پماد ضد قارچ دستگاه تناسلی مردان (کلوتریمازول)

[bs-quote quote="برای اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و درمان آن به وب سایت دکتر ولی پور مراجعه نمائید" style="style-23" align="center" author_name="دکتر ولی پور" author_job=" متخصص ارولوژی" author_avatar="https://nabzema.com/wp-content/uploads/2020/08/dr-valipoour.jpg" author_link="http://bit.ly/drvalipournabzema"][/bs-quote] 

عفونت مخمر در مردان، نوعی عفونت قارچی است که دو نوع قارچ می تواند باعث ایجاد آن گردد: درماتوفیت ها و کاندیدا، به طور معمول Candida albicans

در ادامه، مطالبی را در مورد پماد ضد قارچ دستگاه تناسلی مردان، مطرح خواهیم کرد.

علل و علائم ابتلا به عفونت مخمری در مردان

عفونت های مخمری، اغلب به عنوان یک مسئله بهداشتی زنانه دیده می شود، زیرا کاندیدیازیس واژن یک مشکل شایع است. در حالی که مواردی از ابتلای مردان به عفونت مخمری کمتر مشاهده می شود، هر کسی ممکن است بدون در نظر گرفتن جنسیت و سن، به این عفونت مبتلا گردد.

این نوع بالانیت به طور معمول باعث ایجاد التهاب در سر آلت تناسلی مردانه می شود. مخمر ممکن است در مردانی که ختنه نشده اند، روی پوست ختنه گاه نیز تأثیر بگذارد، و  بیماری به نام بالانوپوستیت کاندیدایی ایجاد نماید.

مخمر های کاندیدا، تا 35٪ کل موارد بالانیت را شامل می شوند. اما عفونت های مخمر در مردان، به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفته و محققان مطمئن نیستند که سالانه چه تعداد مرد به آن مبتلا می شوند.

علائم عفونت مخمری در مردان

برخلاف عفونت های مخمری در زنان، مردان معمولاً علامتی ندارند. با این حال، در صورت بروز علائم، می توانند، سبب ایجاد ناراحتی و درد شدید شوند.

علائم عفونت های مخمری در مردان عبارتند از:

علل و درمان عفونت قارچی پوست

درمان مخمر با کلوتریمازول

بیشتر عفونت های مخمری خفیف، نیازی به درمان ندارند. کرم های ضد قارچ یا داروهای خوراکی می توانند به مدیریت علائم کمک کنند. این دارو ها بدون نسخه (OTC) یا با تجویز پزشک در دسترس هستند. مردانی که قبلاً به عفونت مخمری مبتلا بوده و درمان نشده اند، باید قبل از اولین درمان با دارو های ضد قارچ OTC، به پزشک مراجعه کنند.

درباره کلوتریمازول

این ماده برای درمان عفونت های پوستی ناشی از قارچ (مخمر) استفاده می شود. کلوتریمازول انواع مختلف عفونت های قارچی را درمان می کند از جمله:

کلوتریمازول به صورت کرم، اسپری و محلول، برای استفاده روی پوست، موجود است. نوع دارویی که استفاده می کنید به محل وجود عفونت در بدن شما بستگی دارد.

حقایق کلیدی

استفاده از کلوتریمازول

اما این دارو برای همه مناسب نیست. برای اطمینان از بی خطر بودن آن، اگر در گذشته به کلوتریمازول یا هر داروی دیگری آلرژی داشته اید، در این مورد به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان و پیشگیری از عفونت قارچی کاندیدیاز واژینال

نحوه و زمان استفاده از کرم کلوتریمازول

کرم کلوتریمازول را به ناحیه آسیب دیده بمالید. از کرم فقط روی پوست خود استفاده نمایید. یک خط باریک از کرم (به طول 0.5 سانتی متر) برای درمان ناحیه ای به اندازه یک دست کافی است. از برخورد کرم با اطراف دهان، لب و چشم خودداری کنید. بهتر است حداقل تا 2 هفته، حتی اگر تمام علائم عفونت از بین رفته باشد، از این دارو استفاده کنید تا از عود مجدد عفونت جلوگیری شود. در صورت نیاز می توان تا 4 هفته از این کرم استفاده کرد. کلوتریمازول را 2 تا 3 بار در روز روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید. اگر 3 بار در روز استفاده شود، نتیجه بهتری خواهد داشت.

عوارض جانبی شایع

در صورت ایجاد شدن یا از بین نرفتن این عوارض با داروساز یا پزشک مشورت کنید:

اگر عوارض از بین نرفت، سعی کنید میزان مصرف دارو را کاهش داده یا استفاده از آن را کاملا متوقف کنید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت های مخمری درمان نشده و جدی آلت تناسلی می تواند سبب ایجاد پروستاتیت مزمن گردد. بالانیت مزمن همچنین می تواند منجر به تنگی یا سفت شدن پوست ختنه گاه (فیموز)، باریک شدن دهانه مجرای ادرار (میتوس) یا سایر تغییرات پوستی شود (لکوپلاکیا). مردانی که تاکنون به عفونت مخمری مبتلا نشده اند یا علائم شدیدتری دارند باید توسط پزشک معاینه شوند.

همچنین در صورتی که عفونت به خودی خود از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید و سایر مشکلات از جمله دیابت و بیماری هایی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند را بررسی نمایید. اگر عفونت مخمری شدید باشد، از یک سواب برای نمونه گیری از قسمت بالای آلت تناسلی یا پوست ختنه گاه استفاده شده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می گردد. درصورتی که زخم ها بهبود نیابند، ممکن است به نمونه برداری نیاز باشد.

مشورت با پزشک متخصص

پیشگیری از ابتلا به عفونت مخمری

رعایت مناسب بهداشت می تواند به جلوگیری از عفونت های مخمری و حتی درمان آنها کمک کند. بهتر است مرتباً آلت تناسلی را با آب گرم ساده بشویید، و از ژل های حمام و صابون استفاده ننمایید. همچنین پس از شست و شو ناحیه تناسلی، حتما آن منطقه را به خوبی خشک کنید.

مردان هرگز نباید از ژل های معطر حمام یا صابون برای شست و شوی اندام تناسلی خود استفاده کنند. پوشیدن لباس زیر یا بوکسورهای نخی گشاد، و خشک و خنک نگه داشتن اندام تناسلی نیز می تواند از رشد مخمر جلوگیری کند.

کلام آخر

ابتلا به عفونت مخمری در مردان غیر معمول است. اما می تواند مردان را تحت تأثیر قرار دهد و علائم ناراحت کننده و دردناکی داشته باشد. درک اینکه چه عواملی باعث بروز این عفونت ها و علائم آن می گردد می تواند به پیشگیری، تشخیص و درمان این بیماری کمک نماید.

در صورت طولانی و شدید شدن علائم باید به پزشک مراجعه کرد. اگر هر دو شریک جنسی دارای علائم عفونت مخمری باشند، هر دو باید بتوانند از ابتلای مجدد یکدیگر به این عفونت، جلوگیری کنند.


نبض ما

3.6/5 - (15 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

12 نظر
  1. امیر می‌نویسد

    سلام مدتی قسمت بیضه ها نوع قارچ پوستی هستش وخارش وگاهی هم لکه قرمز ویا سفید دیده میشه به حدی که گاهی اوقات زخم میشه وسوزش پیدا میکنه لطفا راهنمایی نمایید واز چه پماد ویا محلولی استفاده کنم هرچندروز یکبار با الکل ضد عفونی میکنم

    1. علی می‌نویسد

      سلام به دکتر عزیز
      جناب من ی مدت خارش در لوله زیری آلتم داشتم الا چند روزه بعضی وقتا عفونت حالت چرک ازش میزنه بیرون.آموکسوسیلین خوردم ی کم بهتر شد ولی قطع نشده هنوز ازش میاد.بنظرتون رو بچه دار شدنم تاثیر داره یا ن؟ ممنونم اگ‌ راهنمایی کنید

    2. داور می‌نویسد

      سلام آقای دکتر من چند ماهیه قسمتی از بیضم خارش شدید میگیره به توری که زخم میشه وپیوسته پوسته میشه اگه میشه یه کمکی کنید ممنون

  2. علی می‌نویسد

    سلام مدت سه ماه روی بدنه آلت تناسلی پوسته پوسته میشه از داروی ضد قارچ و کرم نرمکننده استفاده کردم فرقی نکرده.نه خارش نه چیزی ندارم فقط هشکی پوست و پوسته پوسته شدن و البته خشکی پوست باعث زخم و ترک هم میشه.آب که میزنم مدتی کاملا خوب میشه

    1. نظری می‌نویسد

      سلام مشکل رو حل کردین بیزحمت واس منم بگین منم همین مشکل رو دارم

  3. علی می‌نویسد

    سلام به دکتر عزیز
    جناب من ی مدت خارش در لوله زیری آلتم داشتم الا چند روزه بعضی وقتا عفونت حالت چرک ازش میزنه بیرون.آموکسوسیلین خوردم ی کم بهتر شد ولی قطع نشده هنوز ازش میاد.بنظرتون رو بچه دار شدنم تاثیر داره یا ن؟ ممنونم اگ‌ راهنمایی کنید

  4. سعید می‌نویسد

    ۱۰ سال با این عفونت زندگی میکنم خیلی درد میکشم روم نمیشه برم دکتر

  5. فاطمه می‌نویسد

    سلام خانم دکتر ببخشید من قرص ال دی از روز پنجم پریودی شروع کردم نزدیکی داشتم شوهرم نیست ال دی قطع کنم یا ادامه بدم

  6. داور می‌نویسد

    سلام آقای دکتر من چند ماهیه قسمتی از بیضم خارش شدید میگیره به توری که زخم میشه وپیوسته پوسته میشه و رفته رفته زیاد میشه اگه میشه یه کمکی کنید ممنون

  7. داور می‌نویسد

    سلام آقای دکتر چند ماهیه که قسمتی از بیضم پوسته پوسته میشه و خارش شدید به همراه داره به توری که زخم میشه ممنون میشم اگه یه کمکی کنید

  8. ناشناس می‌نویسد

    سلام آیاباوجود داشتن علائم قارچ آلت تناسلی در باره مسائل رابطه‌ جنسی چه تاثیری دارد لطفا راهنمایی بفرمایید

  9. ناشناس می‌نویسد

    من وسط پاهام عرق سوز شده بود حال قرمز شد پوست اون ناحیه خشک میشه چیکار باید انجام بدم

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم