ابتلاء به دیابت بارداری با افزایش سن ازدواج

رئیس انجمن دیابت ایران با اشاره به این که ۲۰ درصد از خانم های باردار در معرض ابتلا به دیابت بارداری و افزایش قند خون قرار دارند، دلیل عمده آن را بالا رفتن سن ازدواج در میان بانوان دانست.

به گزارش نبض ما، دکتر اسدالله رجب در گفتگو با سلامت آنلاین اظهار کرد: برخی خانم ها در دوران حاملگی به دیابت بارداری مبتلا می شوند که در این حالت میزان قند خون مادر باردار افزایش می یابد.

عوامل دیابت بارداری

اوافزود: در سالهای اخیر شیوع این بیماری بیشتر شده است چرا که خانم ها دیرتر ازدواج می کنند؛ و در حالی که در گذشته، سن ازدواج حدود ۱۸ تا ۲۰ سالگی بود، امروز متوسط سن ازدواج به ۳۰ سال رسیده است. طبیعی است که وقتی سن ازدواج بیشتر باشد، سن بارداری هم بالاتر می رود. اغلب خانم ها بین ۳۰ تا ۳۵ سالگی باردار می شوند که این امر موجب شیوع دیابت بارداری شده است. وی با بیان اینکه روش تغذیه در افراد تفاوت کرده و افراد تحرک بدنی کمی دارند تصریح کرد: این عوامل هم باعث می شوند که دیابت بارداری در سالهای اخیر افزایش یابد.

دکتر رجب اظهار کرد: در شروع بارداری قند خون خیلی بالا نمی رود تا به حدود ۲۰۰ و ۲۵۰ برسد و علائمی برای ابتلا به دیابت به شمار برود اما کسانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشته باشند و یا یکی از اعضای درجه یک خانواده آن ها مبتلا به دیابت باشد، بیشتر در معرض دیابت بارداری قرار دارند. همچنین مادرانی که در معرض استرس مداوم هستند، چربی یا فشار خون بالایی دارند یا در بارداری های قبلی سقط های مکرری را تجربه کرده اند و یا نوزادان بالای ۴ کیلوگرم به دنیا آورده اند، جزو افراد در معرض خطر به شمار می روند.

تست دیابت بارداری

رئیس انجمن دیابت ایران گفت: افرادی که در معرض خطر ابتلای به دیابت بارداری قرار دارند باید از این لحاظ مورد معاینه پزشکی قرار گیرند. همچنین به تمام خانمهای باردار توصیه می کنیم که در هفته ۲۴ تا ۲۸ بارداری، تست تحمل گلوکز بدهند تا از این نظر نیز مورد معاینه قرار گیرند.
وی افزود: در دوران بارداری باید قند در حالت ناشتا، زیر ۹۲ و ۲ ساعت بعد از غذا نیز زیر ۱۲۰ باشد؛ این به معنای آن است که میزان قند در چنین افرادی باید کمتر از حد معمول باشد.

دیابت به ارث می رسد؟

دکتر رجب تصریح کرد: امکان انتقال دیابت از مادر به نوزاد وجود ندارد و دیابت بارداری مادر به نوزاد منتقل نمی شود ولی در میان کسانی که طی دوران بارداری دچار دیابت بشوند احتمال اینکه فرزندانشان در نوجوانی و جوانی مبتلا به دیابت، چاقی یا بیماریهای عروقی بشوند بیشتر است.

رئیس انجمن دیابت ایران خاطر نشان کرد: اگر خانم ها می خواهند بعد از اتمام دوره بارداری، علائم دیابت در آن ها باقی نماند باید حداقل تا ۱۰ سال تحت نظر باشند. یعنی فرد یک بار در ۴ تا ۶ هفته بعد از دوران بارداری، یک بار دیگر ۳ ماه بعد، ودر دفعات بعدی، ۶ماه و یک سال بعد باید معاینه و ویزیت شوند تا مطمئن شوند که دچار دیابت نشده اند. اگر کسی این روند را پیگیری کرده و دچار دیابت نشود یعنی از ابتلا به دیابت نوع دو پیشگیری کرده است.

وی همچنین گفت: توصیه تغذیه ای در این زمینه، یک توصیه کلی است؛ همه افراد باید تغذیه سالم داشته باشند و به اندازه نیازشان غذا میل کنند. البته دوران بارداری دوران کاهش وزن نیست، اما در این دوارن، مصرف مواد غذایی تهیه شده با قندهای ساده را به هیچ کس توصیه نمی کنیم زیرا چنین مواد غذایی باعث می شوند قند خون افزایش یابد.

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید