راهنمای والدین برای واکسیناسیون نوزادان

والدین هر کودک در سال اول زندگی باید 5 بار کودک خود را برای واکسیناسیون به مرکز بهداشتی درمانی ببرند و برای تقویت اثر واکسن ها نیز پس از یک سالگی مراجعات مجددی مورد نیاز می باشد که این مراحل و نوع واکسن ها در ادامه مطلب نشان داده شده است.

به گزارش نبض ما به نقل از سایت نی نی بان، ابتلا به بعضی بیماری ها در دوران کودکی بسیار خطرناک است و می تواند سبب مرگ و میر و ایجاد ناتوانی شود. مهم ترین این بیماری ها، که سالانه جان تعداد بسیاری از کودکان را می گیرد، سل، سرخک، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری و هپاتیت «ب» است. همه کودکان باید در مقابل این بیماری ها واکسینه شوند.

بدن انسان در مقابل این ویروس ها و میکروب ها یا سموم، موادی می سازد که اصطلاحاً «پادتن» نامیده می شود. حال اگر بدن با میکروب یا ویروس واقعی برخورد کند می تواند آن را از بین ببرد و بدین ترتیب انسان در مقابل آن بیماری ها ایمن می شود.

تمام مراکز بهداشتی درمانی در کشور ما آماده اجرای واکسیناسیون برای همه کودکان اند و این کار به طور رایگان صورت می گیرد. پشت کارت رشد کودک، یک کارت واکسیناسیون برای ثبت واکسن های او در نظر گرفته شده است. برای شناخت بیماری هایی که علیه آن ها واکسیناسیون اجرا می شود و برای درک ضرورت و اهمیت ایمن سازی، در مورد هر یک از این بیماری ها، توضیح مختصری در زیر آمده است.

مراحل واکسیناسیون

کزاز

میکروب کزاز در خاک وجود دارد و در صورتی که زخم با خاک آلوده شود احتمال بروز این بیماری وجود دارد. کزاز بیماری خطرناکی است و ابتلا به آن در هر سنی امکان دارد. سم میکروب این بیماری از کشنده ترین زهرهای شناخته شده است. در زایمان های غیربهداشتی احتمال دارد که نوزاد مبتلا به کزاز شود. کزاز نوزادان بیماری بسیار خطرناکی است. اما می توان با واکسیناسیون مادران، این بیماری را حذف کرد.

سل

بیماری واگیردار و مزمنی است که سالانه میلیون ها نفر را در جهان مبتلا می سازد. میکروب سل از طریق خلط فرد مبتلا و هوای آلوده وارد مجاری تنفسی افراد سالم می شود و آن ها را مبتلا می سازد. تشخیص سل مستلزم لوازم تشخیصی و درمان آن طولانی و مشکل است.

در چند دهه گذشته بیماری سل بیش تر در کشورهای در حال توسعه دیده می شد. اما امروزه با بروز بیماری ایدز، که ایمنی افراد را در مقابل بیماری ها کاهش می دهد، دوباره بیماری سل در سراسر جهان مشاهده می شود و باعث مرگ و میر و معلولیت عده بسیار زیادی می گردد. واکسن بیماری سل «ب، ث، ژ» نام دارد و باید در اولین فرصت پس از تولد به نوزاد تزریق شود.

سرخک

این بیماری شدیداً مسری است و تمام کودکانی که واکسن نزده باشند به آن مبتلا خواهند شد. علایم این بیماری شامل بثورات پوستی، تب و سرفه است. سرخک عوارض گوناگونی دارد و مهم ترین آن ها سینه پهلو، کوری و کری است. میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری، به خصوص در کودکانی که مبتلا به سوءتغذیه هستند، بسیار زیاد است.

هپاتیت ب

نوعی بیماری است که کبد فرد مبتلا را گرفتار می کند و علایم آن تهوع، استفراغ و بی اشتهایی شدید است. نارسایی کبد، مشکلات بسیاری برای فرد مبتلا ایجاد می کند و در نهایت منجر به مرگ وی می شود. واکسیناسیون علیه این بیماری از ابتلا به آن پیشگیری می کند.

واکسیناسیون نوزادان

فلج اطفال

این بیماری سالانه باعث فلج شدن بسیاری از کودکان می شود. سرایت بیماری از راه دهان و به وسیله آب، غذا و اشیای آلوده صورت می گیرد. شروع بیماری مانند سرماخوردگی است که به دنبال آن فلج اندام ها ظاهر می شود. در نتیجه واکسیناسیون علیه این بیماری و اقدامات بهداشتی، این بیماری در کشور ما خوشبختانه در حال ریشه کن شدن است.

دیفتری

میکروب این بیماری در حلق بیمار رشد می کند و با ایجاد غشای کاذب و ضایعات موضعی در حلق و با ترشح سم، که به وسیله خون در تمام بدن منتشر می شود، سبب مسمومیت و خفگی می شود. این بیماری در گذشته، شیوع بیش تری داشته است. خوشبختانه امروزه از شدت آن کاسته شده است. اما به دلیل کشندگی فوق العاده اش واکسیناسیون علیه آن انجام می شود.

واکسیناسیون زمانی به خوبی اثر می کند که به موقع و به طور کامل انجام شود. بعضی از واکسن ها زمانی مؤثر واقع می شوند که چند بار تلقیح شوند. بنابراین، باید جدول واکسیناسیون به طور کامل رعایت گردد. یکی از مهم ترین دلایل مراجعه نکردن والدین برای واکسیناسیون فرزندان خود، آن است که کودک، در روزی که نوبت واکسیناسیون اوست، به تب، سرفه، سرماخوردگی یا اسهال مبتلا شده است.

در این بیماری خفیف و همچنین در مواقع سوء تغذیه، اقدام به واکسیناسیون هیچ خطری ندارد و باید واکسن سر وقت به کودک تلقیح شود. پدران و مادران باید بدانند که بعضی از واکسن ها عوارض مختصری دارند. مثلاً در محل تزریق واکسن (ب.ث.ژ) زخم کوچکی ایجاد می شود و کبره می بندد. این زخم نباید دستکاری شود زیرا پس از مدتی خود به خود خوب می شود.

پس از تزریق واکسن ثلاث، کودک تب مختصری پیدا می کند و محل تزریق کمی متورم و دردناک می گردد. باید تب کودک با دارویی که پزشک می دهد پایین آورده شود و محل تزریق با حوله گرم کمپرس شود.

یک هفته پس از تزریق واکسن سرخک، کودک دچار حالتی شبیه سرماخوردگی می شود و ممکن است بثورات خفیفی روی پوست او ظاهر گردد. بروز هر یک از حالات فوق نشان دهنده واکنش طبیعی بدن نسبت به واکسن هاست و جای نگرانی نیست اما در صورتی که پس از تزریق واکسن، تب شدید، بی قراری یا حالاتی شبیه تشنج پیدا شود (که البته جز در مواقع نادر رخ نمی دهد) باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

سیاه سرفه

این بیماری، که عامل آن نوعی باکتری است، دستگاه تنفسی را مبتلا می سازد و فرد بیمار دچار سرفه های خاص قطاری می شود و آن قدر سرفه می کند که رنگ صورتش سیاه می شود. میزان کشندگی این بیماری بسیار بالاست و در صورتی که فرد جان خود را از دست ندهد دچار ناتوانی ها و عوارض عصبی می شود. این بیماری به راحتی می تواند به افراد دیگر سرایت کند. واکسیناسیون علیه این بیماری می تواند از بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از آن پیشگیری کند.

5/5 - (1 امتیاز)

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال نظر

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از پزشکان نبض‌ما بپرسید