مبتلایان به آسم چه بخورند؟

کمبود برخی ویتامین‌ها از جمله منیزیم، سلنیوم، ویتامین B۶ و B۱۲ موجب تشدید حملات تنفسی در بیماران مبتلا به آسم می‌شود.

به گزارش نبض ما به نقل از سلامت آنلاین، سودابه نعمتی اظهار داشت: آسم التهاب مجاری تنفسی بوده و از مهم ترین علائم آن می‌توان به سرفه، خس‌خس سینه و حمله‌ های تنگی نفس اشاره کرد.

مواد غذایی مناسب بیماران آسم

مغزها، غلات، ماهی، گوشت قرمز، پیاز، گوجه فرنگی، جگر و قلوه و برخی سبزیجات با برگ‌ های تیره منابع غنی و سرشار از منیزیم و سلنیوم هستند که مصرف آن‌ها به بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: تخم‌ مرغ، دانه آفتاب‌ گردان، سیب زمینی و فرآورده‌ های لبنی مخصوصا شیر نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین B۶ و B۱۲ هستند که مصرف این مواد غذایی تعداد دفعات حمله تنفسی در بیماران مبتلا به آسم را کاهش می‌دهد.

نعمتی بیان کرد: انجیر و آب انجیر خیسانده شده، سیر تازه، همچنین سیب و آب سیب نیز به کنترل بیماری آسم کمک می‌کنند.

وی دراین‌باره افزود: سیر برای مبتلایان به آسم مفید بوده و در بیشتر موارد از سیر برای درمان آسم استفاده شده و توصیه می‌شود بیماران مبتلا به آسم چند حبه سیر را با مقداری شیر گرم مخلوط و میل کنند.

نعمتی در خصوص مصرف سیب نیز گفت: بیماران مبتلا به آسم حتما روزانه یک عدد سیب یا یک لیوان آب سیب طبیعی و موز را در برنامه غذایی خود قرار دهند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: زمانی که بیمار دچار سرفه‌ های مداوم می‌شود، می‌تواند با مخلوط عسل و آب ولرم سرفه‌ های خود را تسکین دهد.

نعمتی بیان کرد: برای تسکین خس‌خس سینه مصرف یک نوشیدنی کافئین‌ دار مانند قهوه می‌تواند باعث باز شدن راه تنفسی شده و اکسیژن رسانی به بیمار را بهبود ببخشد.

مواد غذایی که آسم را تشدید می کند

این متخصص تغذیه با اشاره به این که نوشیدن آب یخ، مصرف سرکه، مصرف بیش از حد شکر و نمک و مصرف غذاهای محرک و داغ موجب تشدید حملات آسم خواهد شد، توصیه کرد: بیماران مبتلا به آسم از استعمال دخانیات خودداری کرده و حتما در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنند به نحوی که از حساسیت‌ های خود نسبت به خوراکی‌ها اطلاعات کافی به دست آورند.

نعمتی اظهار داشت: گنجاندن ورزش‌ های هوازی کمک شایانی به کنترل حملات تنفسی ناشی از بیماری آسم می‌کند.

 

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید