قاتل جنین شما کیست؟!

یک متخصص زنان و زایمان گفت: برای داشتن فرزندانی سالم باید در هفته های اولیه بارداری از تشکیل کیست هایی که خطر نقایص جنین را در پی دارند جلوگیری کرد.

نوش آفرین ستاری متخصص زنان و زایمان در خصوص بیماری آندومتریوز گفت: آندومتر بافت پوشاننده داخل رحم است، که اگر وارد محوطه شکم، لگن، تخمدان، روی لوله ها و حتی کنار روده ها شود باعث بیماری آندومتریوز می شود، و این ناهنجاری بیشتر در خانم هایی که دارای سن بالاتری هستند اتفاق می افتد. 

این متخصص زنان علت اصلی این بیماری را ناشناخته دانست و اشاره کرد: فرضیه هایی برای این بیماری وجود دارند که هیچ کدام ثابت شده و قطعی نیستند اما گاها می تواند باعث ناباروری در افراد شود.

وی درباره عوارض ناشی از این بیماری اظهار کرد: آندومتریوز چسبندگی محوطه لگن و بسته شدن لوله ها را باعث می شود،روی تخمک گذاری و کیفیت آن اثر منفی  گذاشته و در نهایت جنین تشکیل شده در این شرایط کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

ستاری درباره تشخیص این بیماری که کاملا تخصصی است گفت: شرح حال بیمار می تواند کمک بسزایی به تشخیص این بیماری کند به عنوان مثال افرادی که قاعدگی های بسیار دردناک دارند و یا در سنوگرافی آنها کیست های تخمدانی با شکل ظاهری متفاوت مشاهده می شود مشکوک به این بیماری هستند.

وی در خصوص تشخیص قطعی آندومتریوز عنوان کرد: با نمونه برداری به روش لاپراسکوپی می توان این بیماری را به صورت قطعی تشخیص داد.

ستاری با این نظر که درمان قطعی آندومتریوز با جراحی های لاپراسکوپی امکان پذیر است ادامه داد: بسته به این که فرد بیمار دارای فرزند باشد یا نه، درمان متفاوتی صورت می گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد: اگر این عارضه در تخمدان و یا محوطه لگن باشد می توان با انجام عمل لاپراسکوپی، سوزندان به روش الکترو کوتر و یا درمان های سرکوب کننده  (قرص های جلوگیری از بارداری یا آمپول های هورمونی) آن را درمان کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ماندانا سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 107 مشاهده پرسش
    مادر من ۵۸ سال دارن و ۳ یا ۴ سال هست که به یائسگی رسیدن.
    یک سال پیش دکتر برای کبد چرب به مادرم قرصی دادن با پایه گیاهی ولی نگفتن که این قرص استروژن گیاهی داره و مادرم بیش از یک سال از اون قرص استفاده کرد حالا بعد این مدت خیلی تصادفی توی سنوگرافی معلوم شد که صخامت جداره داخلی رحم ۱۲ میلیمتر شده و اندازه رحم ۷۷ در ۴۴ میلیمتر شده. ایا خیلی خطرناکه؟ خونریزی و ترشح و درد هم ندارن.
    میخواستم بدونم اگه دیگه اون قرص رو مصرف نکنه و استروژن تو بدنش تولید نشه این ضخامت رحم دیگه متوقف میشه و به مرور به حالت عادی بر میگرده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر مریم عباسیان سه شنبه ۱ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام.حتما مادر به یک متخصص زنان مراجعه کند تا تحت نظر باشد شاید نیاز به پیگیری بیشتر باشد.

  • تصویر کاربر طارق یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    درد لگن و کمر سلام و عرض ادب خدمت شما
    بنده از اول سال جاری دچار درد و تیر کشیدن در طول پای راست شده ام و موقع پیاده روی تیر کشیدن زیاد میشه و کمر درد هم میگیرم تا اندازه که باید بنشینم و بعد چند دقیقه دوباره آرام میشود و میتوانم راه بروم لطفا راهنمایی کنن
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی یکشنبه ۸ مهر ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام
      باید ام ار ای کمر انجام بدین و توسط جراح ستون فقرات ویزیت بشین

      با این شماره تماس بگیرین
      ۰۲۱۲۲۸۷۳۹۹۴

  • تصویر کاربر غزال جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 93 مشاهده پرسش
    آزمایش چکاپ دادم که متوجه شدم تیروئید ۲۴ دارم که کم کاره و ویتامین D هم ۱۷ هست نتیجه آزمایش و هنوز پیش دکتر غدد نبردم .سوالی که از شما دارم این عدد خیلی زیاد نیست چه عوارضی داره
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۲۳ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام ويتامين دي خوردن الزامي است
  • تصویر کاربر سارا شنبه ۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 170 مشاهده پرسش
    با سلام
    من ازدواج نکردم ولی نامزد من خیلی دوست داره باهم س ک س داشته باشیم... اگر دخول کامل نداشته باشیم ایا استفاده از کاندوم می تونه به تنهایی جلوگیری خوبی باشه
    1. تصویر کاربر دکتر مریم عباسیان شنبه ۶ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      کاندوم راه خوبی برای بچه دار نشدن است.

      دکتر مریم عباسیان چوری
      متخصص زنان و زایمان
درحال دریافت اطلاعات