آسیب های جسمی و روانی استمنا از نظر پزشکی

استمنا یا خودارضایی یکی از روش های ارضای جنسی است که در آن فرد به تنهایی با تحریک اندام جنسی به ارگاسم می رسد. استمنا فقط در کشور و دین ما انکار نشده است بلکه در کشورهای دیگر نیز مضررات پزشکی آن اثبات شده است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

نبض ما – استمنا یا خودارضایی در جهان رایج است. تحقیقات نشان داده است از ۱۰ مرد ۷ مرد و از هر ۱۰ زن ۵ نفر آن ها خودارضایی می کنند. خودارضایی یا استمنا در کودکانی که می خواهند اندام جنسی خود را کشف کنند هم اتفاق می افتد که با آموزش درست به کودکان این مشکل قابل حل است.

در ادامه آسیب های بیولوژیکی و روانشناسی استمنا یا خودارضایی مطرح گردیده است.

آسیب های بیولوژیکی

تحقیقات نشان داده است خودارضایی یا استمنا آسیب های زیادی به سلامت جسمی فرد وارد می کند.

مشکلات دستگاه ادراری در مردان

در مردان استمنا مکرر می تواند منجر به آسیب به پوست آلت تناسلی آن ها شود. همچنین استمنا با مالش آلت تناسلی به اجسام مختلف مانند بالش، فرش و مبل مجاری ادراری مردان را دچار مشکل می کند و باعث اختلال در خارج شدن عادی ادرار در یک جریان مستقیم می شود و ادرار به صورت اسپری خارج می شود.

خودارضایی

دکتر Bartlik که روانشناس و درمانگر رابطه جنسی در نیویورک است می گوید:”خودارضایی به صورت دمر به صورت مکرر، ادرار کردن فرد را دچار مشکل می کند.

همچنین خودارضایی در مردان متاهل منجر به از دست دادن میل جنسی و کاهش میل به رابطه با همسر خود می شود و این منجر به ضعیف شدن رابطه و در نتیجه از بین رفتن آن می شود.

شکستگی آلت تناسلی

به گزارش نبض ما، حتی گاهی اوقات استمنا به روش های غیر معمول منجر به شکستگی آلت تناسلی مردان می شود. با این اتفاق درد وحشتناکی به سراغ فرد می آید و باید فرد سریعا به پزشک مراجعه کند و در برخی موارد جراحی نیز لازم است.

درد و سرطان پروستات

استرس ناشی از استمنا می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون شود. خودارضایی نه تنها فشار خون ناشی از استرس را بالا می برد بلکه لذت بردن از رابطه جنسی را نیز از بین می برد. همچنین خود ارضایی بر پروستات نیز تاثیر می گذارد.

مطالعه روی بیش از ۲۷۰۰ مرد نشان داده است که خود ارضایی آنتی ژن مربوط به پروستات را بالا می برد و پروستات را متورم و حساس می کند. به علاوه درد پروستات هم با خود ارضایی بدتر می شود در حالی که با داشتن رابطه جنسی بهبود می یابد.

همچنین سرطان پروستات هم درمردانی که در دهه های سوم و چهارم و پنجم زندگی به صورت مکرر خود ارضایی داشته اند دیده شده است.

زود انزالی

اختلال در عملکرد جنسی نیز یکی از عوارض شایع استمنا است. مردانی که دائما خودارضایی می کنند به علت سرعت در انجام خودارضایی و عدم آمادگی قبلی در رابطه جنسی واقعی دچار زود انزالی می شوند.

این مردان باید بدانند که حسی که در رابطه جنسی است کاملا با خودارضایی متفاوت است و باید آن را به کلی فراموش کنند. در ابتدا همسر فرد باید به او کمک کند تا خودارضایی را ترک کند و حسی فراتر از لذت خود ارضایی برای فرد فراهم کند.

زود انزالی

در هنگام درمان اختلالات جنسی در رابطه با استمنا از فرد سوال می شود و در صورت اعتیاد به خود ارضایی ابتدا باید خود ارضایی ترک شود.

با انجام تحقیقات بر روی مرد متاهل ۳۰ ساله ای که خود ارضایی می کرد و ضایعات پوستی بر روی آلت تناسلی وی به وجود آمده بود مشخص شد به علت نداشتن رابطه جنسی با همسرش و خود ارضایی مکرر این ضایعات ظاهر شده اند زیرا در رابطه جنسی محیط واژینال برای آلت تناسلی مرد محیطی مناسب فراهم می کند اما در خودارضایی با مالش آلت تناسلی این اتفاق نمی افتد و پوست آلت تناسلی حساس می شود.

آسیب های روانشناختی خودارضایی

استمنا اثرات مخرب فراوانی بر روح و روان فرد می گذارد که در ادامه به آن ها پرداخته شده است.

افسردگی

روانشناسان معتقدند نشانه های افسردگی در افرادی که به صورت دائم استمنا می کنند بیشتر دیده می شود. در سال ۲۰۰۹ تحقیقاتی بر روی مردم سوئد انجام شد و رضایت جنسی و سطح این رضایت مورد بررسی قرار گرفت.

در افرادی که خود ارضایی داشتند رضایت جنسی و سلامت روان بسیار کمتر بود، درست برعکس افرادی که رابطه جنسی سالم داشتند.

در این بررسی افرادی با رابطه مقعدی و دهانی هم سلامت روان و رضایت جنسی کمتری نسبت به افراد با رابطه جنسی سالم داشتند. این تحقیقات بدون هیچ گونه تعصب و بر روی تمام اقشار جامعه انجام شده بود.

خودارضایی در زنان و دختران چه خطراتی دارد. کلیک کنید

عوارض خودارضایی خانم ها

پرخاشگری

به گزارش نبض ما، تحقیقات دیگری بر روی زنان پرتغالی در رابطه با ارتباط بین انواع روابط جنسی و مکانیزم های دفاعى انجام شد. مکانیزم دفاعى ، فرایندهای ناخودآگاه است که با هدف مقابله با اختلالات حاد استرس ناشی از درگیری های احساسی رخ می دهد و پرخاشگری را به دنبال دارد.

آسیب روانی استمنا

این مکانیزم ها منجر به کاهش سلامت روان و افزایش اختلالات روانی می شود. این تحقیقات نشان داده است افرادی که به استمنا اعتیاد دارند یا در طول رابطه جنسی خود ارضایی می کنند مکانیزم های دفاعی نابالغ شامل پرخاشگری از خود نشان می دهند.

تحقیقات بر روی زن های اسکاتلندی نیز نشان داده است زنان با تجریه خود ارضایی، رابطه جنسی مقعدی و دهانی، پرخاشگری بیشتری دارند.

وابستگى اضطرابی

در افرادی که استمنا یا خودارضایی می کنند وابستگى اضطرابی نیز دیده می شود. وابستگى اضطرابی وضعیتی است که فرد به صورت افراطی نیاز به حمایت، رابطه عاطفی و صمیمیت از شریک زندگی خود دارد که این حالت می تواند منجر به افسردگی شود. در تمام تحقیقات انجام شده برتر و بهتر بودن رابطه جنسی سالم در مقایسه با خود ارضایی ثابت شده است.

نبض ما– مترجم:حانیه ایرانخواه

این مطلب توسط  دکتر مجید نجفی پزشک تیم مشاوره پزشکی نبض ما بازبینی و تایید شده  است.
4.7/5 - (23 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید