بازیکنان لیگ برتر چرا تحت معاینات پزشکی قرار می گیرند؟

دکتر بهار حسن میرزایی مسئول کمیته توسعه مرکز پزشکی فیفا (ایفمارک)، گفت: برچسب مکمل قابل اعتماد نیست و با توجه به اینکه این روزها مصرف مکمل ها توسط ورزشکاران حرفه ای و غیر حرفه ای رو به افزایش است، گاهی برای ورزشکاران صدمات جبران ناپذیری بدنبال دارد.

تست دوپینگ مثبت

دکتر بهار حسن میرزایی«متخصص پزشکی ورزشی» در پاسخ به این پرسش که مصرف داروهای مکمل چه عوارضی می تواند داشته باشد؟  در حاشیه کنگره سراسری پزشکی ورزشی کشور به «نبض ما» گفت: ممکن است در برخی موارد دارویی که داخل جعبه است، ترکیباتش با آنچه روی جعبه ذکر شده جعبه یکسان نباشد، همین مسئله باعث مثبت شدن تست دوپینگ بازیکنان و محروم شدن آنها میشود.

نکته حائز اهمیت این است که سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (The World Anti-Doping Agency; WADA)، سازمان جهانی ضد دوپینگ برای همه ورزشکاران در کل دنیا است؛ نیز این ریسک را نمی پذیرد که اعلام کند مکملی کاملا بی خطر و مطمئن است.

دکتر میرزایی درباره دوپینگ ورزشکاران گفت: مسئول کنترل دوپینگ در کشور ایران «ایران نادو» است و این سازمان اسامی بازیکنانی که تست دوپینگ آنها مثبت شده باشد، را اعلام می کند و بر اساس احکام بین المللی بازیکنی که تست دوپینگ وی مثبت اعلام شود، به مدت 4 سال از ورزش محروم می شود.

لزوم شرکت ورزشکاران لیگ برتر در معاینات پیش از فصل

این متخصص طب ورزشی درباره علل شایع مرگ و میر قلبی بین فوتبالیست ها گفت: یکی از عوامل اصلی این امر، بیمارهای قلبی مادرزادی است که تشخیص این بیماری ها با ارزیابی های قلبی به میزان بسیار بالایی امکان پذیر است.
وی افزود: معاینات پزشکی در فوتبال لیگ برتر کامل و به طور سیستماتیک انجام می شود. در لیگ های پایین تر توصیه به انجام معاینات پزشکی صورت می گیرد و البته در مورد سایر رشته ها، با توجه به امکانات فدراسیون ها رویکرد متفاوت است.


دکتر حسن میرزایی گفت: سیاستگذاری کشورها در این امر نقش بسزایی دارد. به عنوان مثال در کشور ایتالیا که میزان بالایی از مرگ قلبی فوتبالیست ها داشتند، پروتکل های سخت گیرانه ای برای معاینات قلبی وجود دارد اما فیفا با توجه به رویکرد جهانی ای مه دارد، به دلیل هزینه بر بودن انجام تمام معاینات قلبی، به این شدت سختگیرانه عمل نمی کند.

مشورت با متخصص پزشکی ورزشی  قبل از شروع ورزش حرفه ای

وی با توجه به شیوع بیماری های قلبی در ایران گفت: معاینات پزشکی در ایران دقیق صورت می گیرد. به طور مثال معاینات کامل قلب برای فوتبالیست های لیگ برتری انجام می شود که در کشورهای دیگر به این مهم به این گستردگی توجه نمی شود.  یکی از اصلی ترین راهکارها را برای پیشگیری از بروز حادثه بین ورزشکاران، آگاهی دادن به این افراد است. آگاهی و اطلاع رسانی و هم چنین معاینات پزشکی از وظایف ماست تا در کنار کمک به حفظ سلامت بازیکنان، به حفظ حرفه ی بازیکنان که منبع درآمد آنها نیز هست کمک کنیم.

این متخصص توصیه می کند: اگر ورزشکاران سابقه بیماری های قلبی در خانواده دارند و یا علائم بیماری هایی مثل درد قفسه سینه، سرگیجه و افت هشیاری، سرفه و تنگی نفس و… را دارند، لازم است، قبل از شروع ورزش حرفه ای و استفاده از هر دارویی با متخصص پزشکی ورزشی مشورت کند.

نبض ما_ خبرنگار: مه جبین محمدی

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید