدن التهاب ایجاد شود برخی از پروتئین ها تغییر می کنند. این شکل های تغییر یافته می توانند واکنش ایمنی بدن را به دنبال داشته باشند و موجب بروز عارضه روماتیسم مفصلی شوند.

به گزارش نبض ما به نقل از دکتر احمد باقری مقدم در گفتگوی با سلامانه که متخصص پزشکی ورزشی است با اشاره به اینکه بیماری روماتیسم انواع مختلفی دارد و با توجه به درجه و شدت بیماری، برنامه ورزشی ارائه شده به بیماران متفاوت است، گفت: یکی از بیماری های مهم روماتیسمی، آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی است که مشخصه اصلی آن درد و تورم مفاصل به خصوص مفاصل کوچک دست است. با گذشت زمان مفاصل گرفتار شده می توانند دچار تغییر شکل شوند.

انجام تمرینات هوازی منظم و در کنار آن حرکات کششی مفاصل در انگشتان، آرنج و مچ (مفصل درگیر شده) می تواند به کاهش التهاب مفصل در این بیماران کمک کند و تقویت عضلات نیز برای حمایت مفاصل این بیماران مفید است.

نحوه انجام ورزش

انجام این تمرین ها باید حتماً تحت نظر کارشناس ورزشی باشد، انجام تمرین های هوازی برای 30 دقیقه کفایت می کند و تمرینات کششی نیز باید 2 تا 3 مرتبه در روز انجام شود. هر حرکت کششی باید 20 ثانیه طول بکشد و باری هر مفصل 4-3 بار تکرار شود. درصورتی که بیمار زود خسته می شود و ناتوان است، بهتر است زمان فعالیت ورزشی مثلاً از 30 دقیقه به دو بخش 15 دقیقه ای در روز تقسیم شود و توصیه بر این است که فرد تمرین های ورزشی را در تعداد کمتر و دفعات بیشتر انجام دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان با تأکید بر اینکه مبتلایان به آرتریت روماتویید نباید از فواید ورزش در بهبود شرایط جسمانی خود غافل شوند، گفت: عدم انجام ورزش و تمرین های کششی منظم ممکن است باعث خشک شدن مفاصل شود به طوری که بیمار نتواند به راحتی مفاصل خود را حرکت دهد یا خم کند بنابراین توصیه می شود بخشی از برنامه روزانه خود را به انجام فعالیت های ورزشی هوازی سبک و تمرین های کششی اختصاص دهند.

تشخیص روماتیسم مفصلی با تست خون

کارشناسان انگلیسی معتقدند: با انجام یک آزمایش خون ساده می توان احتمال ابتلای فرد به روماتیسم مفصلی را پیش بینی کرد.
طبق بررسی های کارشناسان دانشگاه آکسفورد با انجام یک آزمایش خون ساده می توان احتمال ابتلا به روماتیسم مفصلی (آرتریت روماتوئید) را حتی 16 سال پیش از شروع علائم در بیمار تشخیص داد.

در این آزمایش خون، آنتی بادی هایی بررسی می شوند که از قابلیت تشخیص پروتئین «tenascin-C» برخوردار هستند و نشان می دهند چه افرادی در معرض ابتلا به عارضه روماتیسم مفصلی هستند. زمانی که داخل بدن التهاب ایجاد شود برخی از پروتئین ها تغییر می کنند. این شکل های تغییر یافته می توانند واکنش ایمنی بدن را به دنبال داشته باشند و موجب بروز عارضه روماتیسم مفصلی شوند.

در مفصل افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی سطح بالایی از «tenascin-C» وجود دارد و به همین دلیل درصدد برآمدیم تا احتمال تغییر این پروتئین را مشخص کنیم که در بررسی خود دریافتیم آنتی بادی های تغییر دهنده پروتئین «tenascin-C» از 16 سال قبل از بروز علائم بیماری قابل مشاهده هستند.

به گفته پزشکان تشخیص زودهنگام احتمال ابتلای فرد به عارضه روماتیسم مفصلی می تواند تاثیر روند درمان را بهبود بخشد.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید