چه عاداتی باعث بی اختیاری ادرار می شود؟

یبوست، مصرف الکل، مصرف زیاد مایعات بعد از عصر به بعد، دویدن های شدید و طولانی مدت و غیره، جزو عواملی هستند که زمینه را برای بی اختیاری ادرار بخصوص در افرادی که مستعد هستند فراهم می سازند. بدون شک مشکل بی اختیاری و نشت ادرار یکی از آن دست مشکلاتی است که فرد را به دردسر انداخته و حتی باعث خانه نشینی و افسردگی وی می شود.

در این مطلب شما را با عادت های نادرستی که ممکن است منجر به بروز و تشدید بی اختیاری ادرار شوند آشنا کرده و از شما می خواهیم نسبت به ترک آنها اقدام کنید.

ننشستن کامل روی توالت فرنگی

برخی شرایط مانند مسافرت، کثیف بودن دستشویی عمومی و عدم عادت به استفاده از توالت فرنگی باعث می شود که اکثر خانم ها به طور کامل روی کاسه توالت ننشینند. در این صورت شیب بین ستون فقرات و پرینه در حالت مناسبی قرار نمی گیرد. این وضعیت انقباض شدید و فشار آوردن به پرینه و اسفنکتر مثانه، باعث می شود که مثانه به طور کامل تخلیه نشود. در نهایت تکرار مداوم این وضعیت به اضافه عوامل دیگری مانند افزایش سن، یائسگی و غیره باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد دریچه مجاری ادراری شده و احتمال بروز بی اختیاری ادرار در خانم ها را بالا می برد.

نوشیدن آب زیاد بعد از ساعت ۱۷

مصرف چای، دمنوش و سوپ قبل از رفتن به رختخواب معمولا باعث به هم خوردن خواب به دلیل نیاز مکرر به دستشویی می شود. این عادت بخصوص برای افرادی که از قرص خواب و داروهای دیورتیک (ادرارآور) استفاده می کنند و همچنین افراد سالمند توصیه نمی شود، چون باعث می شود که حجم ادرار تولیدشده در شب افزایش پیدا کند و در نتیجه بی اختیاری ادرار را ممکن است به دنبال داشته باشد. افرادی هستند که خواب سنگینی دارند و پر شدن بیش از اندازه مثانه باعث نشت ادرار شبانه می شود. این وضعیت به سختی کنترل می شود، چون نمی توان داروی بیماران را قطع و البته عادت نادرست آنها را ترک کرد. بهترین کار این است افرادی که خود را مستعد این مشکل می بینند، بعد از ساعت ۱۷ مصرف مایعات را کاهش دهند.

مصرف الکل

در برخی افراد مصرف برخی مواد غذایی و یا نوشیدنی ها مانند نوشیدنی های الکلی باعث حساس کردن مخاط مثانه شده و میل به تخلیه مکرر ادرار و بی اختیاری ادرار می شود. در واقع افرادی که مجبور می شوند بیش از اندازه به دستشویی بروند، بیشتر در معرض نشت ادرار مربوط به مثانه بیش فعال قرار می گیرند.در این صورت فرد با احساس کمترین نیاز به دستشویی با عجله خود را به توالت می رساند در حالیکه باید جلوی آن را بگیرد و منتظر بماند تا مثانه اش پر شود. این افراد نمی توانند نیاز به دفع ادرار فوری را کنترل کنند و دچار بی اختیاری ادرار می شوند.

مصرف چربی بیش از اندازه

هر نوع عادت غذایی نامناسب، بی تحرکی های ناشی از سندرم متابولیک و چاقی مفرط و دیابت می تواند زمینه را برای مثانه بیش فعال و بی اختیاری ادراری فراهم کند. در واقع شدت فشار وارده به مجرای ادرار و دستگاه های محافظ عضلات می تواند باعث نشت ادرار شود.نتایج بررسی های متعدد روی افراد دارای اضافه وزنی که از بی اختیاری ادرار رنج می برند نشان داده است با کاهش وزن مشکل بی اختیاری نیز بهبود می یابد. متخصصان توصیه می کنند برای حفظ سلامت عمومی بدن از مصرف چربی زیاد که چاق کننده است و زمینه را برای مشکلات بعدی فراهم می کند جدا خودداری شود.

یبوست

عادت ها و رفتارهای نامناسب بهداشتی تغذیه ای (مانند عدم مصرف آب کافی، بی تحرکی بدنی، مصرف برخی داروها) باعث بروز یبوست های مزمن می شود و این مسئله نیز احتمال ابتلا به نشت و بی اختیاری ادراری را افزایش می دهد.در واقع عصب های کنترل کننده آنورکتال و اسفنکتر مثانه با هم در ارتباط هستند و اگر فشار وارده به مقعد در اثر یبوست های طولانی مدت زیاد شود، کنترل مثانه نیز سخت شده و زمینه برای نشت ادرار و بی اختیاری ادرار فراهم می شود.

رفتن زودهنگام به دستشویی به خاطر چند قطره ادرار

البته که نگه داشتن ادرار کار درستی نیست و باعث بروز عفونت ادراری می شود، اما برخی افراد نیز عادت دارند با کمترین احساس پر شدن مثانه با عجله خود را به دستشویی می رسانند، در حالیکه مثانه هنوز پر نشده است. در واقع برای دفع ادرار لازم است که مثانه تا ۴۵۰ میلی لیتر پر از ادرار شود. این نیاز زودهنگام به دفع ادرار طبیعی نیست و باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

دویدن تند و زیاد

بدون شک ورزش و دویدن برای سلامتی بدن مفید است، اما اگر این ورزش ها سنگین باشد می تواند مشکل ساز شود. در واقع افرادی که تمرینات دوی سنگین و شدید و ورزش ترامپولین انجام می دهند و به طور کلی خانم هایی که به صورت افراطی و سنگین ورزش می کنند، بیشتر در معرض نشت مکرر ادرار قرار می گیرند. 

این خانم های ورزشکار گاهی مجبور می شوند که در جلسات ورزشی و مسابقات از تامپون ( وسیله‌ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی که در در ایام عادت ماهانه توسط خانم‌ها استفاده می‌شود. تامپون بر خلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می‌گیرد، در داخل مهبل فرو می‌رود و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می‌شود. جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از یک فروکننده در داخل مهبل قرار داده می‌شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می‌شود. تامپون انگشتی گونه‌ای تامپون است که بدون فروکننده فروخته می‌شود و با دست در محل خود قرار می‌گیرد.)، استفاده کنند.

بنابراین خانم هایی که خود را مستعد این مشکل می بینند، باید از دوی سنگین و طولانی مدت و ورزش هایی که نیاز به پرش های بلند و مکرر دارند بپرهیزند، چون این نوع فعالیت های بدنی باعث افزایش احتمال ابتلا به نشت و تکرر ادرار می شوند.

 منبع:تبیان

امتیاز به مطلب post

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال مطرح شده قبلی و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عصمت چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    خانمی 25ساله هستم کبد چرب f0f1دارم از بچگی عفونت ادراری داشتم که در پنجسالگی اسکن گرفتم گفتن کمی کلیه چپ خال برداشته زیر چشم ها پف وورم میکنه ضمنا هروقت آزمایش کامل ادرار دادم مقدار کمی خون توی ادرار بوده آزمایش چهل روز پیش Bun12وکراتین1/03 میخوام بدونم مشکل از کلیه هست یااز کبد چکار باید بکنم
    1. تصویر کاربر دکتر رضا ولی پور چهارشنبه ۲۱ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      با سلام آزمایشات کبد بدهید اگر طبیعی بود ممکن است سینوزیت مزمن یا آلرژیک داشته باشید به متخصص گوش و حلق و بینی جهت بررسی سینوس ها مراجعه کنید

  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام من 14 سالمه و درد قلبی دارم درد به این صورته که احساس درد در سمت چپ قفسه سینه و تنگی نفس دارم.هنگام درد بسیار خسته و بی حال میشم و پشت قفسه سینم هم تیر میکشه.و سابقه بیماری قلبی در خانواده هم دارم. آیا من مشکل قلبی دارم؟ اوضاع قلبم چطوره؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما سه شنبه ۲ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر Nasrin.sarbandani یکشنبه ۳۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    سلام .با تشکر دکتر محترم من تو سن 13 سالگی به دلیل سودوتومور سربری دچار دوبینی شدم که با اولین ال پی مشکلم حل شد و تو بیمارستان امام خمینی بستری شدم به مدت 20 روز.بعد از اتمام دوره درمان که با چند بار ال پی و قرص استازولامید بود.گفتن که چند ماه دیگه بیاین برای چک مجدد و بعد چند ماه که رفتم گفتن که کاملا خوب شدم و هیچ مشکلی ندارم و بیماریم به علت دیر پریود شدن و بهم خوردن تعادل هورمونی بوده.الان بعد از 10 سال که هیچ عوارض و نشنانه ای ندارم میخوام بینی مو جراحی کنم ایا به نظر شما برای بیهوشی دچار مشکل میشم؟ امان به هوش نیمومدن وجود داره؟
    1. تصویر کاربر دکتر مجید نجفی یکشنبه ۳۱ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      قبل از جراحی حتما باید توسط متخصص بیهوشیتون ویزیت و‌معاینه بشین
      اگه مشکلی نداشته باشین، منعی از لحاظ بیهوشی ندارین
  • تصویر کاربر حنیف جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    آیا دارویی هست برای بزرگی الت تناسلی که با مصرف ان در حالت نعوظ الت تناسلی به نوزده سانت برسه
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۱۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      خير!!!
  • تصویر کاربر داود جمعه ۱۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    من 41ساله.مبتلا به اولسروز.ده سال.مصرف مزالازین800شیاف و پماد وقرص. هفته پیش خونریزی بسیار شدید.تهوع.سرگیجه.دل پیچه. مراجعه به دکتر فوق تخصص. تجویز قرص اساکل همراه شیاف مزالازین و پماد. تو مدت این هفته خونریزی بسیار بسیار شدید. عدم کنترل اسهال خونی. دل پیچه. کاهش وزن شدید. کم اشتهایی. قطع دارو کرده ام. آزمایش آمیب دادم که حواب منفی بوده. تشخیص چیه؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما جمعه ۱۲ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      بايد حتما بسترى بشين
      اگه نياز به تزريق خون باشه انجام بشه
      بعد از ثبات هموديناميك دنبال منشا خونريزى باشيم
      ممكنه از يك پوليپ خونريزى شديد داشته باشين
  • تصویر کاربر نوید چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    سلام.زمانی که من با همسرم سکس بدون کاندوم انجام میدم، همسرم به مدت3 یا 4 روز از ناحیه واژن احساس سوزش میکنه. یک بار که نزد دکتر رفت،دکتر تشخیص داد که این سوزش به خاطر وجود یکسری باکتری بوده و واژن دچار قارچ زده گی شده و قرص ضد قارچ به او تجویز کرد که به مرور خوب شد. سوالم این هست که با اینکه ظاهرن عامل انتقال قارچ من هستم،اما هیچ علائم ظاهری در آلتم نمیبینم و یا احساس سوزش یا درد غیر عادی ای هم ندارم. آیا لازم هست که من هم آنتی بیوتیک خاصی مصرف کنم؟
    1. تصویر کاربر مشاور نبض ما چهارشنبه ۱۰ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      قرص مترونيدازول هر ٨ ساعت به مدت يك هفته مصرف نماييد
درحال دریافت اطلاعات