سهم پدر و مادر در امتحانات فرزندان

فصل امتحانات دوباره آمد و باز دانش‌آموزان زیادی دچار اضطراب شب و روز امتحان می‌شوند.برای کمک به این دانش‌آموزان سهم خودتان را به‌عنوان پدر و مادر نباید از یاد ببرید.

به گزارش نبض ما به نقل از همشهری، گاهی والدین با انکار وجود این اضطراب، زمینه بحث‌های دائمی را پیش می‌آورند و گاهی خودشان دلیل به‌وجود آمدن اضطراب می‌شوند. آیا می‌دانید چطور باید این اضطراب را کاهش بدهید؟

برای درمان، درد را باید شناخت

اضطراب، احساس رنج‌آوری است که محیط بیرونی یا حالات درونی آن‌ را به‌وجود می‌آورند و اینکه چقدر شما می‌توانید در شدت و عوارض آن تغییر ایجاد کنید به میزان مهارت شما بستگی دارد. به قول یکی از روانشناسان غربی «اگر اضطراب نبود همه ما پشت میزهایمان خوابمان می‌برد». اضطراب می‌تواند عامل حرکت و انگیزش باشد و در روی دیگر سکه می‌تواند بخش اعظم توانایی و آگاهی فرد را با مشکل روبه‌رو کند.

اینکه دانش‌آموزی نتواند در امتحان آنچه را می‌دانسته پاسخ دهد یا شرکت‌کننده آزمون رانندگی به اندازه‌ای که در رانندگی مهارت پیدا کرده، آزمون عملی ندهد از اثرات اضطراب است. اضطراب اگر حل نشود می‌تواند به نگرانی‌های شدید، وحشت، دلهره، سردرد، احساس تهوع، افت تحصیلی و… منجر شود. برای حل مشکل اضطراب امتحان که علاوه بر دانش‌آموزان و دانشجویان، خانواده را هم دچار دغدغه می‌کند، داشتن ابزارهایی مثل رشد مهارت‌های فردی، حمایت پدر و مادر و باورهای اعتقادی می‌تواند بهترین یاری‌دهنده باشد.

درمان‌های خانگی اضطراب

  • در هفته‌های قبل از امتحان هرچه به‌طور تفریحی فرزندتان را تشویق کنید که روی درس‌های خودش مرور داشته باشد، سهم انباشت مطالب را برای شب امتحان کم می‌کنید و امکان به آرامش رسیدن فرزندتان را بالا می‌برید.
  • به فرزندتان بگویید که از نظر شما نمره او 20 است چون شاهد تلاش او هستید و می‌بینید که از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. از طرف دیگر با مرور توانمندی‌های فرزندان‌تان، تشویق و افزایش روحیه آنان در فضایی آرام و با نشاط به افزایش اعتماد‌به‌نفس و کاهش استرس او کمک کنید.
  • بچه‌ها هم همانقدر ممکن است اشتباه کنند و به موفقیت نرسند که بزرگسالان تجربه شکست دارند. هر چه در این شرایط دشوار با زبان تأیید و به دور از مقایسه یا سرزنش کنار فرزندتان باشید، فرصت طلایی برای ایجاد رابطه بهتر با او و تقویت باورها و ارزش‌های او را به‌دست خواهید آورد. برای کنترل اضطراب بچه‌ها می‌توانید از تجربه دوران تحصیل خودتان هم برای او خاطره‌گویی کنید.
  • امتحان را فرصتی برای پیشرفت از نقطه قبلی به جایی بهتر بدانید؛ حتی اگر یک گام باشد. موضوع رقیب‌تراشی برای فرزندتان کار تربیت را در آینده سخت‌تر می‌کند، پس فرزندتان را به چنین محرکی حساس نکنید. موفقیت‌های قبلی او را به یادش بیاورید تا موفق‌شدن فعلی‌اش را بعید نداند.

پدر و مادر به فرزندتان استرس ندهید

بعضی از پدر و مادر ها می‌توانند خودشان باعث ایجاد اضطراب در فرزندان‌شان شوند:

  • پدر و مادر هایی که سبک‌های تربیتی آنها سختگیرانه است و شکست در امتحان را مساوی تزلزل جایگاه بچه در خانواده، تنبیه، توبیخ و… مطرح کرده‌اند.
  • والدینی که یک مسئله بسیار مورد علاقه فرزندشان را منوط به نمره خاصی در امتحانات کرده‌اند تا جایی که امتحان تنها راه رسیدن به آن خواسته شده و شکست در آن امتحان به معنی از دست دادن تنها راه نجات تلقی شود.
  • پدر و مادر هایی که مدام بچه‌ها را با بقیه مقایسه می‌کنند.
3/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید