شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا می دانید کدام سرطان در بین خانم ها بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص می دهد؟

به گزارش نبض ما، سرطان ریه علت عمده مرگ مردان و زنان آمریکایی است. مهمترین عامل ایجاد آن سیگار کشیدن است. اما عوامل دیگری نیز در ایجاد آن موثر است. سرطان ریه سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می‌برد. حدود ۲۷ درصد از مرگ‌ های ناشی از سرطان به این بیماری اختصاص دارد یک‌سوم از کل سرطان‌ های دنیا با حفظ وزن مطلوب، تغذیه صحیح و نکشیدن سیگار قابل پیشگیری است. ارتباط بروز سرطان با مصرف برخی مواد غذایی به عنوان عوامل پیشگیری کننده یا بازدارنده بیانگر نقش کلیدی تغذیه در ایجاد و یا پیشگیری از ایجاد سرطان هستند. به طور معمول سرطان ریه ۸ نشانه دارد که باید نسبت به آن‌ها آگاه بود:

–  سرفه‌ های پشت سر هم و طولانی به طوری که حدود ۲ هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند.

– سرفه‌ های صدادار به طوری که صدای خس خس به گوش می‌رسد. گاهی سرفه‌ها با خون، خلط های سبز  و قرمز همراه می‌شوند.

– تنگی نفس و کوتاه شدن مدت نفس کشیدن؛ علت این امر ممکن است وجود تومور در ریه باشد.

– درد در قفسه سینه که ممکن است گاهی خفیف و گاهی بسیار شدید باشد.

– خس خس سینه و تورم داخلی ماهیچه‌های این قسمت.

– ضخیم شدن صدا به طوری که انگار حنجره گرفته است.

– کاهش ناگهانی وزن در مدت بسیار کوتاه.

– درد در ناحیه استخوان‌ها و مفاصل به خصوص شانه‌ها، لگن و دنده‌ها.

خطرناک ترین غذاها که ریه شما را سرطانی می کنند

مضر بودن برخی مواد غذایی برای غیر سیگاری‌ها از استعمال سیگار خطرناک تر است و آنها را با این بیماری مهلک مواجه می‌کند. پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند مصرف زیاد مواد غذایی چون نان سفید، شیرینی و برنج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد تا ۴۹ درصد افزایش دهد.

گفتنی است کارشناسان هشدار می دهند مواد غذایی با شاخص قند بالا که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود رابطه مستقیمی با ابتلای افراد به سرطان ریه دارد. مطالعات پیشین نشان داده است کربوهیدرات‌ها باعث چاقی، افزایش وزن و ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و برخی سرطان‌ها می‌شود اما سرطان ریه جدیدترین سرطان منتج شده از خوردن این دسته از مواد غذایی است. پژوهشگران به ویژه هشدار می‌دهند این نوع خوراکی‌ ها می‌تواند باعث ابتلای افراد به سرطان ریه شود حتی اگر آنها سیگاری هم نباشند.

در عین حال در صورت استعمال دخانیات خطر ابتلا به سرطان ریه در صورت داشتن رژیم غذایی ناسالم چندین برابر افزایش می‌یابد. کارشناسان علت این امر را افزایش نوعی از هورمون به نام انسولین می‌دانند که سطوح بالای آن باعث ابتلا به سرطان ریه در افراد می‌شود. از جمله مواد غذایی با کربوهیدرات بالا که می تواند باعث ابتلای افراد به بیماری سرطان ریه شوند می‌توان نان سفید، ماکارونی، خربزه، آناناس و کدوتنبل را نام برد.

عوامل تغذیه‌ای که سبب پیشگیری از سرطان می‌شوند

– آنتی اکسیدان‌ها: این مواد گروهی از ترکیبات در غذاها هستند که رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برند یا مانع از شکل‌گیری آنها می‌شوند. رادیکال‌های آزاد عامل ایجاد سرطان هستند. گروهی از ترکیبات در مواد غذایی هستند که می‌توانند رادیکال‌های آزاد که عامل ایجاد سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر است، را در بدن از بین برده یا مانع از شکل‌گیری آنها شوند. مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های بدن، ویتامین‌های ‌A، E و C، کاروتنوئیدها، سلنیوم، روی منیزیم و لیکوپن هستند.

– برخی منابع غذایی غنی از ویتامین C: مرکبات، فلفل سبز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و بروکلی است.

– منابع غذایی غنی از ویتامین E: ذرت، مغزها، زیتون، سبزی‌های برگ‌دار و سبز، روغن‌های گیاهی و سبوس گندم است.

– منابع غذایی کاروتنوئیدها (که پیش ساز ویتامین A هستند): هویج، میوه‌های نارنجی رنگ، کدو حلوایی، طالبی، سبزی‌ های سبز تیره، کلم پیچ، اسفناج، ذرت، تخم مرغ، مرکبات، گوجه فرنگی، گریپ فروت و هندوانه جزو این گروه هستند.

– منابع غذایی سلنیوم: مغزهایی مانند گردو، بادام، فندق، پسته و …، ماهی و سایر غذاهای دریایی، قلوه، جگر و مخمرها از این نوع مواد هستند.

– میوه‌ها و سبزی‌ها: احتمال بروز برخی از سرطان‌ها در افرادی که روزانه میوه و سبزی مصرف می‌کنند کمتر است. برای پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌های مزمن روزانه حداقل پنج واحد از میوه‌ها و سبزی‌های متنوع مصرف کنید.

– فیبرهای غذایی: میوه‌ها و سبزی‌ ها حاوی فیبر هستند و افزایش مصرف فیبر با کاهش بروز بسیاری از سرطان‌ها ارتباط دارد.

– اسید فولیک: ارتباط بین مصرف منابع غذایی حاوی اسید فولیک مانند حبوبات،‌ اسفناج و مرکبات، با کاهش انواع سرطان‌ها ثابت شده است.

– ویتامین D و کلسیم: افزایش مصرف ویتامین D و کلسیم با کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها ارتباط دارد.

عوامل تغذیه‌ای که احتمال بروز سرطان را افزایش می‌دهند

– چربی‌ها: غذاهای پرچرب و مواد غذایی سرخ شده، ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد. اسیدهای چرب ترانس و اشباع که در کیک، کلوچه،‌ کراکر، غذاهای حیوانی، مارگارین، روغن سرخ شده، چیپس و …وجود دارند، خطرناک‌ترین چربی‌ها هستند. بنابراین سعی کنید چربی مورد نیاز خود را از مواد غذایی مانند بادام زمینی، ماهی، غذاهای دریایی، روغن کانولا، روغن‌های گیاهی مایع مانند روغن کنجد، مغزها و روغن زیتون تامین کنید.

– نمک: زیاده‌روی در مصرف نمک با افزایش احتمال بروز بعضی سرطان‌ها همراه است.

– مواد غذایی آلوده به آفلاتوکسین: مصرف غلات، حبوبات و مغزهای آلوده به آفلاتوکسین یعنی سموم تولید شده از کپک در این مواد غذایی، موجب بروز سرطان می‌شود.

– گوشت: زیاده‌روی در مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری‌شده با افزایش احتمال بروز سرطان ارتباط دارد.

– روش‌های نامناسب تهیه و طبخ مواد غذایی مانند پخت گوشت در حرارت بالا، فرآوری گوشت، دودی کردن، نمک سود کردن، اضافه کردن موادشیمیایی و نگهدارنده به گوشت که در تولید سوسیس، کالباس و هات داگ دیده می‌شود و کنسرو کردن گوشت، سبب تولید ترکیبات سرطان‌زا می‌شود.

5/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید