عامل اصلی مرگ ناگهانی در فوتبالیست ها چیست؟

مرگ بازیکنان طی 10 سال اخیر، در افراد بالای 35 سال به علل ناراحتی های قلبی بیماری های عروقی، فرهنگ نامناسب استفاده از الکل و همچنین مصرف بی رویه فست فود ها است.

دکتر زهره هراتیان رئیس ایفمارک و رئیس کمیته پزشکی سازمان لیگ در خصوص مرگ ناگهانی فوتبالیست ها به «نبض ما» گفت: عمده ترین دلیل مرگ و میر بین افراد زیر 35 سال به بیماری های ژنتیکی و در افراد بالای 35 سال به علل ناراحتی های قلبی بیماری های عروقی، فرهنگ نامناسب استفاده از الکل و همچنین مصرف بی رویه فست فود ها است. به عنوان مثال مصرف داروی ترامادول و برخی محرک ها مانند الکل می تواند باعث ایست قلبی باشد.

عدم انجام معاینات و عدم صدور کارت بازی فوتبالیست ها

دکتر هراتیان در ادامه افزود: لازم است، فوتبالیست ها در کلیه رده های،سنی طبق استاندارد فیفا کلیه معاینات پزشکی که در فوتبال تعیین شده است را انجام دهند. این معاینات شامل نوار قلب، اکو، تست ورزش که توسط متخصص انجام می شود. اگر فوتبالیست های حرفه ای (لیگ برتر) معاینات پزشکی را انجام ندهند، کارت بازی برایشان صادر نمی گردد و این برنامه حدود سه سال است که در ایران اجرا می شود.

علل ایست قلبی و بیماریهای ژنتیکی

این متخصص پزشکی ورزشی با اشاره به ایست قلبی فوتبالیست ها حین بازی گفت: همه بازیکنان فوتبال قبل از بازی معاینه پزشکی می شوند اما گاهی علل ایست قلبی برخی بازیکنان حین بازی به عوامل ژنتیکی برمی گردد
وی در پایان خاطر نشان ساخت: ما به عنوان یک سیستم مدیریتی باید برای همه ورزشکاران در کلیه سطوح حرفه ای و آماتوری معاینات پزشکی را به طور سالانه انجام دهیم. همچنین برای معاینات فصلی بازیکنان پزشکان حاذق و دوره دیده در کنار ورزشکاران حضور داشته باشند.

نبض ما_ خبرنگار: مه جبین محمدی

3/5 - (2 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید