آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

یکی از مخرب ترین مسائل در زندگی مشترک اعتیاد به پورنوگرافی در یکی از زوج ها است. اعتیاد به پورنوگرافی و دیگر مسائل جنسی باعث می شود زوجین نتوانند از رابطه جنسی طبیعی لذت ببرند.

نبض ما – معمولا مردها وقتی به پورنوگرافی معتاد می شوند دیگر از همسر خود لذت نمی برند، زیرا انتظار خارق العاده ای از همسر خود برای برطرف کردن انتظارات شهوانی خود دارند. به گزارش نبض ما، دکتر ویکتور در تحقیقات بالینی خود می گوید”وقتی مرد در این فیلم های رفتارهای عجیب و وحشیانه می بیند، قطعا همسر چهل ساله او نمی تواند نیازش را برطرف کند.”

به گزارش نبض ما، فرد معتاد به پورنوگرافی ، به رابطه های جنسی غیر سالم  و وحشیانه و غیر عادی روی می آورد و به دنبال این رابطه ها در زندگی مشترک خود می گردد تا خود را ارضا کند. این اعتیاد دقیقا همانند اعتیاد به مواد مخدر است. بسیار از زوجین به کلینیک دکتر ویکتور مراجعه می کنند و از این مسئله شکایت دارند، انها بیان می کنند که همسرشان ترجیح می دهد با فیلم های پورن خود ارضایی کند تا اینکه با آن ها رابطه داشته باشد.

به گزارش نبض ما، یکی از مواردی که مرد ها به پورنوگرافی روی می آورند این است که همیشه در دسترس است در صورتی که این مساله در رابطه زناشویی ممکن نیست. وقتی مردی به پورنوگرافی معتاد می شود همه ی نیاز های او آنی و لحظه ای باید رفع شود و صبری برای معاشقه یا چیزهای دیگر ندارد.

تماشا پورنوگرافی

به گزارش نبض ما، اعتیاد به پورنوگرافی زمانی شدید تر می شود که یکی از زوجین میل جنسی کمتری داشته باشد. یکی از مسائلی که رابطه جنسی زوج ها را دچار مشکل می کند مقایسه خود با دیگر رابطه هاست. زمانی که همسر شما میل جنسی کمی دارد به هیچ وجه نباید او را سرزنش کنید و به او سرکوفت بزنید. چون همسر شما انتخاب نکرده است که میل جنسی کمی داشته باشد و این مسئله درمان پذیر است.

انواع درمان اعتیاد به پورنوگرافی

بله. به گزارش نبض ما، این اعتیاد هم مانند اختلالات روانی دیگر با استفاده از راه های مختلف قابل درمان است.

درمان فردی/گروهی

درمان فردی یا گروهی با کمک یک متخصص روان درمانی همیشه یک روش مناسب و امن است. درمان فردی معمولا از ۳۰-۶۰ دقیقه طول می کشد، که با تمرکز بر رفتارهای مربوط به اعتیاد به پورنوگرافی و مسائل مرتبط با آن صورت می گیرد. درمان گروهی هم به این صورت است که افراد با تجربه های یکسان دور هم جمع می شوند و از مشکلات خود می گویند.

درمان مبتنی بر شناخت (CBT)

CBT بر مبنای مفهوم هایی مانند افکار ، احساسات، و رفتارهای ما که به هم مربوط اند بنا شده است و زمانی که این مفاهیم ناکارآمد و منفی شوند خسارات جبران ناپذیری در زندگی ما به وجود می آورد. درمان مبتنی بر شناخت اغلب بر  افکار منفی در مورد خود، دیگران و جهان تمرکز می کند. مثلا گفتن جمله ی” من هیچ وقت پورن را ترک نخواهم کرد” در CBT با شناخت مسئله و مثبت کردن آن جمله  ” اگر روی خودم کار کنم می توانم پورن را ترک کنم.” در ذهن شما جا می افتد.

حرف های انگیزشی(MI)

حرف های انگیزشی می تواند دقیقا در نقطه ای که هستید شما را درمان کند و به شما کمک می کند و تصمیم جدی برای ترک بگیرید البته اگر خودتان تصمیم راسخی برای این کار داشته باشید. این روش با اینکه با خشونت و جدی نیست اما تاثیر جدی، تاثیرگذار و طولانی مدت روی فرد دارد.

روش های آگاهی دادن به ذهن

در این روش آگاهی ذهن اصلی ترین نکته است. روش های مبتنی بر آگاهی ذهن به فرد کمک می کند آگاهی بیشتری بر افکار ، احساسات، احساسات بدنی و رفتارهای خود داشته باشد و  این تجربیات را به روش های مختلف بازگو کند. این به فرد اجازه می دهد تا تجارب او زودگذر و موقت باشد و به آن ها اجازه ندهد رفتارش را کنترل کنند.

درمان پورنوگرافی

درمان روانشناسی

در این روش بر روی رفتارها، تحریک ها و برخورد های ناگهانی که بر روی رفتار ما موثر اند، تمرکز می شود. در درمان روانشناسی ریشه های دوران کودکی و اتفاق های آن دوران که الگو ها و روش زندگی کنونی فرد را تشکیل داده اند بررسی می شود و علاوه بر این بر روی مسئله ای که گیر کرده اند مانند پورنوگرافی تمرکز می شود.

بهبود ۱۲ قدمی

این روش مانند روش های دیگر ۱۲ قدمی که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر یا الکل استفاده می شود، می باشد. در این روش روی ناتوانی های فرد تمرکز می کنند و با استفاده از روش های مختلف (مثلا با روش های معنوی و کمک خواستن از خدا) شروع به ترک این اعتیاد می کنند.

زوج درمانی / مشاوره

این روش در زوج هایی که یکی از آن ها یا هر دو نیاز های جنسی خود را از طریق روش های ناسالم مانند پورنوگرافی برطرف می کنند استفاده می شود.  این نوع از مشاوره بر روی  اعتیاد یا رفتارهای فردی، بهبود ارتباطات، روابط، و عملکرد جنسی سالم بین دو شریک تمرکز می شود تا مشکل را برطرف کند.

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما بازبینی و تایید شده است.
4.9/5 - (7 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظر
  1. حمید متین می‌نویسد

    زنها و دخترها جلوی دوربین لخت نشوند تا چیزی هم به نام پورنو به وجود نیاد.

    1. ابی می‌نویسد

      لخت نمیشن لختشون میکنند تا یکی مثل من و شما ببینه و لذت ببره و پولمون بره تو جیب اونها و اونها هم برده داری مدرنشون رو ادامه بدن

از پزشکان نبض‌ما بپرسید