فیستول مقعدی چگونه درمان می شود؟

فیستول مقعدی اصطلاح پزشکی  است که به  آلوده  شدن  بین پوست و باز شدن عضلانی در پایان  دستگاه گوارش گفته می شود. این فیستول شامل دهانه ای در اطراف مقعد می باشد که گهگاه از ان چرک خارج می شود.

گردآوری – نبض ما

یکی از بیماریهای نسبتاً شایع مقعد و در واقع یکی از شدیدترین و جدی ترین بیماریهای مقعد، بیماری های فیستول مقعدی می باشند.

در سراسر روده بزرگ و به ویژه در نزدیکی محل خروج مدفوع (مقعد)، غده هایی وجود دارند که مانند غده های عرق، مسئول ترشح موادی هستند که بسته به نوع مواد مترشحه، نقش خود را در تامین سلامت کلی بدن ایفا می کنند. دهانه ی این غده ها به داخل روده باز می شود و ترشحات آن ها از این طریق به داخل روده بزرگ تخلیه می گردد. معمولا در ۵۰ درصد موارد به دنبال درمان آبسه ای که اطراف مقعد به وجود می آید. فرد دچار فیستول می گردد علامت اصلی آن ترشح چرکی طولانی مدت از یک سوراخ و گاهی چند سوراخ از اطراف مخرج می باشد

آبسه اطراف مقعد چیست؟

اگر دهانه غده هایی که در نزدیکی مقعد هستند بسته شود، غده دچار عفونت می گردد و تدریجا متورم می شود و حاوی چرک خواهد شد. این حالت باعث ایجاد آبسه در نزدیکی مقعد می گردد.

انواع فیستول ها

با توجه به این که این آبسه در کدام قسمت مقعد اتفاق می افتد انواع فیستول ها به قرار زیر می باشد:

۱٫خارج اسفنکتری

۲٫بین اسفنکتری

۳٫بالای اسفنکتری

علائم فیستول مقعدی

شکایت اصلی معمولا ترشح مداوم یا متناوب است. معمولا سابقه آبسه عود کننده که خودبخود یا با جراحی تخلیه شده است وجود دارد گاهی یک برجستگی که از آن چرک خارج می شود یا بهبود یافته دیده می شود. مجرای فیستول مانند طنابی لمس می شود و مسیر آن در مجاورت اسفنکتر و سوراخ اولیه قابل لمس است. فیستول هایی که به مدت طولانی عفونی و بدون درمان مانده اند می توانند سبب عفونت های منتشر بشوند. سرطان (کارسینوم) در فیستول هایی مزمن و درمان نشده درموارد زیادی گزارش شده است و درمان موثر فیستول در واقع پیشگیری از این واقعه است.

اگر فیستول مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی ایجاد می کند؟

عدم درمان به موقع فیستول مقعدی باعث می شود که علائم عفونت گسترش پیدا کند و عفونت در بدن پخش شود. در صورت شدید شدن این عارضه، باید بافت های مرده در اطراف محل آبسه را برداشت. عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری قند یا افرادی که توان جسمی کمی دارند، می تواند خطر جانی هم داشته باشد.

درمان فیستول مقعدی

نکته مهم در درمان فیستول مقعدی آنست که درمان داروئی به کمک آنتی بیوتیک و غیره هیچ جایگاهی نداشته و تنها درمان موثر، انجام جراحی با لیزر یا بصورت سنتی می باشد درمان جراحی (فیستولوتومی) معمولا تنها درمان موثر است و جهت انجام آن سوراخ خارجی و داخلی (اولیه) با عبور پروب (میله فلزی نازک و قابل انعطاف و نرم) و با استفاده از آب اکسیژنه و بلدومتیلن رقیق باید پیدا شوند و مجرا یا مجاری فیستول باید بطور کامل مشخص شوند و مجرا در تمامی طول آن باز شود بطوریکه فیستول مقعدی به شکل یک زخم باز درآید و باید مطمئن شد که زخم حاصل از عمق به سطح بطور خود به خود ترمیم می شود. در تمام روش های درمانی اعم از جراحی معمولی و یا لیزر ۵ تا ۱۰ درصد بسته به طول و عمق فیستول احتمال عود وجود دارد

آیا استفاده از لیزر نسبت به جراحی باز ارجح است؟

لیزر در هنگام برش و برداشتن تگ پوستی انتهای عصب بریده شده را ترمیم می کند و در نتیجه بیمار بعد از  عمل درد نداشته یا درد بسیار کمی دارد. لیزر عروق کوچک بریده شده در هنگام همل را ترمیم می کند و در نتیجه خونریزی هنگام عمل کاهش میابد.

این عمل بطور سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است. بیمار فقط شب اول استراحت می کند و نیاز به استراحت بیشتر ندارد. بیمار بازگشت سریعتر به محیط کار وزندگی طبیعی خوددارد. با این نوع لیزر می توان تمام انواع هموروئید و حتی شقاق و فیستول مقعدی همزمان را درمان نمود. لیزر محیط عمل را استریل کرده و باعث کاهش عفونت محل عمل می شود. قابل ذکر است به همین علت انتقال بیماریهای ویروسی از جمله هپاتیت و ایدز به صفر می رسد.

لیزر هنگام عمل به بافت اطراف صدمه نمی زند و مانند کوتر باعث نکروز نمی شود به همین علت درد بعد از عمل کاهش داشته و به اسفنکتر مقعد آسیبی وارد نمی شود. این مزیت لیزر باعث کاهش عارضه بی اختیاری مقعد می شود.

برای آشنایی با درمان این بیماری در ادامه با نبض ما همراه باشید.

4.1/5 - (16 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید