قاتل جنین شما کیست؟!

یک متخصص زنان و زایمان گفت: برای داشتن فرزندانی سالم باید در هفته های اولیه بارداری از تشکیل کیست هایی که خطر نقایص جنین را در پی دارند جلوگیری کرد.

نوش آفرین ستاری متخصص زنان و زایمان در خصوص بیماری آندومتریوز گفت: آندومتر بافت پوشاننده داخل رحم است، که اگر وارد محوطه شکم، لگن، تخمدان، روی لوله ها و حتی کنار روده ها شود باعث بیماری آندومتریوز می شود، و این ناهنجاری بیشتر در خانم هایی که دارای سن بالاتری هستند اتفاق می افتد. 

این متخصص زنان علت اصلی این بیماری را ناشناخته دانست و اشاره کرد: فرضیه هایی برای این بیماری وجود دارند که هیچ کدام ثابت شده و قطعی نیستند اما گاها می تواند باعث ناباروری در افراد شود.

وی درباره عوارض ناشی از این بیماری اظهار کرد: آندومتریوز چسبندگی محوطه لگن و بسته شدن لوله ها را باعث می شود،روی تخمک گذاری و کیفیت آن اثر منفی  گذاشته و در نهایت جنین تشکیل شده در این شرایط کیفیت مناسبی نخواهد داشت.

ستاری درباره تشخیص این بیماری که کاملا تخصصی است گفت: شرح حال بیمار می تواند کمک بسزایی به تشخیص این بیماری کند به عنوان مثال افرادی که قاعدگی های بسیار دردناک دارند و یا در سنوگرافی آنها کیست های تخمدانی با شکل ظاهری متفاوت مشاهده می شود مشکوک به این بیماری هستند.

وی در خصوص تشخیص قطعی آندومتریوز عنوان کرد: با نمونه برداری به روش لاپراسکوپی می توان این بیماری را به صورت قطعی تشخیص داد.

ستاری با این نظر که درمان قطعی آندومتریوز با جراحی های لاپراسکوپی امکان پذیر است ادامه داد: بسته به این که فرد بیمار دارای فرزند باشد یا نه، درمان متفاوتی صورت می گیرد.

وی در این خصوص ادامه داد: اگر این عارضه در تخمدان و یا محوطه لگن باشد می توان با انجام عمل لاپراسکوپی، سوزندان به روش الکترو کوتر و یا درمان های سرکوب کننده  (قرص های جلوگیری از بارداری یا آمپول های هورمونی) آن را درمان کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید