افزایش کبد چرب در کودکان

متخصص تغذیه با اشاره به تغییر الگوهای غذایی کودکان و نداشتن فعالیت بدنی مناسب در عصر حاضر گفت: میانگین آمار بیماری کبد چرب در کودکان در حال افزایش است.

علی هاشمی‌کنی با بیان اینکه امروزه میانگین آمار بیماری کبد چرب از افراد بزرگسال به افراد نوجوان و کودکان در حال تغییر است، اظهار کرد: در گذشته با توجه به اینکه کودکان از فعالیت خوبی برخوردار بودند، کمتر به علائم کبد چرب مبتلا می‌شدند.

این متخصص تغذیه افزود: اما در حال حاضر به دلیل تغییر الگوهای غذایی و ذائقه کودکان و تمایل آنها به غذاهای پرچرب، پرادویه، فست‌فودها و تنقلاتی مانند چیپس، پفک و نوشابه باعث مبتلا شدن کودکان به کبد چرب شده است.

هاشمی‌کنی، گفت: آنچه روزانه در کلینیک مشاهده می‌کنیم تشخیص ابتلا کودکان بعد از سونوگرافی به کبد چرب است که بعضاً حتی خانواده‌های آنان اطلاع و دانش خاصی درباره این بیماری ندارند که همین ناآگاهی باعث می‌شود که کودکان در آینده دچار بیماری‌هایی می‌شوند که به راحتی نمی‌توانند از عوارض آن نجات پیدا کنند.

کنترل وزن کودک

وی متذکر شد: از طرفی کودکانی که به کلینیک برای کنترل چاقی یا افزایش وزن مراجعه می‌کنند می آیند در بررسی‌های انجام گرفته متوجه می‌شویم که به انواع بیماری‌های خاموش مبتلا هستند در حالی که از وجود آن اطلاعی ندارند.

این متخصص تغذیه تأکید کرد: کودکان مبتلا به کبد چرب بیماری‌های مانند دیابت، فشارخون و انواع بیماری‌های قلبی عروقی را در پیش دارند در حالی که نحوه پذیرش این بیماری و درمان آن برای کودکان و خانواده‌هایشان بسیار سخت است که صدمات غیرقابل جبرانی روی کودک و خانواده وی خواهد داشت.

هاشمی‌کنی، کودکان را جزء مهره‌های اصلی و ارزشمند هر کشوری عنوان و تصریح کرد: از طرفی هر چه نسل‌ها تغییر می‌کند زندگی نیز پیچیده‌تر می‌شود که لزوم داشتن برنامه مناسب برای ارتقاء سلامت و مقابله با بیماری‌ها را متذکر می‌شود.

وی مهمترین اقدام را غفلت نکردن از تغذیه کودکان دانست و اظهار کرد: خانواده‌ها باید غفلت ایجاد شده در خصوص تغذیه خود و کودکان را پیگیری کنند و با توجه به اینکه غذاهای غربی خوشمزه و ظاهرپسند است باید عواقب آن و صدماتی که به کودکان می‌زند را تحت‌نظر بگیرند.

غذاهای سنتی را جایگرین کنید

 متخصص تغذیه مهمترین نکته را غذاهای دریافتی خانواده‌ها و کودکان عنوان کرد و افزود: باید از غذاهای غربی دوری کنیم و غذاهای سنتی را جایگرین آن کنیم، همچنین غذاهای سرخ‌کردنی ، فست فود، نوشابه و نوشیدنی‌های کارخانه‌ای و گازدار را به حداقل رسانده و از میوه‌ها و سبزی‌های طبیعی بیشتر استفاده کنیم.

هاشمی‌کنی، فعالیت بدنی و ورزشی را مهمترین عامل سلامتی دانست و بر لزوم داشتن برنامه منظم ورزشی روزانه تأکید کرد؛ همچنین پیاده روی دو بار در روز به مدت ۴۵ دقیقه را بسیار مفید دانست و آن را عامل مهمی برای دفع مواد زائد ذخیره شده در بدن دانست.

این متخصص تغذیه ضمن بیان اینکه برنامه غذایی و فعالیت بدنی به تنهایی نمی‌تواند راهگشا باشد، رژیم غذایی و ورزش را مانند دو بالی دانست که در کنار همدیگر باعث ارتقاء سلامت فرد می‌شود و هر کدام به تنهایی نتیجه مطلوب را نخواهد شد.

هاشمی‌کنی، اضافه کرد: افرادی که به مدت طولانی دچار مقاومت انسولینی یا چربی خون خیلی بالا بودند، زمانی که به کلینیک مراجعه کرده و به برنامه غذایی و فعالیت ورزشی پایبند شدند، بعد از ۲ الی ۳ هفته اظهار تمایل و سلامتی داشتند.

وی در پایان اذعان کرد: همچنین افرادی که انسولین دریافت می‌کنند اغلب دارای کبد چرب هستند که در صورت رعایت رژیم مناسب و تحرک این مشکل در آنها رو به بهبودی داشته و مصرف انسولین نیز در آنها کاهش داشته، در نتیجه مصرف داروهای خوراکی جایگزین داروهای تزریقی می‌شود و هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

منبع:فارس

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید