آیا آنفلوانزا در دوران بارداری خطرناک است؟

دوران بارداری زمانی است که سیستم ایمنی بدن زن باردار تحت تأثیر قرار دارد و ممکن است در مواجه با ویروس ها و  باکتری ها مقاومت کمتری از خود نشان دهد. آنفلوانزا در دوران بارداری یکی از نگرانی های دوران بارداری است.

گردآوری- نبض ما

علائم بیماری ها در بدن زن باردار ممکن است بیش از پیش نشان داده شوند و بیماری دوره طولانی تر و شدید تری داشته باشد. در فصل پاییز و زمستان و همین طور بهار که امکان ابتلای به ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا در دوران بارداری بیشتر است و همین طور به علت وجود هورمون های بارداری و تأثیر آن بر مجرای تنفسی از مشکلاتی است که مادران باردار با آن دست و پنجه نرم می کنند.

آنفلوانزا در دوران بارداری و خطر بروز اختلال دو قطبی در فرزند

پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا، ابتلای مادر به آنفلوانزا در دوران بارداری خطر بروز اختلالات روانی-رفتاری دو قطبی را در فرزند وی تا چهار برابر افزایش می دهد.

اختلال دو قطبی نوعی اختلال روانی-رفتاری است که به تغییر شدید روحیه فرد منجر می شود و گاهی ممکن است تا یک ماه طول بکشد؛ این تغییر شدید روحیه از احساس ناراحتی و افسردگی شدید تا احساس شعف و شادمانی، بیش فعالی و عدم کنترل رفتاری متغییر است.

پروفسور آلان براون سرپرست این محققان اعلام کرد از هر صد کودک، یکی به اختلال دو قطبی مبتلا است و در بسیاری از موارد ابتلا، مادر در دوران بارداری به آنفلوانزا مبتلا نبوده؛ اما در عین حال، ابتلای مادر به آنفلوانزا در دوران بارداری خطر بروز این بیماری را در کودک سه تا چهار درصد افزایش می دهد.

وی افزود استفاده از واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری که اکنون در بسیاری از کشورها به زنان باردار توصیه می شود راهکار مناسبی برای کاهش خطر ابتلای فرزند به اختلال دو قطبی است.

واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری

از سال ۱۹۹۷ واکسن آنفلوانزای غیرفعال شده تری والانت (TIV) برای مادران باردار توصیه شده است ولی در همه گیری سال ۱۰-۲۰۰۹ واکسن آنفلوانزای غیرفعال شده منووالانت (MIV) برای مادران باردار که در پیشگیری از آنفلوانزای H1N1 در اولویت هستند، توصیه گردید. اهمیت این واکسیناسیون در آن است که ابتلا به آنفلوانزا در دوران بارداری ، با افزایش خطر مرگ و میر همراه است.

flu-shot-jpg-pagespeed-ce-fggdiwhkis

در گزارشی که در پانزدهمین کنفرانس بنیاد ملی بیماریهای عفونی با محوریت «پژوهش در واکسن» در شهر Baltimore ایالت Maryland امریکا ارائه گردید، بر بی خطر بودن واکسن آنفلوانزا در جنین تأکید شده است. این بررسی که از «سامانه ثبت عوارض جانبی واکسن ها» بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ استخراج شده است، مبین آن است که تجویز واکسن آنفلوانزای H1N1 در دوران بارداری هیچ خطری برای جنین یا مادر به همراه ندارد.

در این گزارش آمده است که بیشترین عارضه جانبی گزارش شده غیر مرتبط با بارداری، عوارض مربوط به محل تزریق بوده است که از بین آنها، واکنش های آلرژیک غیر آنافیلاکتیک به عنوان فراوان ترین مورد به ثبت رسیده است. هفت مورد ناهنجاری مادرزادی نیز گزارش گردید ولی هیچ ارتباط معنی داری بین تزریق واکسن آنفلوانزا در دوران بارداری و ناهنجاری های مشاهده شده در جنین به دست نیامد.

پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا

با توجه به موارد بالا، پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی، بهترین راه برای مقابله با بیماری است. برای این موضوع به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • دست های خود را مرتب بشویید.
  • از قرار گرفتن در محیط های شلوغ و روبوسی با افراد خودداری کنید.
  • مصرف میوه سبزیجات و مرکبات به مقدار زیاد باعث بالا رفتن قدرت سیستم ایمنی شما می گردد.
  • مصرف مایعات، آب، آب میوه، و چای گیاهی را بیشتر کنید و از نوشیدن نوشابه های گازدار، چای سیاه، قهوه و نوشیدنی های زیاد شیرین بپرهیزید.
  • به اندازه کافی استراحت شبانه و چرت روزانه داشته باشید زیرا استراحت کافی سیستم ایمنی شما را قوی می کند.
  • در هر زمان آرامش داشته باشید و استرس را هیچ گاه به خود را ندهید. استرس باعث تضعیف قوای ایمنی بدن می گردد.
  • روزانه نرمش های سبکی انجام دهید. زیرا این کار باعث گردش بهتر خون در بدن شده و به بدن کمک می کند تا بهتر با عفونت ها مبارزه کند.

در صورت ابتلا به آنفلوآنزا چه کنیم؟

– مراقب بالا رفتن  درجه حرارت بدن خود باشید حداقل یک بار در طول روز  درجه حرارت بدن  خود را چک کنید. چنانچه دچار تب بالا شدید حتماً با پزشک خود تماس بگیرید.

– چنانچه دچار سرفه، خلط سبز و یا زردرنگ شده اید  و یا دچار تنگی نفس سرفه های شدید، سینه درد و یا گلو درد حاد و تورم و قرمزی گلو داشتید هرچه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

– زمانی که سرماخوردگی زن حامله و آنفولانزا در دوران بارداری به همراه اسهال، استفراغ، دل پیچه بود، مصرف مواد مغذی را فراموش نکنید. رژیم مایعات بهترین راه برای جایگزینی مواد از دست رفته بدن است.

– تحت هیچ شرایطی در بارداری به خوددرمانی و مصرف داروی خودسرانه نپردازید. و حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

– برای کم شدن بدن درد و سردرد و تب از آسپیرین و یا ایبوپرانول  استفاده نشود مصرف این داروها برای جنین  مضر می باشد.

– از آب میوه هایی که سرشار از ویتامین c هستند استفاده کنید، آب پرتقال بهترین نمونه آن است.

orange-juice

– خوردن شلغم ، لبو و کدوتنبل آب پز شده در این دوران توصیه می شود. سوپ سبزیجات و سوپ جو هم می تواند به شما در زمان سرماخوردگی کمک کند.

– گلو و بینی خود را با قطره  بینی یا آب نمک رقیق شده مرتب شستشو دهید.

– بیشتر استراحت کنید. و اگر به راحتی قادر به نفس کشیدن نیستید، سر خود را بالا نگه دارید این کار باعث کاهش آبریزش بینی نیز می گردد.

– چنانچه در ناحیه سینوس ها، بالا و پایین چشم ها و اطراف گونه ها احساس درد دارید از کمپرس آب گرم استفاده کنید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید