حساسیت نشانه بدن فوق هوشیار

کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهرا بی آزار موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می دهند.

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است. هنگامی که یک سیستم ایمنی افراطی در معرض یک ماده حساسیت زا قرار می گیرد، چند اتفاق می افتد:

1- بدن برای مبارزه با ماده مذکور، شروع به تولید نوع خاصی پادتن یا آنتی بادی (Antibody) می کند که IgE نام دارد.

2- آنتی بادیها به نوعی سلول خونی که « مست سل (mast cell) » نام دارد متصل می شوند. این سلول ها در دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش، که محل اصلی ورود عوامل آلرژی زا است، فراوانند.

3- مست سل ها با انفجار خود، مواد شیمیایی مختلفی از جمله هیستامین (histamine) آزاد می کنند که عامل اصلی بروز بسیاری از علایم حساسیت است. از جمله این علایم می توان به خارش گلو و آب ریزش بینی اشاره نمود.

4- اگر ماده حساسیت زا در هوا باشد، عکس العمل آلرژیک در چشم ها، بینی و ریه رخ می دهد و اگر این ماده خورده شود، عکس العمل آلرژیک در دهان، معده و سایر بخش های دستگاه گوارش بروز می کند. گاهی مواد شیمیایی تولید شده در بدن به قدری زیاد است که علایم بسیار حادی نظیر کهیر، کاهش فشار خون، شوک یا بیهوشی (شوک آنافیلاکسی) نیز بوجود می آیند.

علائم آلرژی

علائم شایع در بیماران آلرژیک را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی

علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور

علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس

علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

با این همه شایع ترین علامت در این بیماران، عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می شود. علاوه بر آن، گرفتگی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم این بیماری است.

از خود تجویزی بپرهیزید

بیشتر داروهای حساسیت کاملا بی خطر هستند و قفسه های داروخانه ها پُر از داروهایی هستند که نیازی به تجویز و نسخه پزشک ندارند. حتی اگر در مورد مصرف داروهای آلرژی نیازی به نسخه ندارید، کار عاقلانه این است که پیش از انتخاب دارو با متخصص آلرژی مشورت کنید. برخی داروها عوارضی دارند که باید در موردشان آگاه باشید و بعضی هم ممکن است برای افرادی که بیماری های خاصی دارند دردسرساز باشند، مثل بیماری های قلبی یا سرطان پروستات.

مسئله دیگر این است که بسیاری از داروهای سرماخوردگی و آلرژی، تاثیرات متعددی دارند، بنابراین یک قرص به تنهایی ممکن است حاوی آنتی هیستامین، ضددرد، ضدسرفه، ضداحتقان و موکولیتیک (داروهایی موکولیتیک نامیده می شوند که خلط موجود در راه های هوایی را رقیق یا نرم کرده خروج آن را به همراه سرفه آسان تر می کنند) باشد. بنابراین استفاده خودسرانه از داروهای آلرژی، می تواند خطرناک و مضر باشد و ترکیب چند دارو، عوارض جانبی آن را افزایش

آیا حساسیت درمان دارد؟

آلرژی یا حساسیت درمان قطعی ندارد. فقط می توان آن را کنترل کرد. بعضی از آلرژی ها به مرور زمان فروکش می کنند. به طور مثال بچه ها ممکن است با بزرگ شدن، حساسیت شان به شیر گاو و تخم مرغ کاهش پیدا کند؛ اما این شامل آلرژی به آجیل و غذاهای دریایی نمی شود.  در مورد حساسیت های محیطی هم می توان گفت در بعضی از افراد به مرور زمان برطرف می شود(مثلا حساسیت به گرده گیاهان)، اما با این همه تضمینی برای از بین رفتن آلرژی وجود ندارد.

موارد زیر می توانند در کنترل آلرژی موثر باشند.

1- اجتناب از مواجهه با عوامل آلرژیک وحساسیت زا

2- عدم مصرف مواد غذایی آلرژی زا در طول مدت ایجاد آلرژی. هرگونه غذا یا مواد غذایی آلرژی زا ماده ای که بلعیده می شود، می تواند باعث بروز واکنش آلرژیک شود. غذاهایی که بیشتر باعث این حالت می شوند، عبارتند از: شیر گاو ، تخم مرغ ، گندم، سویا، بادام زمینی، ماهی، آجیل مثل گردو و فندق، خربزه، کنجد، تخمه آفتاب گردان و شکلات.

3- استفاده از اسپری های بینی مانند اسپری کرومولین، این اسپری ها مانع از ترشح می شوند.

4- شستشوی مرتب بینی با سرم نمکی

5- مصرف یکی از آنتی هیستامین های موجود با نظر پزشک

 

1/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید